Już w czwartek (19 września) urząd miejski w Głuchołazach wydał pierwsze 133 decyzje o przyznaniu zasiłku powodziowego wysokości 2 tysięcy złotych. Zgodnie z rozporządzeniem, gmina ma dwa dni na sprawdzenie wniosku i wydanie decyzji, a potem dwa dni na wypłatę pieniędzy. Pieniądze pochodzą z budżetu państwa, gmina tylko pośredniczy, gdy dostanie przelew od wojewody.
- Sprawdzamy, czy miejsce gdzie zgłoszono szkodę znajdowało się w terenie zalanym przez wodę. Czy jedna osoba nie składa kolejnych wniosków na to samo miejsce, czy wniosek jest poprawnie wypełniony i wydajemy decyzje – mówi Jarosław Fiedor, zastępca skarbnika w urzędzie miejskim w Głuchołazach. – Do czwartku przyjęliśmy tysiąc wniosków. Pieniądze prześlemy na konto zaraz jak dostaniemy je z urzędu wojewódzkiego, w poniedziałek, a może nawet jeszcze dzisiaj (piątek, 20 września). Spodziewamy się 3–4 tysięcy wniosków.
Prezydent Andrzej Duda przyjechał w piątek (20 września) do Głuchołaz.
- Do piątku do godziny 7:00 rano dostaliśmy 1084 wnioski od mieszkańców Nysy i 155 od mieszkańców wiosek w naszej gminie, ale na korytarzu stoi tłum kolejnych osób. Nie spodziewaliśmy się aż tylu poszkodowanych – mówi Kamila Ferdyn, dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Nysie. – Pracownicy socjalni są w terenie, docierają do kolejnych miejscowości wiejskich. Wiemy, że część osób zalanych przez wodę do nas nie przyjdzie, bo są zajęci porządkowaniem i to mu musimy do nich się dostać, pomóc wypełnić dokumenty. Jesteśmy w terenie od rana do nocy. Jeśli nie damy rady, poprosimy o wsparcie inne gminy, których powódź nie dotknęła, żeby zdążyć w terminie.
Od 19 września, dzięki decyzji minister rodziny, wywiady środowiskowe są uproszczone, co znacznie przyspiesza pracę. Straty w budynkach muszą natomiast określać komisje z udziałem uprawnionych budowlańców, aby poszkodowani uzyskali większą pomoc.
- Nasi pracownicy socjalni codzienne od 8:00 do 18:00 odwiedzają kolejne wnioski. Tylko w Łące Prudnickiej byliśmy w 210 domach. Części ludzi nie zastaliśmy, będziemy się tam umawiać. Mieszkańcy Prudnika przychodzą do nas sami – mówi Bernadetta Bednarczuk, dyrektor OPS w Prudniku. - Pracownicy pomagają wypełnić formularze, w razie potrzeby od razu też robią wywiad środowiskowy.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Głuchołazach sam był poszkodowany
W bardzo trudnej sytuacji znalazł się Ośrodek Pomocy Społecznej w Głuchołazach. Jego siedziba przy al. Jana Pawła II była zalana po wysokości pierwszego pietra. Woda zniszczyła sprzęt komputerowy, biurka, miejsca pracy kilku osób.
Od poniedziałku do środy (16-18 września) harcerze z Ziemi Prudnickiej, Namysłowa, Nysy, Krapkowic i Kędzierzyna Koźla, a także wolontariusze z Media Expert z Łodzi pracowali przy wynoszeniu zniszczonych rzeczy i uporządkowaniu budynku.
- Od czwartku 19 września pracujemy znów w naszej siedzibie - mówi Katarzyna Łojko, dyrektor OPS w Głuchołazach. - W ciągu dwóch dni przyjęliśmy sto wniosków o pomoc. W czasie porządkowania siedziby OPS nasi pracownicy socjalni dotarli do 200 poszkodowanych rodzin w samych Głuchołazach. Od razu zbierali dane do wywiadu środowiskowego, aby ludzie nie musieli do nas przychodzić. Wiem, że są poszkodowani mieszkańcy, którzy nie chcą już wracać do swoich zniszczonych domów.
Jaka pomoc się należy powodzianom
Oprócz zasiłku powodziowego poszkodowani mogą się starać o zasiłek wysokości 8 tysięcy złotych z gminnego ośrodka pomocy społecznej, a w przypadku szkód budowlanych nawet o 200 tysięcy złotych na odbudowę domu. W tym przypadku konieczny jest jednak tzw. wywiad środowiskowy czyli pracownik socjalny musi odwiedzić rodzinę na miejscu i stwierdzić szkody.
W teren ruszają też gminne komisje, które będą szacować szkody. W gminie Nysa będzie ich 10.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się na stronie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej: https://www.gov.pl/web/rodzina/pomoc-po-powodzi
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchomiło infolinię pod numerem
(22) 245 61 01 dla poszkodowanych w wyniku powodzi.
Ministerstwo rekomenduje gminom stosowanie zasady jednego okienka, czyli jednego miejsca gdzie można składać wszystkie wnioski. W niektórych gminach składa się je jednak osobno w urzędzie gminy i w ośrodku pomocy społecznej.
Oprócz infolinii Ministerstwa Rodziny działają także infolinie innych instytucji:
- ZUS - (33) 825 31 34 i 76 876 45 76 – Infolinia dla przedsiębiorców, gdzie mogą uzyskać informacje w sprawie ulg w opłacaniu składek. Czynna od 18 września do 4 października br. w godz. 8.00-15.00
- PIP - (22) 391 83 70 – Infolinia dla pracowników i pracodawców z terenów objętych powodzią. Eksperci Państwowej Inspekcji Pracy będą dostępni od poniedziałku do piątku, w godzinach 9.00-15.00
- PFRON - (22) 581 84 10 – Tel. dostępny w dni powszednie w godzinach 9.00-15.00
- Urzędy Pracy - Zielona Linia – 19 524 - Infolinia dla przedsiębiorców, pracodawców, osób bezrobotnych i poszukujących pracy, gdzie mogą uzyskać informacje na temat pomocy świadczonej przez powiatowe urzędy pracy oraz ośrodki pomocy społecznej oraz o wolnych miejscach noclegowych w jednostkach Ochotniczych Hufców Pracy. Czynna w dni powszednie w godzinach 8.00-18.00. Pomoc dostępna w języku polskim, angielskim, ukraińskim, rosyjskim oraz na video w języku migowym.
Zmiany w prawie o sprzedaży alkoholu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?