Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło projekty dwu rozporządzeń do ustawy o łagodzeniu skutków kryzysu ekonomicznego dla pracowników i przedsiębiorców.
Zobacz: Nikt nie potrzebuje dopłat do kredytów hipotecznych?
Wygląda na to, że urzędnicy nie zauważyli, że ustawa ma pomagać, a nie utrudniać przedsiębiorcom prowadzenie firm w okresie kryzysu.
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków dofinansowania ze środków Funduszu Pracy kosztów szkoleń, studiów podyplomowych i składek na ubezpieczenia społeczne precyzuje zarówno listę dokumentów koniecznych dla złożenia wniosku, jak i obligatoryjne elementy umowy zawieranej przez starostę z przedsiębiorcą.
Paragraf 5 i paragraf 6 narzuca również rygory informowania w ciągu siedmiu dni o wszelkich odstępstwach w wykonaniu umowy.
Zobacz: Inspektor ochrony przeciwpożarowej niepotrzebny
Z uwagi na fakt, że dofinansowanie jest pomocą de minimis, zrozumiały jest wymóg paragrafu 8 udokumentowania staroście wielkości uprzednio otrzymanej pomocy publicznej dla przedsiębiorcy.
Nie jest natomiast zrozumiały, zapisany w tym samym paragrafie wymóg dostarczenia również sprawozdań finansowych przedsiębiorstwa „pozwalających ocenić sytuację finansową przedsiębiorcy”.
Starosta nie powinien dokonywać takiej oceny, skoro wynika ona z zaświadczenia o pozostawaniu przedsiębiorcy w przejściowych trudnościach finansowych, dołączanego do wniosku o dofinansowanie i wydawanego przez organ określony ustawą.
Zobacz: Pakiet antykryzysowy dobry, ale tylko na dwa lata
Drugie z ocenianych rozporządzeń, w sprawie określenia wzorów wniosku, zaświadczenia i wykazu pracowników oraz szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty świadczeń z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, opisuje zawartość wniosku, z jakim może wystąpić przedsiębiorca, by uznano go za pozostającego w przejściowych trudnościach finansowych.
Wymogi biurokratyczne dotyczące okresu po uzyskaniu zaświadczenia i realizacji pomocy publicznej są niewspółmierne do skali pomocy.
Zdaniem BCC należy zmienić zapisy paragrafu 4 ust. 2 oraz paragrafu 7 ust. 1. Opisują one wymagane comiesięczne wykazy pracowników oraz comiesięczne kopie własnoręcznych potwierdzeń pracowników objętych świadczeniami oraz kopie stosownych przekazów pocztowych lub przelewów.
Zobacz: Stopy procentowe bez zmian
Takie podejście świadczy o braku zaufania do pracodawców, co jest podstawową przyczyną złego prawa gospodarczego obowiązującego w naszym kraju, hamującego rozwój firm.
Jeśli rozporządzenia wejdą w życie w przedstawionym przez MPiPS kształcie, znowu okaże się, że dobre intencje ustawodawcy zostały zniweczone przez biurokrację.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?