W jaką reklamę warto zainwestować w 2010 roku?

Oprac. Edh
To też reklama! Fot. scx.
To też reklama! Fot. scx.
W czasach "zmęczenia reklamą", konsumenta pozyskać można dzięki jego wiarygodnym i samodzielnie wyrażanym opiniom - uważają znawcy rynku.

Barłomiej Juszczyk z CEO w Grupie-Adweb, Przemysław Bartkowiak, dyrektor sprzedaży segmentu Internet Agory i Robert Wieja, dyrektor zarządzający PRO Media House.

Barłomiej Juszczyk, CEO w Grupie-Adweb:

- W tym roku firmy szukają nowości, ale też weryfikują je. Wiele nowoczesnych technologii nie zdało egzaminu w starciu z polską rzeczywistością, dlatego poszukiwanie innowacji przyjmie w 2010 roku bardziej świadomy charakter. Działania, jakie z pewnością będą efektywne, to poszukiwanie siły w marketingu relacji i rekomendacji.

W czasach "zmęczenia reklamą", konsumenta pozyskać będzie można dzięki jego wiarygodnym i samodzielnie wyrażanym opiniom - rzecz jasna tutaj czekać już będą marketerzy, którzy stymulować powinni taki proces. A zatem marketing szeptany, buzzmarketing, ambient - to narzędzia, w których upatruję "gwiazd" tego roku.

Nowym trendem będzie reklama skierowana specyficznymi kanałami do bardzo wąskich grup odbiorców - kryterium poszukiwania niszy i pozostania w niej liderem, znajdzie swoje zastosowanie także w reklamie.

Przemysław Bartkowiak, dyrektor sprzedaży segmentu Internet Agory:

- Obserwując rynek oraz zachodzące na nim zmiany można stwierdzić, że w 2010 roku do najbardziej efektywnych działań reklamowych należeć będą kampanie wizerunkowe, gdzie stawia się przede wszystkim na wysoki standard tworzonych kreacji oraz innowacyjne rozwiązania, przyciągające świadomych użytkowników.

Z czasem liczba kliknięć nie będzie już najważniejsza, dużo istotniejsza będzie m.in. jakość tworzonych kreacji, ich format. Reklamodawcy, choć nadal chętnie korzystają z agresywnych form reklamowych, zapewne coraz częściej będą kierować swoją uwagę w stronę reklam wizerunkowych - stawiając przede wszystkim na jakość oraz innowacyjność.

Robert Wieja, dyrektor zarządzający PRO Media House:

- Efektywne i skuteczne będą w tym roku te kampanie, które wykorzystają nowoczesne formy komunikacji oraz w innowacyjny sposób zagospodarują znane już rozwiązania. To jedyne panaceum na clutter reklamowy oraz zbytnie podobieństwo działań reklamowych w danym segmencie produktowym czy usługowym. Coraz bardziej będzie liczyło się indywidualne podejście do klienta, przygotowanie działań szytych na miarę, które uwzględnią szereg czynników decydujących o sukcesie.

Personalizacja komunikacji oraz uciekanie w miarę możliwości od masowego traktowania konsumentów to nowy kierunek rozwoju reklamy. Jeśli chcesz zatrzymać na dłużej swojego Klienta, spraw aby poczuł się wyjątkowy. To zawsze wzbudza empatię do marki, a w konsekwencji może przełożyć się na rosnące wyniki sprzedażowe

Jakie formy reklamy przynoszą efekty?

  • Serwisy społecznościowe

Marketing społecznościowy to najszybciej rozwijający się segment rynku online za oceanem, służy do promocji najróżniejszych pomysłów, wydarzeń i ciekawostek .

Coraz częściej wykorzystuje się go również do pozycjonowania stron internetowych i zdobywania ruchu internetowego.

- Właściciele serwisów społecznościowych będą nadal rozwijać swoją ofertę skierowaną zarówno do użytkowników, jak i reklamodawców. Myślę, że nadal nie zostały w pełni wykorzystane możliwości komunikacyjne tego typu serwisów. Dlatego też będzie to jeden z kierunków rozwoju – przyznaje Robert Wieja, dyrektor zarządzający PRO Media House.

  •  Reklama behawioralna

Polega na emisji odpowiednio dobranych reklam, które selekcjonowane są na podstawie dotychczasowych zachowań danego internauty. Wpływ na to, co widzi użytkownik, ma nie tylko rodzaj odwiedzanych przez niego stron www, ale też częstotliwość ich odwiedzania, a nawet słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarkach. Wszystko razem przesyłane jest na serwer, gdzie przeprowadzana jest analiza, a następnie emitowana odpowiednio „wycelowana” reklama.

Reklama internetowa

  • Reklamowy ambient w sieci

Tegoroczne wydatki na reklamę w sieci mogą w Polsce urosnąć do ponad 1,3 mld zł (w ubiegłym roku 1,17 mld zł). Wg prognoz PwC rok 2010 upłynie w Polsce pod znakiem jednocyfrowego wzrostu wartości wydatków w tym segmencie. Zanosi się zatem na coraz pełniejsze wykorzystanie możliwości Internetu.

Robert Wieja mówi, że w komunikacji z konsumentem coraz ważniejszy będzie multimedialny Internet z całym wachlarzem możliwości w postaci viral marketingu, portali społecznościowych, forów i blogów. Intensywnie będzie rozwijał się także rynek wyszukiwarek oraz serwisów umożliwiających wymianę filmów i zdjęć.

- W pierwszej kolejności zostaną, odrzucenie nieskuteczne formy reklamy, czy też quasi-nowoczesne narzędzia, na rzecz kampanii zintegrowanych - gdzie Internet wspiera inne działania.

Po wtóre świadomy ambient - a zatem szerokie kampanie, wciągające konsumenta "w grę", ale stawiające na jego inteligencję i samodzielną chęć dzielenia się swoich zachwytem, czy choćby zainteresowaniem produktem lub usługą – przyznaje Bartłomiej Juszczyk.

  • Telewizja wiedzie prym

Od lat niezmiennie telewizja stanowi największe medium w Polsce, osiągając ok. 50% tortu reklamowego i to się nie zmieni w 2010 roku. - Nie sądzę, abyśmy byli świadkami sytuacji, kiedy to wydatki na reklamę w Internecie przewyższą nakłady na telewizję. Specyfika naszego rynku mediów nie pozwala jeszcze na taką rewolucję. Musimy poczekać kilka albo kilkanaście lat, aby osiągnąć to, co stało się w Wielkiej Brytanii czy Szwecji – mówi Robert Wieja.

W 2010 roku rynek powinien wejść w fazę stabilizacji. Udział poszczególnych mediów w rynku reklamowym nie ulegnie znaczącym zmianom. Silna pozycja telewizji nie zmieni się, ponieważ dla reklamodawców pozostaje ona sprawdzonym i bezpiecznym medium.

- Ciekawym trendem może okazać się w najbliższym czasie łączenie różnych kanałów komunikacji i tworzenie przez media wspólnych ofert dla klientów. Działanie takie, oprócz wykorzystywania potencjału poszczególnych mediów, poszerzania zasięgu czy wykorzystywania różnych pór korzystania i form kontaktu z mediami, gwarantuje reklamodawcom odpowiednią komunikację marek – dodaje Przemysław Bartkowiak.

Raport przygotowała: Anna Niemczycka, ekspert z portalu Inwestycje.pl 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska