Vademecum. Wszystko co musisz wiedzieć o rentach

Tomasz Gdula [email protected] 77 48 49 528 Dziękuję Pani Agnieszcze Granatowskiej z opolskiego oddziału ZUS za dostarczenie materiałow do poradnika.
Całkowicie niezdolną do pracy jest osoba, która utraciła zdolność do wykonywania jakiejkolwiek pracy. (fot. sxc)
Całkowicie niezdolną do pracy jest osoba, która utraciła zdolność do wykonywania jakiejkolwiek pracy. (fot. sxc)
Za co i komu przysługuje renta z ZUS-u? Jakie trzeba wypełnić dokumenty i do kogo odwołać się od niekorzystnej decyzji? Poniżej odpowiedzi na te wszystkie pytania.

Renta z tytułu niezdolności do pracy z założenia powinna być rekompensatą finansową za utraconą zdolność do pracy ze względu na naruszenie sprawności.

Zobacz: Rewolucja na rynku pracy. Zmiany dotyczą rencistów i emerytów

Należy się ona w przypadku braku lub wyczerpania prawa do świadczeń krótkoterminowych, takich jak zasiłek chorobowy i świadczenie rehabilitacyjne.

RODZAJE ŚWIADCZEŃ

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy przysługuje ubezpieczonemu, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • jest niezdolny do pracy,
  • ma wymagany okres składkowy i nieskładkowy,
  • niezdolność do pracy powstała w określonych ustawą okresach składkowych (okres zatrudnienia, okres ubezpieczenia) i nieskładkowych (np. w okresie pobierania zasiłku chorobowego lub opiekuńczego) albo nie później niż w ciągu 18 miesięcy od ustania tych okresów.

Za niezdolną do pracy uważa się osobę, która całkowicie lub częściowo utraciła zdolność do pracy zarobkowej z powodu naruszenia sprawności organizmu i nie rokuje odzyskania tej zdolności po przekwalifikowaniu.

Całkowicie niezdolną do pracy jest osoba, która utraciła zdolność do wykonywania jakiejkolwiek pracy.

Za częściowo niezdolną do pracy uważa się osobę, która utraciła - w znacznym stopniu - zdolność do pracy zgodnej z posiadanym przez nią poziomem kwalifikacji.

W przypadku stwierdzenia naruszenia sprawności organizmu w stopniu powodującym konieczność stałej lub długotrwałej opieki i pomocy innej osoby w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych, orzeka się niezdolność do samodzielnej egzystencji.

OKRESY SKŁADKOWE I NIESKŁADKOWE

Okres składkowy i nieskładkowy wymagany do przyznania renty uzależniony jest od wieku, w jakim u danej osoby powstała niezdolność do pracy. Okres ten wynosi:

  • 1 rok - jeżeli niezdolność do pracy powstała przed ukończeniem 20 lat,
  • 2 lata - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 20 do 22 lat,
  • 3 lata - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 22 do 25 lat,
  • 4 lata - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 25 do 30 lat,
  • 5 lat - jeżeli niezdolność do pracy powstała w wieku powyżej 30 lat.

Okres wymaganych pięciu lat w odniesieniu do osób, u których niezdolność do pracy powstała po ukończeniu 30. roku życia musi przypadać w ciągu ostatniego dziesięciolecia przypadającego przed dniem zgłoszenia wniosku o rentę lub przed dniem powstania niezdolności do pracy. Do tego dziesięcioletniego okresu nie wlicza się okresów pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy, renty rodzinnej, renty szkoleniowej.

Jeżeli ubezpieczony nie osiągnął wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego, warunek posiadania wymaganego okresu uważa się za spełniony, gdy ubezpieczony został zgłoszony do ubezpieczenia przed ukończeniem 18 lat, albo w ciągu sześciu miesięcy po ukończeniu nauki w szkole ponadpodstawowej, ponadgimnazjalnej lub w szkole wyższej, oraz gdy do dnia powstania niezdolności do pracy miał bez przerwy lub z przerwami nieprzekraczającymi sześciu miesięcy okresy składkowe i nieskładkowe.

Czytaj więcej: OKOLICZNOŚCI WYJĄTKOWE

Czytaj więcej: ZASADY ORZECZNICTWA ZUS

JAK WYPEŁNIĆ WNIOSEK

Wniosek powinien zawierać:

  • imię i nazwisko osoby zainteresowanej,
  • datę i miejsce urodzenia,
  • miejsce zamieszkania - zameldowania na pobyt stały,
  • adres pobytu i adres do korespondencji (jeżeli są inne niż adres zamieszkania),
  • numer NIP i PESEL,
  • wskazanie rodzaju świadczenia, o które ubiega się osoba zainteresowana,
  • podpis wnioskodawcy lub jego pełnomocnika,
  • jeżeli renta ma być przekazywana na rachunek bankowy, należy podać numer konta i adres banku

Do wniosku o przyznanie renty należy dołączyć:

  • kwestionariusz dotyczący okresów składkowych i nieskładkowych (druk ZUS Rp-6),
  • dokumenty na potwierdzenie przebytych okresów składkowych i nieskładkowych,
  • zaświadczenie pracodawcy o wysokości osiąganego wynagrodzenia (na formularzu według wzoru określonego przez ZUS, druk ZUS Rp-7) lub legitymację
  • ubezpieczeniową, zawierającą wpisy dotyczące zarobków,
  • zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza prowadzącego leczenie,
  •  inną dokumentację medyczną będącą w posiadaniu osoby ubiegającej się o rentę, która może mieć znaczenie dla wydania orzeczenia przez lekarza orzecznika ZUS,
  • ankietę wypełnioną przez pracodawcę (wywiad zawodowy).

Czytaj więcej: KOMU RENTA SOCJALNA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska