Ustawa o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego nie jest pomocna?

Redakcja
Dr Wojciech Warski, przewodniczący Konwentu BCC. (fot. archiwum prywatne)
Dr Wojciech Warski, przewodniczący Konwentu BCC. (fot. archiwum prywatne)
Dr Wojciech Warski, przewodniczący Konwentu BCC o projekcie ministerstwa: - Takimi przepisami rząd nie pomoże.

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło projekty dwu rozporządzeń do ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców.

Zobacz: Nikt nie potrzebuje dopłat do kredytów hipotecznych?

Wygląda na to, że urzędnicy nie zauważyli, że ustawa ma pomagać, a nie utrudniać przedsiębiorcom prowadzenie firm w okresie kryzysu.

Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków dofinansowania ze środków Funduszu Pracy kosztów szkoleń, studiów podyplomowych i składek na ubezpieczenia społeczne precyzuje zarówno listę dokumentów koniecznych dla złożenia wniosku, jak i obligatoryjne elementy umowy zawieranej przez starostę z przedsiębiorcą.

Paragraf 5 i paragraf 6 narzuca również rygory informowania w ciągu siedmiu dni o wszelkich odstępstwach w wykonaniu umowy.

Zobacz: Inspektor ochrony przeciwpożarowej niepotrzebny

Z uwagi na fakt, że dofinansowanie jest pomocą de minimis, zrozumiały jest wymóg paragrafu 8 udokumentowania staroście wielkości uprzednio otrzymanej pomocy publicznej dla przedsiębiorcy.

Nie jest natomiast zrozumiały, zapisany w tym samym paragrafie wymóg dostarczenia również sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa „pozwalających ocenić sytuację finansową przedsiębiorcy”.

Starosta nie powinien dokonywać takiej oceny, skoro wynika ona z zaświadczenia o pozostawaniu przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych, dołączanego do wniosku o dofinansowanie i wydawanego przez organ określony ustawą.

Zobacz: Pakiet antykryzysowy dobry, ale tylko na dwa lata

Drugie z ocenianych rozporządzeń, w sprawie określenia wzorów wniosku, zaświadczenia i wykazu pracowników oraz szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, opisuje zawartość wniosku, z jakim może wystąpić przedsiębiorca, by uznano go za pozostającego w przejściowych trudnościach finansowych.

Wymogi biurokratyczne dotyczące okresu po uzyskaniu zaświadczenia i realizacji pomocy publicznej są niewspółmierne do skali pomocy.

Zdaniem BCC należy zmienić zapisy paragrafu 4 ust. 2 oraz paragrafu 7 ust. 1. Opisują one wymagane comiesięczne wykazy pracowników oraz comiesięczne kopie własnoręcznych potwierdzeń pracowników objętych świadczeniami oraz kopie stosownych przekazów pocztowych lub przelewów.

Zobacz: Stopy procentowe bez zmian

Takie podejście świadczy o braku zaufania do pracodawców, co jest podstawową przyczyną złego prawa gospodarczego obowiązującego w naszym kraju, hamującego rozwój firm.

Jeśli rozporządzenia wejdą w życie w przedstawionym przez MPiPS kształcie, znowu okaże się, że dobre intencje ustawodawcy zostały zniweczone przez biurokrację. 

 

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska