W opolskiej Budowlance w tym zawodzie kariera murowana

redakcja
Perspektywy zatrudnienia absolwenta Budowlanki w zawodzie murarz-tynkarz są bardzo dobre. Najbardziej przedsiębiorczy mogą też pokusić się o prowadzenie własnej działalności gospodarczej o profilu budowlanym w zakresie murarskim i tynkarskim.
Perspektywy zatrudnienia absolwenta Budowlanki w zawodzie murarz-tynkarz są bardzo dobre. Najbardziej przedsiębiorczy mogą też pokusić się o prowadzenie własnej działalności gospodarczej o profilu budowlanym w zakresie murarskim i tynkarskim.
Murarz–tynkarz to zawód, który w Zespole Szkół Budowlanych w Opolu przy ul. Niemodlińskiej nieustająco cieszy się wielkim powodzeniem. Na absolwentów czekają duże firmy budowlane i warsztaty rzemieślnicze.

Uczniowie w szkole branżowej pierwszego stopnia poznają teoretyczne tajniki zawodu, a umiejętności praktyczne nabywają w firmach budowlanych. Przyszli fachowcy szlifują swoje umiejętności w firmach specjalizujących się w różnych dziedzinach, m. in. w budownictwie mieszkaniowym i przemysłowym. Poznają cały proces technologiczny na placu budowy: uczą się wylewać fundamenty, wykonywać prace zbrojarskie, stawiać ściany, aby poprzez kolejne pośrednie fazy dotrzeć do etapu prac wykończeniowych.

Jakub Fluder, uczeń klasy 3C zdobywający kwalifikacje murarza–tynkarza jest bardzo zadowolony z wyboru szkoły i zawodu. – Z perspektywy czasu uważam, że prawie trzy lata temu podjąłem słuszną decyzję - mówi Jakub. - Dzisiaj w dużej mierze umiem już teoretyczną wiedzę wykorzystać w praktyce. Wznoszenie ścian zewnętrznych i wewnętrznych z cegły, bloczków, pustaków i innych materiałów budowlanych, wykonywanie elewacji na ścianach czy też naprawianie tynków wewnętrznych i zewnętrznych nie sprawia mi już trudności. Pozostaje mi tylko szlifować te umiejętności.

Murarz–tynkarz powinien też posiadać umiejętność wykonywania zapraw murarskich, mieszanek betonowych oraz tynków: tradycyjnych i specjalnych, tj. renowacyjnych i dekoracyjnych (np. termoizolacyjnych, wodoszczelnych, chroniących przed promieniowaniem). Z czasem młodzi adepci budownictwa uczą się, jak wykonywać schody, filary i stropy czy przeprowadzać remonty i rozbiórki murowanych konstrukcji budowlanych.

Zespół Szkół Budowlanych oferuje uczniom kształcenie w zawodach związanych z budownictwem w klasach patronackich. Polega to na tym, że opolskie firmy z branży budowlanej obejmują swoim patronatem klasy, których uczniowie naukę teoretyczną pobierają w szkole, natomiast umiejętności praktyczne zdobywają w siedzibie danej firmy. Korzyści w tym zakresie są obustronne: młodzi ludzie poznają nowoczesne technologie i materiały wykorzystywane w budownictwie, zapoznają się z funkcjonowaniem specjalistycznych maszyn, jednym słowem nabywają zawodowego doświadczenia, a firma przygotowuje sobie profesjonalnie wykształconych pracowników.

We wrześniu ub. roku naukę w ZSB rozpoczął Kacper Proć z klasy 1Bp.

– Jestem na początku swojej drogi zawodowej. Wybrałem naukę w zawodzie murarza-tynkarza i po pierwszym semestrze mogę powiedzieć, że dokonałem słusznego wyboru. To naprawdę zawód, który daje młodym ludziom różne możliwości. Cieszę się, że obok tradycyjnych metod związanych z budownictwem poznaję także nowoczesne technologie - mówi Kacper.

– Każda dziedzina życia nieustająco się zmienia. Nie inaczej jest z rozwojem nowych technologii w budownictwie. W związku z tym murarz-tynkarz musi wykazywać się kreatywnością, zaangażowaniem i otwartością na nowości. Dlatego uczniowie chętnie uczestniczą w szkoleniach, prezentacjach i warsztatach, które oferuje im Budowlanka. To jedna z przyczyn dużego zainteresowania zawodem murarza-tynkarza - mówi Ewa Kraska, nauczyciel przedmiotów zawodowych. – Uczniowie chętnie biorą udział w konkursach szkolnych, okręgowych i ogólnopolskich, np. w Turnieju Budowlanym „Złota Kielnia”, osiągając duże sukcesy.

W gronie laureatów „Złotej Kielni” w roku szkolnym 2018/2019 znalazł się właśnie Jakub Fluder. Natomiast w bieżącym roku szkolnym opolską Budowlankę reprezentował w finale Damian Polok z klasy 2B, który zajął 9 miejsce w eliminacjach okręgowych.

W trakcie nauki uczeń zdobywa nie tylko wiedzę dotyczącą materiałów budowlanych oraz procesów technologicznych wykonywanych na placu budowy. Wśród dodatkowych umiejętności zawodowych, które nabywa uczeń Budowlanki są też: posługiwanie się dokumentacją techniczną i wykonawczą, robienie przedmiarów do wyceny prac, przygotowanie kosztorysu prac murarskich i tynkarskich. Z takimi kwalifikacjami perspektywy zatrudnienia absolwenta Budowlanki są bardzo dobre. Młodego, rzetelnego pracownika chętnie zatrudnią na stanowiskach murarsko–tynkarskich średnie i duże firmy budowlane czy też niewielkie warsztaty rzemieślnicze.

FLESZ: nauczanie zdalne w czasie koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3