UOKIK przygląda się funkcjonowaniu solariów

(oprac. dora)
Kodeks Etyki Polskiego Związku Solaryjnego może zawierać postanowienie ograniczające konkurencję. Sprawdza to UOKiK. (fot. sxc)
Kodeks Etyki Polskiego Związku Solaryjnego może zawierać postanowienie ograniczające konkurencję. Sprawdza to UOKiK. (fot. sxc)
Kodeks Etyki Polskiego Związku Solaryjnego może zawierać postanowienie ograniczające konkurencję. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie antymonopolowe w tej sprawie.

Kodeks Etyki Polskiego Związku Solaryjnego to zbiór zasad dotyczących wykonywania zawodu przez właścicieli solariów, producentów oraz dystrybutorów wyposażenia.

Zobacz: Pomóż wybrać najlepsze miejsce na zakupy

Wątpliwości UOKiK budzi jedno z postanowień zawartych w kodeksie. Może ono określać ceny minimalne sprzedaży wyposażenia solariów.

Prezes Urzędu wszczęła postępowanie antymonopolowe

Istnieje podejrzenie zawarcia porozumienia ograniczającego konkurencję na rynku dystrybucji wyposażenia solariów w formie uchwały Polskiego Związku Solaryjnego.

Wątpliwości Urzędu budzi jeden z punktów zawartych w kodeksie etycznym, dotyczący obowiązku przestrzegania minimalnych cen odsprzedaży: "Firmy niebędące oficjalnymi przedstawicielami producentów są bezwzględnie zobowiązane do przestrzegania minimalnych cen sprzedaży określonych przez importerów… Importerzy zobowiązują się również do przestrzegania ustalonych cen minimalnych."

Polski Związek Solaryjny jest w rozumieniu prawa antymonopolowego związkiem przedsiębiorców. Ponosi więc odpowiedzialność za działania, które wywołują lub mogą wywołać antykonkurencyjne skutki na rynku dystrybucji urządzeń i produktów stanowiących wyposażenie solariów.

Zobacz: UOKiK wygrał z Lukas Bankiem i Getin Bankiem

UOKiK sprawdzi, czy doszło do naruszenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów poprzez zawarcie porozumienia ograniczającego konkurencję.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów zakazane są porozumienia, których celem lub skutkiem jest wyeliminowanie, ograniczenie lub naruszenie w inny sposób konkurencji. Przez porozumienia rozumie się umowy zawierane między przedsiębiorcami, uzgodnienia dokonane w jakiejkolwiek formie przez dwóch lub więcej przedsiębiorców, a także uchwały lub inne akty związku przedsiębiorców lub ich organów statutowych.

Antykonkurencyjne praktyki polegające na ustaleniu minimalnej ceny na określony produkt lub usługę bezpośrednio ograniczają przedsiębiorcom możliwości rywalizowania na rynku, ponadto pośrednio wpływają na portfele konsumentów, którzy zmuszeni są do płacenia wyższych cen.

Postępowanie antymonopolowe w sprawach praktyk ograniczających konkurencję powinno być zakończone nie później niż w terminie 5 miesięcy od dnia jego wszczęcia. W przypadku stwierdzenia praktyki Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę finansową w wysokości do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska