MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Chinach właśnie zwodowano trzeci z dwunastu masowców dla Polskiej Żeglugi Morskiej

Bogna Skarul
Bogna Skarul
W chińskiej stoczni Shanhaiguan w prowincji Hebei odbyło się wodowanie kolejnego statku budowanego dla Polskiej Żeglugi Morskiej
W chińskiej stoczni Shanhaiguan w prowincji Hebei odbyło się wodowanie kolejnego statku budowanego dla Polskiej Żeglugi Morskiej
W chińskiej stoczni Shanhaiguan w prowincji Hebei odbyło się wodowanie kolejnego statku budowanego dla Polskiej Żeglugi Morskiej. To „Polsteam Lebsko (Łebsko)”, jednostka o nośności 37000 ton zaliczana do klasy tzw. jeziorowców (laker-max), a więc przystosowanych do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich.

- Zwyczajem służb technicznych i eksploatacyjnych PŻM jest nadawanie masowcom typu jeziorowiec nazw polskich jezior - mówi Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy Grupy PŻM. - Tym razem wybór padł na jezioro Łebsko leżące niedaleko Łeby, w Słowińskim Parku Narodowym.

W kolejce stoczniowej czekają jeszcze jeziora: Pile, Okra, Rudno, Borek, Mielno, Wigry, Wadag, Roś i Gopło, które również znajdą się na burtach statków PŻM.

- Ten statek został na razie zwodowany, chrzest jednostki się jednak jeszcze nie odbył - dodaje Krzysztof Gogol i tłumaczy, że statek jest chrzczony zaraz przy odbiorze, a ten nastąpi za około trzy miesiące.

To trzeci z serii dwunastu masowców budowanych przez stocznię Shanhaiguan dla Polskiej Żeglugi Morskiej i odbieranych przez armatora co kwartał. W tym roku do floty PŻM weszły już : m/s „Polsteam Dąbie” oraz m/s „Polsteam Koprowo”.

Jeziorowce to niszowa odmiana masowców klasy handysize (ok. 40,000-dwt). Ich wymiary : długość 199,99 m oraz szerokość 23,70 m dostosowane są do najbardziej skomplikowanego zespołu śluz znajdujących się na Wielkich Jeziorach Amerykańskich, zbudowanych na Kanale Wellanda. Poprzez osiem śluz, znajdujących się na łącznej różnicy poziomów ok. 100 metrów, statki transportowane są pomiędzy Jeziorem Ontario oraz Jeziorem Erie. Kanał Wellanda zbudowano w latach 30. XX w. tuż obok słynnego wodospadu Niagara, będącego naturalnym łącznikiem obu jezior.

- Statkiem wozimy na amerykańskie jeziora stal z Holandii - dodaje rzecznik prasowy. - Myślę, że niemal cały amerykański przemysł samochodowy oparty jest właśnie o ta stal, którą my przywozimy - śmieje się. - W drodze powrotnej transportujemy zboża.

Polska Żegluga Morska jest globalnym wiceliderem w eksploatacji oceanicznych statków mogących wpływać na Wielkie Jeziora Amerykańskie. Więcej statków tego typu ma jedynie kanadyjski armator Federal Navigation (Fednav).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Mateusz Morawiecki przed komisją śledczą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński