Volvo EX30. Pierwszy elektryczny SUV od Volvo. Wiemy ile kosztuje

Paweł Piątek
EX30 to najnowszy i najmniejszy model w ofercie Volvo. Od swoich większych braci różni się nie tylko zupełnie nowym stylem. Bazuje na innej płycie podłogowej (SEA). Ma też szereg unikatowych rozwiązań. A docelowo – jest modelem, w którym Volvo upatruje olbrzymiej szansy na znaczne zwiększenie swojej sprzedaży w dobie postępującej elektryfikacji na rynku aut, szczególnie w Europie.
EX30 to najnowszy i najmniejszy model w ofercie Volvo. Od swoich większych braci różni się nie tylko zupełnie nowym stylem. Bazuje na innej płycie podłogowej (SEA). Ma też szereg unikatowych rozwiązań. A docelowo – jest modelem, w którym Volvo upatruje olbrzymiej szansy na znaczne zwiększenie swojej sprzedaży w dobie postępującej elektryfikacji na rynku aut, szczególnie w Europie. Volvo
EX30 to najnowszy i najmniejszy model w ofercie Volvo. Od swoich większych braci różni się nie tylko zupełnie nowym stylem. Bazuje na innej płycie podłogowej (SEA). Ma też szereg unikatowych rozwiązań. A docelowo – jest modelem, w którym Volvo upatruje olbrzymiej szansy na znaczne zwiększenie swojej sprzedaży w dobie postępującej elektryfikacji na rynku aut, szczególnie w Europie.

Spis treści

Volvo EX30. Z zewnątrz: podobny, ale inny

Volvo EX30 ma szereg cech zewnętrznych, które upodobniają go do większych modeli marki. Przednie reflektory z charakterystycznym motywem młota Thora, czy pionowe tylne lampy, ale znacznie odważniej „zinterpretowane”. Te ostatnie tworzą odrębne sekcje i łączą się z poziomym pasami świetlnymi.

EX30 to najnowszy i najmniejszy model w ofercie Volvo. Od swoich większych braci różni się nie tylko zupełnie nowym stylem. Bazuje na innej płycie podłogowej
EX30 to najnowszy i najmniejszy model w ofercie Volvo. Od swoich większych braci różni się nie tylko zupełnie nowym stylem. Bazuje na innej płycie podłogowej (SEA). Ma też szereg unikatowych rozwiązań. A docelowo – jest modelem, w którym Volvo upatruje olbrzymiej szansy na znaczne zwiększenie swojej sprzedaży w dobie postępującej elektryfikacji na rynku aut, szczególnie w Europie. Volvo

EX30 z poprzednim stylem marki nie zrywa radykalnie, ale jednocześnie wyraźnie zaczyna nowy. Zacznijmy od wymiarów: 423 cm długości to o 19 cm mniej niż w przypadku modelu XC40. EX30 jest krótszy o 4 cm od nieprodukowanego już modelu V40. To najkrótszy model w ofercie Volvo od czasu zakończenia produkcji C30.

Oczywiście trendy rynkowe są nieubłagane. EX30 jest SUV-em. Do tego elektrycznym. Ma prześwit podwozia godny SUV-a, ale sposób poprowadzenia linii dachu oraz wyokrąglone i wygładzone powierzchnie nadwozia wyraźnie wskazują na to, że projektanci starali się obniżyć opór aerodynamiczny osiągając wynik Cx 0,28 .

EX30 można zamówić z felgami 18, 19 lub 20 cali. Wszystkie wzory są aerodynamiczne.

Ponieważ EX30 powstał z myślą o młodszych odbiorcach, obok klasycznych kolorów takich jak czerń, biel, czy szarość, w ofercie znalazły się żywe i odważne barwy nadwozia. Pierwsza z nich to Cloud Blue – jasny, niebieski lakier metalizowany z kontrastującym czarnym dachem. Nietuzinkową propozycją jest także Moss Yellow. To kolor żółty, z odcieniami zieleni. Też sparowany jest z czarnym dachem. A jak jest w środku?

Volvo EX30. Powiew świeżości w kabinie

Volvo Cars zrezygnowało w modelach elektrycznych z tapicerek ze skór zwierzęcych. Zatem w EX30 ich nie znajdziemy. Można za to poszaleć z tapicerkami tekstylnymi. Czarna i jasna – to oczywistość. Ale tapicerka Breeze to zupełna nowość. Jest jasno-niebieska. Tapicerka Pine ma kolor ciemnej zieleni. Tapicerka Indigo – o barwie i fakturze dżinsu – ma spory potencjał, by stać się ulubioną opcją przyszłych klientów.

EX30 to najnowszy i najmniejszy model w ofercie Volvo. Od swoich większych braci różni się nie tylko zupełnie nowym stylem. Bazuje na innej płycie podłogowej
EX30 to najnowszy i najmniejszy model w ofercie Volvo. Od swoich większych braci różni się nie tylko zupełnie nowym stylem. Bazuje na innej płycie podłogowej (SEA). Ma też szereg unikatowych rozwiązań. A docelowo – jest modelem, w którym Volvo upatruje olbrzymiej szansy na znaczne zwiększenie swojej sprzedaży w dobie postępującej elektryfikacji na rynku aut, szczególnie w Europie. Volvo

Wewnętrzna klamka drzwi kierowcy i siedzącego obok pasażera to popis stylistów. Wygląda jak przedłużenie srebrnej listwy ozdobnej. W przednich drzwiach wygospodarowano pojemne, podświetlane wnęki. W drzwiach w ogóle nie ma głośników, co pozwoliło wygospodarować w nich więcej miejsca na drobiazgi. Głośniki znalazły się przed kierowcą. Jest to dzieło firmy Harman Kardon i przypomina ono swą konstrukcją soundbar. O przestrzenny dźwięk dba algorytm zarządzający dźwiękiem i jego opóźnieniami.

Kierownica jest nieco spłaszczona. Wybór trybów jazdy (do przodu lub do tyłu) odbywa się dźwignią zamontowaną przy jej kolumnie. Brak wybieraka trybów jazdy w tunelu środkowym uwolnił miejsce, które wypełniło kilka praktycznych schowków. Jest wnęka, w której zmieszczą się obok siebie dwa spore smartfony. Jeden z nich można ładować indukcyjnie. Mamy też ruchomy podłokietnik. Wnętrze jest pięknie i nastrojowo podświetlane.

Podłoga bagażnika się składa i pozwala zwiększyć jego głębokość. Kabina wygląda po prostu jakby zespół projektantów nieźle bawił się podczas procesu tworzenia tego auta. I przy okazji wyczarował pojemne wnętrze w niewielkim samochodzie.
Na koniec ekran środkowy. Volvo od lat przyzwyczajało nas do ekranów dotykowych zamiast wielu przycisków fizycznych. Naturalnie model EX30 też ma taki ekran (przekątna 12,3 cala). Ale, co jest sporą nowością, nie ma w ogóle tradycyjnego zestawu wskaźników tuż przed kierowcą. Prędkość pojazdu, poziom naładowania baterii i wszelkie inne informacje są wyświetlane na centralnym ekranie nad tunelem środkowym. Jedynym ekranie w kabinie.

Volvo EX30. Mechanika i osiągi

W wielu samochodach elektrycznych topowe odmiany mogą pochwalić się sprintem do setki poniżej 6 sekund. W Volvo EX30 takie osiągi ma odmiana… podstawowa. W zależności od wersji przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,7 s, 5,3 s lub 3,6 s. Ta ostatnia wartość robi spore wrażenie. I dotyczy wersji AWD, której dwa silniki generują 428 KM (543 Nm). Wersje z napędem na tylną oś mają moc 272 KM (343 Nm). Pojemność baterii wynosi 51 kWh lub 69 kWh. Ta mniejsza jest dostępna wyłącznie z napędem na tylną oś. Zasięgi WLTP wynoszą: 344 km (bateria 51 kWh), 480 km (bateria 69 kWh, napęd na tylną oś), 460 km (wersja AWD, 69 kWh). Prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h. Większość elektryków tej klasy jest wolniejsza i mniej dynamiczna.

EX30 powstał na płycie podłogowej SEA i jest to pierwszy model Volvo, który z niej korzysta. Z przodu ma zawieszenie typu McPherson. Z tyłu: zawieszenie wielowahaczowe.

Volvo EX30. Bezpieczeństwo

EX30, w odróżnieniu od EX90, nie będzie miała LiDAR-u. Ma za to bogaty zestaw pozostałych systemów bezpieczeństwa. Z przodu pojazdu umieszczono radar i kamerę o dłuższym zasięgu. Jest też oddzielna kamera szerokokątna ułatwiająca parkowanie i cztery ultradźwiękowe czujniki parkowania. To nie koniec. Są jeszcze dwa radary, które monitorują przestrzeń bezpośrednio przed samochodem, skierowane na boki. Na każdym boku umieszczono po jednej kamerze parkowania i po jednym czujniku ultradźwiękowym. Tyłu chronią także cztery czujniki, dwa radary, a wspomaga je kamera. W kabinie nad bezpieczeństwem czuwają systemy wykrywające kierowcę i pasażera. Cały ten zestaw nazwany Safe Space tworzy razem 10 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 5 kamer i dwa czujniki w kabinie. Volvo EX30 będzie miało system chroniący rowerzystów, którzy mijają nasz pojazd. System czujników wykryje blisko przejeżdżającego rowerzystę, lub każdy inny pojazd, i ostrzeże nas, by nie otworzyć drzwi w najgorszym momencie. Dane z Wielkiej Brytanii pokazują, że rocznie aż 60 rowerzystów ginie lub odnosi ciężkie obrażenia podczas kolizji tego typu. W Volvo EX30 będą oczywiście wszelkie inne systemy znane z innych modeli marki.

Volvo EX30. Najbardziej ekologiczny

EX30 to najnowszy i najmniejszy model w ofercie Volvo. Od swoich większych braci różni się nie tylko zupełnie nowym stylem. Bazuje na innej płycie podłogowej
EX30 to najnowszy i najmniejszy model w ofercie Volvo. Od swoich większych braci różni się nie tylko zupełnie nowym stylem. Bazuje na innej płycie podłogowej (SEA). Ma też szereg unikatowych rozwiązań. A docelowo – jest modelem, w którym Volvo upatruje olbrzymiej szansy na znaczne zwiększenie swojej sprzedaży w dobie postępującej elektryfikacji na rynku aut, szczególnie w Europie. Volvo

Volvo EX30 ma być samochodem, który najmniej obciąży środowisko naturalne ze wszystkich modeli produkowanych przez Volvo Cars. Już sam jego rozmiar sprawia, że jego produkcja wymaga mniej energii i materiałów. Kompaktowe rozmiary mają korzystny wpływ na zużycie energii niezbędnej do napędzania auta. Szerokie korzystanie z tworzyw z recyklingu – to kolejny ukłon wobec natury. 25% aluminium użytego do produkcji EX30 pochodzi z odzysku. Podobnie jak 17% stali i 17% tworzyw sztucznych. Samochód na etapie produkcji powoduje powstanie około 18 ton CO2. Aby pokonać kolejne 200 000 km – ta emisja wyniesie jednie 12 ton (licząc zasilanie według miksu energetycznego EU-27).

Volvo EX30. Cena

Cena Volvo EX30 ma startować już od kwoty 169 900 złotych. Za tę kwotę otrzymamy bazową wersję wyposażenia Core, baterię o pojemności 51 kWh i silnik o mocy 272 KM napędzający koła tylne. Zasięg tej wersji wynosi 344 km (zgodnie z WLTP). Za 209 900 zł otrzymamy wersję Plus o zasięgu 480 km. Silnik też ma moc 272 KM, ale bateria Long Range ma pojemność 69 kWh. Za niecałe 239 900 zł czeka na nas najbogatsza wersja Ultra w najmocniejszej odmianie z napędem na dwie osie, o mocy 428 KM i zasięgiem 460 km. Tutaj bateria też ma pojemność 69 kWh. Model EX30 zapewne największym powodzeniem będzie się cieszył w Europie. Zarówno cena i segment tego samochodu ma szansę sprawić, że będzie to jeden z bestsellerów marki.

Volvo EX30. Ciekawostki

  • Volvo EX30 będzie dostępne także w wersji Cross Country;
  • moc ładowarki prądem zmiennym jest różna w zależności od wersji wyposażenia: 11 kW lub 22 kW;
  • moc ładowarki prądem stałym wynosi 150 kW dla wszystkich wersji;
  • mniejszy akumulator 51 kWh jest wykonany w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforowy). Większy: NCM;
  • duży i mały akumulator mają niemal identyczną wagę: około 420 kg;
  • ekran centralny będzie wyświetlał inne funkcje w zależności od sytuacji drogowej: na postoju będą podpowiadane kierowcy inne funkcje niż np. w trakcie jazdy;
  • samochód będzie miał zaawansowane funkcje autonomicznego parkowania. Bez konieczności dotykania pedału gazu. Docelowo samochód będzie można parkować sterując autem za pomocą smartfona.

Volvo EX30 w liczbach

  • wymiary (dł. x szer. x wys): 4233 x 2032 x 1549 mm. Szerokość z lusterkami. Dla porównania XC40: 4425 x 2034 x 1658 mm;
  • rozstaw osi: 2650 mm (w dłuższym o 19 cm XC40 rozstaw osi jest większy tylko o 5 cm);
  • trzy poziomy wyposażenia: Core (Safe space technology, pompa ciepła (dla wersji LR), ładowarka AC 11 kW; adaptacyjny tempomat), Plus (audio Harman Kardon, elektrycznie otwierana klapa bagażnika, funkcja Pilot Assist, podświetlanie wnętrza Ambient, kontrastowy czarny dach), Ultra (ładowarka AC 22 kW, funkcja Park Pilot Assist, panoramiczny dach, elektryczna regulacja foteli, kamera 360);
  • 5 barw nadwozia: Vapour Grey, Onyx Black, Crystal White, Cloud Blue (nowy), Moss Yellow (nowy);
  • 4 możliwe tapicerki: Indigo (a la dżins), Pine (zielona), Breeze (błękitna), Mist (wełna);
  • koła aerodynamiczne: 18 lub 19 cali oraz 20 cali (opcjonalne);
  • dopuszczalna waga holowane przyczepy: 1000, 1400, 1600 kg. (Single Motor/Single Motor Extended Range, Twin Motor Performance);
  • wersje silnikowe: Single Motor (RWD, 272 KM, 59 kWh, 344 km zasięgu WLTP), Single Motor Long Range (RWD, 272 KM, 69 kWh, 480 km zasięgu), Twin Motor Performance (AWD, 428 KM, 69 kWh, 460 km zasięgu);
  • przyspieszenie 0- 100 km/h (kolejno): 5,7, 5,3 oraz 3,9 s;
  • prędkość maksymalna: 180 km/h – dla wszystkich wersji.
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Volvo EX30. Pierwszy elektryczny SUV od Volvo. Wiemy ile kosztuje - Motofakty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska