W Londynie nagrodzili most z Ozimka

Anna Grudzka
Anna Grudzka
Zabytkowy most wiszący w Ozimku.
Zabytkowy most wiszący w Ozimku. Archiwum
Zabytkowy most wiszący w Ozimku jako pierwszy obiekt w Polsce otrzymał nagrodę w międzynarodowym konkursie Footbridge Award 2014.

Organizowany co trzy lata międzynarodowy konkurs w tym roku odbył się w lipcu, w Imperial College w Londynie, podczas konferencji "Footbridge 2014".

Grono międzynarodowych ekspertów oceniało zgłoszone w pięciu kategoriach mosty z całego świata. Zabytkowy wiszący most z Ozimka otrzymał najwyższe wyróżnienie w kategorii na obiekt najlepiej odrestaurowany.

- To dla nas ogromne wyróżnienie, zwłaszcza, że jury po raz pierwszy w historii konkursu nagrodziło przeprawę z Polski. To powód do dumy dla wszystkich mieszkańców Ozimka - mówi dr inż. Przemysław Jakiel z Politechniki Opolskiej.

Naukowiec z politechniki, który kierował renowacją mostu, w imieniu całego swojego zespołu, odebrał w Londynie dyplomy i statuetki dla projektanta, inwestora i autora iluminacji.

Wszystkie nagrodzone w konkursie obiekty zostały opublikowane w okolicznościowym biuletynie wydanym przez brytyjskie czasopismo Bridge Design & Engineering.

Co ciekawe, rozpoczęto już starania o to, by most z Ozimka znalazł się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. - Najpierw zabytek musi być uznany przez Prezydenta RP za Pomnik Historii. Wniosek w tej sprawie trafił już do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W skład zespołu zajmującego się renowacją mostu w Ozimku oprócz dra Jakiela weszli jeszcze: mgr inż. Katarzyna Widera, mgr inż. Piotr Farbaniec, mgr inż. Adrian Gerlich, mgr inż. Przemysław Wąs oraz dr inż. Przemysław Stróżyk z Politechniki Wrocławskiej.

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

d
df

Nagroda powinna trafic do Berlina to chyba nie podlega dyskusji.

B
Bridge

Budowniczy tego mostu pozniej budowali Golden Gate Bridge w San Francisko.

m
mbb

byłem, widzialem - zrobił na mnie wrażenie

G
Gość
W dniu 28.08.2014 o 13:36, Gość napisał:

................Najpierw zabytek musi być uznany przez Prezydenta RP za Pomnik Historii. Wniosek w tej sprawie trafił już doMinisterstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.  Ale nich nie zapomna wspomniec ze to Prusko-niemieckie Dziedzictwo Narodowe Für den Bau der Brücke verbrauchte man 57 Tonen Gusseisen und 14 Tonen Stahl. Die Ausmaße betragen 31,5 Meter Länge und 6,6 Meter Breite. Die Tragfähigkeit der Brücke war mit 3 Tonen berechnet. Wie man später feststellte, trug sie fünfmal so viel. Das ganze Vorhaben kostete 4.200 Talar. Es war die erste Hängebrücke dieser Art in ganz Europa!Das Meisterstück schlesischer Ingenieure und Gießer aus Gleiwitz und Malapane ist heute ein erstklassiges Denkmal von hoher Bedeutung. Zu Anfang des 19. Jahrhunderts war die Brücke eine technische Weltmeisterleistung.  Przy budowie mostu zuzyto 57 ton  Gusseisen i 14 ton stali. Dlugosc mostu wynosi 31,5 m a szerokosc 6,6 m. Nosnosc mostu byla obliczona na 3 tony. Pozniej stwierdzono ze nosnosc byla pieciokrotnie wieksza. Caly projekt kosztowal 4200 Talarow.To byl pierwszy most wiszacy w calej Europie. Most ten byl meisterstykiem slaskich inzynierow i odlewnikow* z Gleiwitz i Malapane. Most jest dzisiaj pierwszoklasowym zabytkiem. Na poczatku XIX wieku most ten byl swiatowym mistrzem osiagniec mysli technicznej. * chodzi oczywiscie o niemieckich inzynierow i odlewnikow

Gusseisen-Odlewy Zeliwne.

G
Gość

................Najpierw zabytek musi być uznany przez Prezydenta RP za Pomnik Historii. Wniosek w tej sprawie trafił już do

Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

Ale nich nie zapomna wspomniec ze to

 

Prusko-niemieckie Dziedzictwo Narodowe

 

Für den Bau der Brücke verbrauchte man 57 Tonen Gusseisen und 14 Tonen Stahl. Die Ausmaße betragen 31,5 Meter Länge und 6,6 Meter Breite. Die Tragfähigkeit der Brücke war mit 3 Tonen berechnet. Wie man später feststellte, trug sie fünfmal so viel. Das ganze Vorhaben kostete 4.200 Talar. Es war die erste Hängebrücke dieser Art in ganz Europa!
Das Meisterstück schlesischer Ingenieure und Gießer aus Gleiwitz und Malapane ist heute ein erstklassiges Denkmal von hoher Bedeutung. Zu Anfang des 19. Jahrhunderts war die Brücke eine technische Weltmeisterleistung.

 

 

Przy budowie mostu zuzyto 57 ton  Gusseisen i 14 ton stali. Dlugosc mostu wynosi 31,5 m a szerokosc 6,6 m. Nosnosc mostu byla obliczona na 3 tony. Pozniej stwierdzono ze nosnosc byla pieciokrotnie wieksza. Caly projekt kosztowal 4200 Talarow.

To byl pierwszy most wiszacy w calej Europie. Most ten byl meisterstykiem slaskich inzynierow i odlewnikow* z Gleiwitz i Malapane. Most jest dzisiaj pierwszoklasowym zabytkiem. Na poczatku XIX wieku most ten byl swiatowym mistrzem osiagniec mysli technicznej.

 * chodzi oczywiscie o niemieckich inzynierow i odlewnikow

 

 

K
Kaja

Bomba .Gratulacje

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3