Urząd Transportu Kolejowego wypunktował kolej na Opolszczyźnie

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Choć transport kolejowy zaliczany jest do bezpiecznych, to mimo tego dochodzi do wypadków. Na przykład dwa lata temu w Błotnicy Strzeleckiej zderzyły się 2 pociągi, 4 osoby zostały ranne.
Choć transport kolejowy zaliczany jest do bezpiecznych, to mimo tego dochodzi do wypadków. Na przykład dwa lata temu w Błotnicy Strzeleckiej zderzyły się 2 pociągi, 4 osoby zostały ranne. Radosław Dimitrow
Kontrolerzy znaleźli nieprawidłowości m.in. w oznakowaniu przejazdów i szlaków. Usterki wpływające na bezpieczeństwo pasażerów były też w pociągach osobowych.

Urząd Transportu Kolejowego, który kontroluje stan bezpieczeństwa ruchu pociągów wziął pod lupę przejazdy i tory na Opolszczyźnie. Przyjrzał się też składom, które jeżdżą przez nasz region.

- Kontrole wykazały nieprawidłowości - informuje Grzegorz Mazur z Urzędu Transportu Kolejowego. Na przykład na trasie Opole Zachodnie - Nysa kontrolerzy zwrócili uwagę na usytuowaniu drzew i krzewów w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowej, w odległości powodującej zagrożenie bezpieczeństwa ruchu pociągów.

Z kolei na nieczynne linii kolejowej Racibórz - Głubczyce (sezonowo odbywa się ruch pociągów towarowych i specjalnych) Urząd Transportu Kolejowego stwierdził niewłaściwe oznakowanie przejazdów kolejowych oraz nieadekwatne ich zabezpieczenie w stosunku do natężenia ruchu samochodów.

Oprócz tego na cenzurowanym znalazł się fatalny stan tych przejazdów. Uszkodzone są płyty między szynami oraz spękana jest nawierzchnia asfaltowa z licznymi ubytkami w międzytorzu.

Natomiast pomiędzy stacjami Opole Groszowice a Opole Główne kontrolerzy zwrócili uwagę na nieprawidłowości związane z usytuowaniem sygnalizatorów oraz braku wymaganych tarcz ostrzegawczych.

UTK wziął też pod lupę pociągi. Na przykład w składzie "Opolanin" relacji Warszawa Wschodnia - Wrocław przez Opole inspektorzy znaleźli uszkodzone drzwi, zepsute były też blokady drzwi bocznych, które uniemożliwiają ich otwarcie gdy pociąg jest w ruchu.

- Wezwaliśmy zarządcę infrastruktury oraz taboru do usunięcia usterek - mówi Grzegorz Mazur. - Za każdy dzień zwłoki jest kara w wysokości do 5 tys. euro.

Choć kolej to jeden z najbezpieczniejszych środków transportu, to i tutaj dochodzi do wypadków. Najwięcej na przejazdach kolejowych. W zeszłym roku w regionie były 2 wypadki i 29 kolizji, w tym roku 2 wypadki i 10 kolizji.

Wypadki mają też pociągi. Dwa lata temu w Błotnicy Strzeleckiej zderzyły się lokomotywa z pociągiem technicznym. Cztery osoby zostały ranne.

Z kolei w kwietniu tego roku na stacji Opole Zachodnie wykoleiły się dwa wagony pociągu towarowego. Nikomu nic się nie stało, ale na kilka godzin musiała być wprowadzona autobusowa komunikacja zastępcza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska