Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił tym zdanie UOKiK, który pozew w tej sprawie wniósł w kwietniu 2009 roku.
Zobacz: UOKiK uznał, że notariusze ograniczają konkurencję
Jakie klauzule zostały uznane za niedozwolone?
1. Operator może, według własnego wyboru, rozwiązać Umowę w każdym czasie ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia, lub zawiesić świadczenie Usług Telekomunikacyjnych bez odszkodowania w przypadku: nieuregulowania przez Abonenta Rachunków Telekomunikacyjnych.
- Zdaniem Urzędu niedopuszczalne jest rozwiązanie umowy z konsumentem ze skutkiem natychmiastowym w przypadku zalegania z płatnościami - tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy Urzedu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Przedsiębiorca powinien w takiej sytuacji powiadomić abonenta o zaległościach (np. wysyłając mu wezwanie do zapłaty i wyznaczyć dodatkowy termin na ich uregulowanie). W przypadku dalszych opóźnień, zgodnie z umową i prawem może rozwiązać umowę z konsumentem niepłacącym za rachunki.
Zdaniem UOKiK dodatkowo rozwiązanie kontraktu ze skutkiem natychmiastowym może narażać konsumenta na dotkliwe straty ekonomiczne.
Zobacz: Reklama ziół Ojca Klimuszko wprowadza w błąd
- Bowiem często wiąże się to z obowiązkiem zwrotu ulgi przyznanej wcześniej przez operatora (np. na zakup telefonu). Konsument może więc nagle, bez wcześniejszego powiadomienia, zostać obciążony koniecznością zwrotu świadczeń, często o dużej wartości - dodaje Małgorzata Cieloch.
2. Operator może, według własnego wyboru, rozwiązać Umowę w każdym czasie ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia, lub zawiesić świadczenie Usług Telekomunikacyjnych bez odszkodowania w przypadku: działania na szkodę Operatora lub korzystania z usług świadczonych przez Operatora niezgodnie z prawem lub Umową
Zdaniem UOKiK w tym przypadku operator zbyt ogólnie określił okoliczności, w jakich może ukarać konsumenta zaprzestaniem lub zawieszeniem świadczenia usług.
- Pojęcia takie jak: działanie na szkodę Operatora lub korzystanie z usług świadczonych przez Operatora niezgodnie z umową są nieprecyzyjne i nie pozwalają abonentom na ocenę, w jakich okolicznościach może nastąpić rozwiązanie umowy - wyjaśnia rzecznik UOKiK. - Dodatkowo natychmiastowy skutek zaprzestania świadczeń ze strony operatora powoduje, że konsument nie ma możliwości zaprzestania zakwestionowanych działań.
3. Operator może, według własnego wyboru, rozwiązać Umowę w każdym czasie ze skutkiem natychmiastowym, bez zachowania okresu wypowiedzenia, lub zawiesić świadczenie Usług Telekomunikacyjnych bez odszkodowania w przypadku: nieprzedstawienia przez Abonenta wszystkich dokumentów wymaganych przez Operatora do zawarcia Umowy.
Zobacz: Produkty z wadami trzeba zgłaszać do UOKiK
- Urząd nie kwestionuje konieczności weryfikacji dokumentów przedstawionych przez abonenta. Powinno to jednak odbyć się na etapie przedkontraktowym, a konsument nie powinien być obarczany skutkami nierzetelnego zbadania dokumentów przed zawarciem umowy - mówi Małgorzata Cieloch.
Pod lupą
- Włączenie do Sieci Telekomunikacyjnej P4 po zawieszeniu połączeń wychodzących z tytułu przekroczonego terminu płatności – 50 zł
- Włączenie do Sieci Telekomunikacyjnej P4 po zawieszeniu wszystkich usług z tytułu przekroczonego terminu płatności – 50 zł
- Przedsiębiorca ma prawo pobierania odsetek ustawowych z tytułu przekroczenia terminu płatności, dlatego nie powinien obciążać abonentów dodatkową opłatą za ponowne włączenie do sieci telekomunikacyjnej. W opinii Urzędu oraz SOKiK nakładanie na konsumentów skumulowanych sankcji nie znajduje uzasadnienia.
Wyjaśnienie UOKiK:
Spółka P4 ma prawo wniesienia apelacji od wyroku SOKiK. W przypadku jego uprawomocnienia się postanowienia wpisywane są do Rejestru klauzul niedozwolonych. Od tej chwili ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane.
Skierowanie pozwu do SOKiK było efektem kontroli wzorców umów operatorów telefonii komórkowej przeprowadzonej przez UOKiK na początku 2009 roku. Do sądu zostały wysłane pozwy przeciwko trzem z nich. W listopadzie 2009 roku zapadł wyrok w sprawie operatora sieci Orange (Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel) – Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał za niedozwolone wszystkie klauzule zakwestionowane przez UOKiK. Ponadto w lutym br. sąd uznał za niezgodne z prawem również niektóre klauzule kwestionowane przez UOKiK u operatora sieci Era (Polska Telefonia Cyfrowa).
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?