Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził ponad 180 wzorów umów z 72 prywatnych domów opieki nad seniorami w całym kraju. Dopatrzyło się w nich zapisów niezgodnych z prawem.
Na przykład firmy zastrzegały, że w przypadku nieuregulowania płatności w terminie, natychmiast wypowiadają umowę. Tymczasem najpierw powinny przesłać wezwanie do zapłaty, wyznaczyć dodatkowy termin i pouczyć o konsekwencji niespełnienia obowiązku. Przedsiębiorcy rościli też sobie prawo do zatrzymywania opłat wniesionych z góry, gdy usługa nie została w całości zrealizowana, np. w przypadku śmierci pensjonariusza. Taki zapis znaleziono w 45 umowach. 51 proc. spośród skontrolowanych domów opieki przewidywało możliwość podwyższenia opłaty, zastrzegając, „że może ono ulec zmianie nie częściej niż dwa razy w roku” i obowiązuje od kolejnego miesiąca. Tymczasem, zgodnie z przepisami, gdy zmieniają się warunki umowy, konsument ma prawo ją wypowiedzieć lub nie zaakceptować nowych zasad i oczekiwać od przedsiębiorcy jej wykonywania na ustalonych wcześniej warunkach.
Przedsiębiorcy zastrzegali sobie także nieponoszenie odpowiedzialności np. za uraz pensjonariusza, żądali wygórowanych odsetek za zwłokę w uregulowaniu opłaty.
Według raportu firmy badawczej PMR w latach 2007-2011 żyło w Polsce około 1,5 mln osób powyżej 75. roku życia, a do 2035 r. ich liczba wzrośnie do 4 mln. Ok. 7 proc. będzie wówczas korzystać z domów opieki. Z danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że dziś w domach opieki przebywa ok. 80 tys. osób. Ponad 14 tys. miejsc oferują placówki prywatne, których jest w Polsce około 200.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?