W Grodkowie otwarto nowoczesne centrum przesiadkowe. 170 lat połączenia kolejowego Nysa – Grodków Śląski - Brzeg [ZDJĘCIA]

Damian Kapinos
W Grodkowie otwarto nowoczesne centrum przesiadkowe
W Grodkowie otwarto nowoczesne centrum przesiadkowe Damian Kapinos
Od czwartku (20 grudnia) podróżni i mieszkańcy mogą korzystać z odnowionego obiektu oraz placu dworcowego w Grodkowie.

Inwestycje zostały wykonane przez gminę Grodków przy wsparciu funduszy unijnych. Wartość tych dwóch zadań zrealizowanych przez samorząd wyniosła ponad 3,8 mln zł brutto.

Budynek został poddany gruntownej przebudowie i dostosowano go do współczesnych potrzeb pasażerów. Pomieszczenia w tym obiekcie zostały przystosowane do nowych funkcji. Ogłoszono przetargi na najem trzech lokali pod działalność gospodarczą o powierzchniach 9,59 m²; 10,34 m² i 50,40 m².

W holu dworcowym znajduje się odnowiona poczekalnia. W miejscu prowadzącym do przejścia podziemnego postawiono ścianę z drzwiami wejściowymi do nieczynnego tunelu. Samorząd jest właścicielem budynku tylko do schodów prowadzących na perony. Dlatego wciąż nie wiadomo, kiedy i czy w ogóle przejście podziemne zostanie udostępnione podróżnym oczekującym na przyjazd szynobusu, bowiem Polskie Linie Kolejowe nie spieszą się z remontem swojego terenu. Również wybudowano toalety, które są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, którzy mogą korzystać z podjazdu do automatycznych drzwi wejściowych dworca.

Zarówno w poczekalni, jak i na zewnątrz znajdziemy zegary oraz cyfrowe tablice wyświetlające rozkłady jazdy autobusów i pociągów regionalnych. Zagospodarowano także teren przed budynkiem – pojawiły się miejsca postojowe dla samochodów i rowerów, cztery perony autobusowe oraz zainstalowano wiatę przystankową.

W związku z 170. rocznicą uruchomienia połączenia kolejowego Nysa – Grodków Śląski – Brzeg, Izba Pamięci Ziemi Grodkowskiej przygotowała plenerową wystawę, która jest już ogólnodostępna dla zwiedzających. Na deptaku w centrum miasta (ulica Warszawska), rozstawiono 16 plansz, na, których można zobaczyć fotografie przedstawiające infrastrukturę kolejową w Grodkowie i Lipowej, której już nie ma (rozebrane nastawnie, tory i perony). Na wystawie opracowanej przy współpracy z lokalnymi miłośnikami kolei znajdziemy kalendarium wydarzeń, które dokładnie opisuje to, jak społeczność lokalna walczyła w obronie linii nr 288 i kursów kolejowych oraz zabiegała o zwiększenie liczby połączeń łączących Nysę z Brzegiem, z przedłużeniem do Głuchołaz i Wrocławia.

Natomiast w samym budynku dworcowym odsłonięto granitową tablicę upamiętniająca 170-lecie powstania linii kolejowej Nysa - Brzeg.

Pierwszy odcinek tej linii – Brzeg - Pakosławice został oddany do użytku 12 lipca 1847 roku, natomiast otwarcie połączenia Pakosławice - Nysa miało miejsce 25 listopada 1848 roku. Także w tym roku przypada dziesiąta rocznica reaktywacji pasażerskich połączeń kolejowych. W 2008 roku startowano od 3 par połączeń, w latach 2009-2014 na tym szlaku były już 4 pary, a od 2015 roku podróżni mogą korzystać już z 5 par połączeń. Mieszkańcy Grodkowa w ostatnich latach zyskali połączenia bezpośrednie do Wrocławia, Głuchołaz i Gliwic.

Zobacz też: Nowe centrum przesiadkowe w Opolu. Stary dworzec PKS zniknie. Będzie wielopoziomowy parking z miejscami do PKS-ów i MZK

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska