W 'Jańskim' Naukowcy rozmawiali o roli ewaluacji w polskiej oświacie

Redakcja
- Celem ewaluacji jest m.in. ocena danego projektu - mówiła dr Iwona Sobieraj (pierwsza lewej).
- Celem ewaluacji jest m.in. ocena danego projektu - mówiła dr Iwona Sobieraj (pierwsza lewej). Sławomir Mielnik
- Ewaluacji trzeba uczyć, zarówno dyrektorów szkół jak i nauczycieli, bo dobrze prowadzona ewaluacja w szkole podnosi jakość nauczania - mówił dr Jan Cieślik z Opolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Educator podczas piątkowej konferencji na opolskim Wydziale Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego.

- Jednak aby ewaluacja była skuteczna, to dyrektor z radą pedagogiczną muszą wcześniej opracować dobry projekt - dodał.

Konferencja pt. "Ewaluacja, edukacja, rozwój" zgromadziła na "Jańskim" grono naukowców i praktyków, dyrektorów szkół oraz studentów.

- Ewaluacja istotna jest w wielu dziedzinach życia i rozwijała się na gruncie m.in. socjologii, psychologii czy zarządzania - mówiła dr Iwona Sobieraj z "Jańskiego" i Polskiego Towarzystwa Ewaluacyjnego. -

Jest to sposób zdobywania wiedzy, to dyskurs i refleksja, a główne pytania jakie zadaje ewaluacja to m.in., jak oceniamy dany projekt i jak go chcemy dalej rozwijać, by w zakończyć go sukcesem - tłumaczyła dr Sobieraj.

Prelegenci podkreślali, że zgodnie z nowymi przepisami ewaluacja jest jedną z form nadzoru pedagogicznego.

- Ta praktyka edukacyjna ma za zadanie zgromadzić największą wiedzę o danej szkole - mówiła dr Maria Huchrak z "Jańskiego". - Ewaluację dzieli się na wewnętrzną, która powinna cechować się dobrymi relacjami pomiędzy dyrekcją, nauczycielami, a rodzicami. Ewaluacja zewnętrzna polega na informowaniu szkół o ich niedomaganiach, jak i mocnych stronach. Przeprowadzają ją pracownicy kuratoriów oświaty - mówiła dr Huchrak.

W debacie głos zabrała również Anna Tarka, wizytator z opolskiego Kuratorium Oświaty. - Ewaluację przeprowadza zespół losowo wybranych wizytatorów, wybór placówki jest też losowy - mówiła Tarka. - Cechami ewaluacji jest m.in. demokratyczność, bo jej wyniki są omawiane z dyrekcją i radą pedagogiczną - wyjaśniała.

Na temat ewaluacji w praktyce mówił z kolei Tomasz Jurczyk z Zespołu Szkół w Lasowicach Wielkich, pierwszej ewaluowanej szkoły.

- Ewaluacja nie powinna budzić żadnego lęku. Warto wcześniej przygotować dokumenty, które potwierdzają realizację różnych działań w placówce. Z raportu końcowego ewaluacji trzeba wyciągnąć wnioski. To nie tylko ocena, to też rady, jak sprawić, by szkoła była silna i spełniała wysokie standardy - podkreślał.

- Wychodząc więc na przeciw ogromnym oczekiwaniom i potrzebom dyrektorów i nauczycieli zorganizowaliśmy szkolenia z zakresu ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej - mówiła dyrektor Wydziału Bożena Grębowiec.

Szczegółowe informacje dostępne są na www.opole.janski.edu.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska