Stocznia Koźle sp. z.o.o buduje supernowoczesną jednostkę we współpracy z Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki. To prototypowy projekt, który ma pomóc w rozwoju żeglugi na Odrze.
Jednostka będzie miała 70 metrów długości. - Będzie mogła zabrać 42 kontenery - mówi Rudolf Kowalczyk, prezes Stoczni Koźle. Dla zobrazowania to tyle, ile 42 ciężarówki albo 21 zestawów z przyczepą.
Ma mieć szerokość 9 metrów i zanurzenie 1,60 m. Zaprojektowano dla niej napęd mieszany, to jest na ropę oraz gaz LNG. Wyposażona będzie w dwa silniki o mocy 300 koni mechanicznych każdy. Głównymi zaletami zastosowania układu zasilania typu gazodiesel są niższe koszty eksploatacji oraz niższa emisja spalin.
Statek będzie wyposażony także w innowacyjny system balastowania, a także możliwość łączenia z barkami oraz wychylania ich na łukach toru wodnego. Kontenerowiec ma obsługiwać załoga złożona z trzech osób. Na dziobie przewidziano jednak specjalne pomieszczenia techniczne dla obsługi badawczej. Docelowo bowiem takich jednostek ma powstać więcej, ale najpierw prototyp trzeba będzie doszlifować.
Prezes Kowalczyk nie jest w stanie dziś powiedzieć, kiedy jednostka będzie gotowa. Obecnie trwa łączenie kadłuba. Inwestycja jest warta 15 milionów złotych z czego 10 mln to dofinansowanie z pieniędzy unijnych.
Stocznia Koźle Sp. z o.o. zlokalizowana jest na terenie województwa opolskiego, nad rzeką Odrą. Przedmiotem jej działalności jest przede wszystkim świadczenie usług remontowych oraz budowę małych obiektów pływających, wyposażenia pokładowego i konstrukcji stalowych spawanych.
Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?