W co 5. karmie dla zwierząt były nieprawidłowości

(TIK)
Pixabay.com
Brak kurczaka w karmie dla psów „z kurczakiem” czy brak wołowiny w puszce „wołowina” dla kotów? Tak, to możliwe - podają inspektorzy. Nieprawidłowości dotyczyły prawie 20 proc. produktów.

Ponad połowa Polaków ma zwierzę domowe. Najczęściej jest to pies (42 proc.) lub kot (26 proc.) - wynika z badania Kantar Public (z kwietnia 2017 r.) - „Zwierzęta w polskich domach”. Przy czym dane Euromonitor International z ostatnich lat pokazują, że Polacy wydają na jedzenie dla zwierząt ponad 2 miliardy złotych rocznie.

W trzecim kwartale 2018 r. Inspekcja Handlowa (IH) skontrolowała karmę dla zwierząt domowych. Sprawdziła jej jakość (badania laboratoryjne) i oznakowanie. Pracownicy IH odwiedzili 84 sklepy w kraju - zarówno specjalistyczne, jak i należące do sieci handlowych. Nieprawidłowości wykryli aż w 35 z nich. Skontrolowali 478 partii karmy - dla psów, kotów, gryzoni, ptaków, ryb, królików i innych. Zakwestionowali 90 partii, czyli 18,8 proc.

W laboratorium przebadano 80 partii karm dla psów i kotów. Nieprawidłowości dotyczyły 22 z nich (27,5 proc.). Między innymi:

  • W karmie dla psów „wołowina z kurczakiem” nie było drobiu, była za to wieprzowina.
  • W karmie dla psów nie było kurczaka ani wołowiny, mimo że producent na etykiecie deklarował: wołowina 58 proc., kurczak 7 proc.
  • Zawartość tłuszczu w karmach w puszce była wyższa lub niższa od deklarowanej.
  • Karma sucha miała wyższą wilgotność, a ta w puszce niższą, niż deklarowana.
  • W karmie dla kotów „wołowina” oraz „wołowina + jagnięcina” nie było wołowiny, była za to wieprzowina.

Jeśli chodzi o nieprawidłowości dot. oznakowania produktów to na przykład:

  • Brakowało oznaczeń, etykiet, np. na opakowaniach zastępczych po przepakowaniu karmy suchej w sklepie w mniejsze opakowania.
  • Brakowało oznaczeń w języku polskim.
  • Brakowało instrukcji stosowania karmy.
  • Użyto pojęć: „najlepiej spożyć przed”, „minimalna data ważności”, „termin przydatności” zamiast: „wykorzystać przed” lub „najlepiej wykorzystać przed”.

Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, po kontroli Inspekcja Handlowa skierowała 11 informacji do organów nadzoru weterynaryjnego i 12 wniosków do sądów o ukaranie osób odpowiedzialnych za wprowadzenie karm do obrotu. 3 osoby zostały ukarane mandatami.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: W co 5. karmie dla zwierząt były nieprawidłowości - Gazeta Pomorska

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska