Celem konkursu „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy” jest propagowanie dobrych praktyk, wzrost jakości obsługi w urzędach oraz rozwijanie dobrych relacji przedsiębiorców i urzędników – możemy przeczytać na stronie Business Centre Club, organizatora konkursu. W ramach którego przedsiębiorcy wypełniają ankietę, w której oceniają między innymi jakość obsługi w urzędach skarbowych oraz łatwość komunikacji i kompetencje pracowników.
To konkurs o relacjach
– To 20. edycja konkursu „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy” – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Maciej Owczarek, wiceprezes Busienss Centre Club. – To konkurs o relacjach. Tak jak w biznesie, relacje są podstawową wartością i najważniejszą – dodaje.
– Tutaj budujemy relacje między urzędnikami Krajowej Administracji Skarbowej, a przedsiębiorcami – mówi i dodaje, że może się to wydawać „bardzo trudne”, ponieważ historycznie wywodzimy się z „trochę innych relacji między państwem a przedsiębiorcami”.
Owczarek przypomina, że 20 lat temu rzeczywistość gospodarcza wyglądała „nieco inaczej”. – Przez dwadzieścia lat, to również wpływ tegoż konkursu i budowania relacji, na postrzeganie przedsiębiorców przez urzędników i urzędników przez przedsiębiorców. Z racji ścisłych relacji, które mamy ze strony naszego partnera merytorycznego – Ministerstwa Finansów i zespołu pod kierownictwem ministra Bartosza Zbaraszczuka, wiemy, że po stronie KAS jest chęć współpracy – dodaje.
– Wiemy, że po stronie przedsiębiorców, tych, którzy chcą prowadzić działalność gospodarczą w sposób stabilny, stateczny i przyszłościowy, jest również chęć relacji – mówi i przyznaje, że zawsze pojawiają się ich ciemne i jasne strony. – Te ciemne nie leżą w naszym obszarze zainteresowania. One podlegają jurysdykcji – podkreśla.
Jednocześnie ekspert przyznaje w rozmowie z nami, że tam, gdzie mowa o budowaniu właściwych relacji, to konkurs „jest tym miejscem”, ponieważ ma „ocieplić te relacje oraz pokazać gdzie urzędy skarbowe pracują dobrze, a gdzie pracują lepiej”.
Jak i do kiedy można głosować?
– W ankietach zamieszczonych na stronie Business Centre Club oraz Ministerstwa Finansów, w której można wyrazić swoje zdanie na temat pracy „skarbówek” – mówi. – Te dane są agregowane, przekazywane resortowi finansów i analizowane – dodaje.