W opolskiej Budowlance w tym zawodzie kariera murowana

redakcja
Perspektywy zatrudnienia absolwenta Budowlanki w zawodzie murarz-tynkarz są bardzo dobre. Najbardziej przedsiębiorczy mogą też pokusić się o prowadzenie własnej działalności gospodarczej o profilu budowlanym w zakresie murarskim i tynkarskim.
Perspektywy zatrudnienia absolwenta Budowlanki w zawodzie murarz-tynkarz są bardzo dobre. Najbardziej przedsiębiorczy mogą też pokusić się o prowadzenie własnej działalności gospodarczej o profilu budowlanym w zakresie murarskim i tynkarskim.
Murarz–tynkarz to zawód, który w Zespole Szkół Budowlanych w Opolu przy ul. Niemodlińskiej nieustająco cieszy się wielkim powodzeniem. Na absolwentów czekają duże firmy budowlane i warsztaty rzemieślnicze.

Uczniowie w szkole branżowej pierwszego stopnia poznają teoretyczne tajniki zawodu, a umiejętności praktyczne nabywają w firmach budowlanych. Przyszli fachowcy szlifują swoje umiejętności w firmach specjalizujących się w różnych dziedzinach, m. in. w budownictwie mieszkaniowym i przemysłowym. Poznają cały proces technologiczny na placu budowy: uczą się wylewać fundamenty, wykonywać prace zbrojarskie, stawiać ściany, aby poprzez kolejne pośrednie fazy dotrzeć do etapu prac wykończeniowych.

Jakub Fluder, uczeń klasy 3C zdobywający kwalifikacje murarza–tynkarza jest bardzo zadowolony z wyboru szkoły i zawodu. – Z perspektywy czasu uważam, że prawie trzy lata temu podjąłem słuszną decyzję - mówi Jakub. - Dzisiaj w dużej mierze umiem już teoretyczną wiedzę wykorzystać w praktyce. Wznoszenie ścian zewnętrznych i wewnętrznych z cegły, bloczków, pustaków i innych materiałów budowlanych, wykonywanie elewacji na ścianach czy też naprawianie tynków wewnętrznych i zewnętrznych nie sprawia mi już trudności. Pozostaje mi tylko szlifować te umiejętności.

Murarz–tynkarz powinien też posiadać umiejętność wykonywania zapraw murarskich, mieszanek betonowych oraz tynków: tradycyjnych i specjalnych, tj. renowacyjnych i dekoracyjnych (np. termoizolacyjnych, wodoszczelnych, chroniących przed promieniowaniem). Z czasem młodzi adepci budownictwa uczą się, jak wykonywać schody, filary i stropy czy przeprowadzać remonty i rozbiórki murowanych konstrukcji budowlanych.

Zespół Szkół Budowlanych oferuje uczniom kształcenie w zawodach związanych z budownictwem w klasach patronackich. Polega to na tym, że opolskie firmy z branży budowlanej obejmują swoim patronatem klasy, których uczniowie naukę teoretyczną pobierają w szkole, natomiast umiejętności praktyczne zdobywają w siedzibie danej firmy. Korzyści w tym zakresie są obustronne: młodzi ludzie poznają nowoczesne technologie i materiały wykorzystywane w budownictwie, zapoznają się z funkcjonowaniem specjalistycznych maszyn, jednym słowem nabywają zawodowego doświadczenia, a firma przygotowuje sobie profesjonalnie wykształconych pracowników.

We wrześniu ub. roku naukę w ZSB rozpoczął Kacper Proć z klasy 1Bp.

– Jestem na początku swojej drogi zawodowej. Wybrałem naukę w zawodzie murarza-tynkarza i po pierwszym semestrze mogę powiedzieć, że dokonałem słusznego wyboru. To naprawdę zawód, który daje młodym ludziom różne możliwości. Cieszę się, że obok tradycyjnych metod związanych z budownictwem poznaję także nowoczesne technologie - mówi Kacper.

– Każda dziedzina życia nieustająco się zmienia. Nie inaczej jest z rozwojem nowych technologii w budownictwie. W związku z tym murarz-tynkarz musi wykazywać się kreatywnością, zaangażowaniem i otwartością na nowości. Dlatego uczniowie chętnie uczestniczą w szkoleniach, prezentacjach i warsztatach, które oferuje im Budowlanka. To jedna z przyczyn dużego zainteresowania zawodem murarza-tynkarza - mówi Ewa Kraska, nauczyciel przedmiotów zawodowych. – Uczniowie chętnie biorą udział w konkursach szkolnych, okręgowych i ogólnopolskich, np. w Turnieju Budowlanym „Złota Kielnia”, osiągając duże sukcesy.

W gronie laureatów „Złotej Kielni” w roku szkolnym 2018/2019 znalazł się właśnie Jakub Fluder. Natomiast w bieżącym roku szkolnym opolską Budowlankę reprezentował w finale Damian Polok z klasy 2B, który zajął 9 miejsce w eliminacjach okręgowych.

W trakcie nauki uczeń zdobywa nie tylko wiedzę dotyczącą materiałów budowlanych oraz procesów technologicznych wykonywanych na placu budowy. Wśród dodatkowych umiejętności zawodowych, które nabywa uczeń Budowlanki są też: posługiwanie się dokumentacją techniczną i wykonawczą, robienie przedmiarów do wyceny prac, przygotowanie kosztorysu prac murarskich i tynkarskich. Z takimi kwalifikacjami perspektywy zatrudnienia absolwenta Budowlanki są bardzo dobre. Młodego, rzetelnego pracownika chętnie zatrudnią na stanowiskach murarsko–tynkarskich średnie i duże firmy budowlane czy też niewielkie warsztaty rzemieślnicze.

Będzie waloryzacja 500+?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie