reklama

W budżecie Opola brakuje pieniędzy

Artur  Janowski
Artur Janowski
Zaktualizowano 
Miasto ma coraz większe problemy z dopięciem budżetu. Wpływy z podatków będą o co najmniej 6 mln zł mniejsze, niż zakładano.

W tym roku ratusz - posiłkując się prognozą Ministerstwa Finansów - założył, że wpływy w podatku PIT wyniosą 144 mln zł. Tymczasem ministerstwo obniżyło prognozę o około 6 mln zł. To oznacza finansowe problemy dla miasta, bo tych pieniędzy w budżecie nie będzie.

Już na początku roku ratusz został zaskoczony bardzo szybkim wprowadzenie podwyższonej stawki rentowej. Wcześniej mówiło się, że do jej zwiększenia dojdzie od lipca, w rzeczywistości zaczęła obowiązywać już od lutego.

- Biorąc pod uwagę liczbę osób zatrudnionych w urzędzie miasta i jednostkach podległych, dodatkowa kwota, jakiej potrzebujemy, wynosi 4,5 miliona złotych - przyznała wówczas Anna Jędrzejak, skarbnik miasta. - Dodatkowo musimy też znaleźć 2,6 miliona na podwyżki i dodatki dla nauczycieli od 1 września. Największe obciążenie to podwyżka płac, która wcześniej nie była przewidywana.

Jak przyznaje Anna Jędrzejak, korekta prognozy wpływów z podatku PIT to bardzo niepokojący sygnał.

- Otrzymaliśmy jednak zwrot pieniędzy z tytułu wcześniejszych wydatków poniesionych jeszcze na budowę unijnej kanalizacji ISPA, liczę też na wyższą dywidendę z Energetyki Cieplnej Opolszczyzny, a to łącznie powinno pomóc załatać nam tę dziurę - mówi Anna Jędrzejak.

Ale nie na tyle, aby w budżecie nie zaczęły się pierwsze cięcia. Już wstrzymano np. wypłatę pieniędzy na dodatkowe patrole policji (200 tys. zł), wycofano się także z deklarowanej pomocy dla dzieci z Afryki (150 tys.).

Na razie w budżecie nie ma też pieniędzy na remonty dróg, związane bezpośrednio z przejazdem kolarzy w ramach Tour de Pologne. Według naszych informacji niebawem się znajdą, ale tylko w wysokości 200 tys. zł. Resztę, czyli około 250 tys. zł, Miejski Zarząd Dróg ma znaleźć już w swoim budżecie.

- Sytuacja budżetu miasta jest w tym roku wyjątkowo trudna - przyznaje Anna Jędrzejak. - Tym bardziej że wciąż pojawiają się wydatki, przed którymi uciec nie możemy. I tak np. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie potrzebuje około 400 tysięcy na dodatkowe świadczenia, a w gimnazjum nr 5 trzeba w trybie pilnym wymienić ogrzewanie za około pół miliona złotych.

A to nie koniec kłopotów. Rząd wciąż planuje wprowadzić tzw. regułę Rostowskiego, która ograniczałaby możliwość zadłużania się samorządów i wymuszałaby ograniczenie wysokości deficytu, czyli różnicy pomiędzy tym, co miasto wydaje, a otrzymuje w formie podatków i dotacji.

- Gdyby doszło do wprowadzenia tego przepisu, znacznie ograniczyłyby się nasze możliwości inwestycyjne i mogłoby to wymusić na nas poważne cięcia - przyznaje skarbnik Jędrzejak.

O tym, że sytuacja finansowa miasta jest w tym roku bardzo trudna, słyszeli już także radni. W czwartek zamierzają pytać o to na sesji rady miasta.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 16

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
Trudno się dziwić że brakuje pieniedzy. Średnia placa w ratuszu należy do najwyższych w kraju,aby to zrealizować podnosza podatki gdzie sie da i za byle co.Najgorsze jest to że nie ma żadnego bata na takie praktyki.Władza powinna ustalić odgórnie,ze średnia placa w Ratuszu nie powinna przekraczać średniej krajowej.Oraz ustalić ilośc urzednikow na 1000 mieszkańcow. Ale kogo to obchodzi? Jakakolwiek próba ukrócenia tego wywołuje krzyki o zamachu na samorzadnosc. Dobra wiadomoscia jest jest fakt że 3/3 powiatów bedzie miec wielkie problemy finansowe, to może zmusi rzadzacych do myslenia i likwidacji większosci powiatów. W przypadku naszego województwa to własnie powinno byc 2-3 powiaty, albo wrócić do wcale niegłupiego projetu z czasow Gierka czyli likwidacji powiatow i zastąpienmienie ich 49 województwami

Nie 49 województw tylko 8 - bo tyle jest geograficznych regionów, 100 powiatów - wtedy przypadają 2 na stare województwo i taka administracja wystarcza w zupełności. No i trzeba też zrobić porządek z Warszawą, aby nie składała się z kilkunastu gmin i nie było przez to tam blisko 1000 radnych.
Administracja w nadmiarze dziś przeżera środki nic realnego nie wytwarzając i tak jak gó...no ją interesuje los komercyjnych firm tak nas podatników powinien gó....no interesować jej los po reformie - no cóż zamiast uprawiania demagogii dajmy wreszcie tym Państwu szansę aby sobie popracowali- do 67 roku zresztą.
r
rev thomas moore

Szanowny Panie / Pani, widziałem reklamy online i będzie jak pomóc kredytu w porządku. Oferujemy prywatne, komercyjne i Personal Loans z bardzo minimalnym Roczne stopy procentowe tak niskie, jak 3% w ciągu 1year do 10 lat okresu spłaty trwania do każdej części świata. Dajemy pożyczki w przedziale 5.000 dolarów USD do 50.000.000 dolarów USD. Nasze kredyty są dobrze ubezpieczone maksymalne bezpieczeństwo jest naszym priorytetem, Czy masz bezsenne noce niepokojące jak się uzasadniony pożyczki pożyczkodawcy? Czy obgryzanie paznokci palców na szybkie? Zamiast bicia się w górę, skontaktuj się z E & M obsługą finansową TYLKO teraz, specjalistów, którzy pomagają zatrzymać Loan złej historii kredytowej, aby odkryć rozwiązanie wygrać, które jest nasza misja. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt poprzez e-mail. Pożyczkodawca `s Imię: rev Thomas Moore

E-mail: revmooreloanfirm@gmail.com #
#
się ta forma dobrze wypełniona w porządku

INFORMACJE kredytobiorców:

Nazwy: _________
Twój adres: ________
Twój Wiek: _____________
Twój numer faksu: ________
Numer telefonu: ______
Liczba Biuro: __________
Twoje Zawód: __________
Firma: __________________
Twój Kraj: _______________ * censored *: _______________________
Miesięczny dochód: ______________
Kwota potrzebna: ______________
Czas trwania kredytu: ________________
Adres e-mail: ________________
Krótki Opis poszczególnych ........................................
wracaj jak najszybciej.

Niech Bóg błogosławi

I
Irma

Niedawno czytałam w NTO, że miasto chce sfinansować pobyt w Opolu pięknych dziewcząt - tzw. miss, miało to kosztować masę pieniędzy. Skąd więc to narzekanie na pustą kasę skoro lekką rączką chce się wydawać pieniądze na misski.

M
MLON
Średnia placa w ratuszu należy do najwyższych w kraju,aby to zrealizować podnosza podatki gdzie sie da i za byle co.

Nie wiem skąd masz takie dane. Pracuję w jednostce samorządu i zarabiam 1600. Oczywiście sa tacy co zarabiają dobrze, ale zwykli urzędnicy do nich nie należą za to zbierają cięgi.
i
imie
A skąd Ty możesz wiedzieć ile zarabia się w Ratuszu? Chyba Ci się pomyliło z Urzędem Marszałkowskim

A wystarczy spojrzeć na oświadczenia majatkowe pracownikow ratusza "autorko". Paniała?
u
urzedas
grunt że urzedasy mają sie dobrze

Dzieki
P
POradna

grunt że urzedasy mają sie dobrze

o
obserwator

Pustostany umysłowe powinne teraz zapaść się pod ziemię ze wstydu, bo POkazali jacy są inteligentni dopuszczając tę ekipę do rządzenia. Sztandar PO PZPR czas wyprowadzić.

e
eme

zwolnic 1/5 pracownikow - darmozjadow - pociotkow , bo i tak tam sie szerzy kolesiostwo i nepotyzm . To jest recepta , a nie przysyłac wezwanie do zapłaty zaleglego podatku jakby człowiek mial bank....najlepiej podwyzszyc wszystkie podatki i niech sie obywatel mnartwi , bo władza sie wyżywi a jak nie wyżywi do podniesie znowu podatki...przedsiebiorca tez ma ciezko i musi sobie radzic a te darmozjady nic nie wytwarzaja za nasza kase siedza i pierdza w stolki , smierdzi tam jak w chlewie....niech no tylko przedsiebiorca poprosi o rozłozenie na raty podatku ,nie ma szans , nie interesuje ich ze nie masz, a o umorzeniu to i tak nie ma co marzyc , no chyba ze sie jest znajomym hamulca lub jego świty. Powinni chodzic do pracy bez pensji to zaoszczedzą.

R
Rastamaniana

Na wzrost składki rentowej o 2% od lutego, "biorąc pod uwagę liczbę osób zatrudnionych w urzędzie miasta i jednostkach podległych", ratusz potrzebuje 4,5 mln złotych - oznacza to - ni mniej, ni więcej - że 2% miesięcznego budżetu wynagrodzeń brutto to 409 tys. zł, czyli miasto wydaje każdego miesiąca na swoich urzędasów 20,5 mln zł. W lutym '12 na Opolszczyźnie średnie wynagrodzenie wynosiło 3.141,20 zł czyli, statystycznie biorąc, w urzędzie i jego satelitach (tylko w samym Opolu!!) "pracuje" ponad 6.500 ludzi. A to tylko administracja samorządowa średniego szczebla, tylko czubek wierzchołka góry lodowej o nazwie "sfera budżetowa". Gdzie jeszcze pracownicy urzędów centralnych (GUS, ARiMR, Urząd Pracy, Inspekcja Sanitarna, NFZ i sto innych), gdzie Urzędy Wojewódzki i Marszałkowski, wreszcie gdzie budżetowo finansowane służby (ochrona zdrowia, wojsko, policja, edukacja)...
Góra lodowa - to dobre określenie. Na co dzień jej nie zauważamy, wydaje nam się, że nasz Titanic jest niezatapialny...

A do tego spora część tego towarzystwa ubrana jest w różnorodne przywileje nijak niedostępne dla przedstawicieli REALNEJ gospodarki :/

m
mikkk

nie za dobry pomysl ..przjesc pieniadze i skonsumowac z prywatyzacji eco na jakies podwyzki..bzdura kompletna!patrzac na bip um opole jakos pieniadze na pier***y sa przyklad: 2012-04-17, Dostawa i montaż regałów przesuwnych i regałów stacjonarnych do archiwum zakładowego Urzędu Miasta Opola

A
Autorka

A skąd Ty możesz wiedzieć ile zarabia się w Ratuszu? Chyba Ci się pomyliło z Urzędem Marszałkowskim

j
jas

Trudno się dziwić że brakuje pieniedzy. Średnia placa w ratuszu należy do najwyższych w kraju,aby to zrealizować podnosza podatki gdzie sie da i za byle co.Najgorsze jest to że nie ma żadnego bata na takie praktyki.Władza powinna ustalić odgórnie,ze średnia placa w Ratuszu nie powinna przekraczać średniej krajowej.Oraz ustalić ilośc urzednikow na 1000 mieszkańcow. Ale kogo to obchodzi? Jakakolwiek próba ukrócenia tego wywołuje krzyki o zamachu na samorzadnosc. Dobra wiadomoscia jest jest fakt że 3/3 powiatów bedzie miec wielkie problemy finansowe, to może zmusi rzadzacych do myslenia i likwidacji większosci powiatów. W przypadku naszego województwa to własnie powinno byc 2-3 powiaty, albo wrócić do wcale niegłupiego projetu z czasow Gierka czyli likwidacji powiatow i zastąpienmienie ich 49 województwami

M
Matmar

4,5 mln zł brakuje z powodu 2% podwyżki składki rentowej? ktoś tu ludziom wodę z mózgu robi! bo proste obliczenie daje, że jeśli 2% to 4,5 mln zł, to 100% wynagrodzeń, tylko brutto bez składek ZUS to kwota 225 mln zł. czyli 1/3 budżetu miasta - coś tu nie gra panie redaktorze?!

p
podatnik

Moze czas na osczednosci w tym kolesiowsko-partyjnym grajdole ..

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3