W Opolu powstaną wreszcie śluzy dla autobusów?

archiwum
Na Niemodlińskiej nie będzie śluzy dla autobusów MZK. Mogą one powstać na innych skrzyżowaniach w Opolu.
Na Niemodlińskiej nie będzie śluzy dla autobusów MZK. Mogą one powstać na innych skrzyżowaniach w Opolu. Archiwum
Miejskie autobusy mogłyby skuteczniej rywalizować z samochodami. Mogłyby, gdyby powstały śluzy na skrzyżowaniach.

Śluzy to wydzielony białymi liniami fragment jezdni tuż przed skrzyżowaniem. W takiej strefie stawać mogą tylko autobusy MZK i dzięki temu mają pierwszeństwo na skrzyżowaniach. W ten sposób zyskują cenny czas, zwłaszcza w godzinach szczytu.

Pierwsza w Opolu śluza dla autobusów MZK miała powstać na skrzyżowaniu ulic Niemodlińskiej i Spychalskiego. Jej projekt złożył radny Tomasz Kaliszan (PO), zachęcony do tego przez zwolenników komunikacji miejskiej.

- Kierowcy dojeżdżający samochodami osobowymi do skrzyżowania, widząc czerwone światło, zmuszeni byliby do zatrzymania się przed śluzą - tłumaczył Tomasz Kaliszan. - To z kolei umożliwiałoby kierowcom autobusów stojących na przystanku płynne włączenie się do ruchu, a dodatkowo pierwszeństwo do startu na prawym pasie.

Niestety projektu nie zaakceptowała komisja ds. bezpieczeństwa i ruchu drogowego. W jej ocenie śluza akurat na tym skrzyżowaniu spowodowałaby duże utrudnienia i zbyt mocno spowolniła ruch samochodów.

- W takiej sytuacji nie pozostaje nam nic innego, jak przygotować kolejne propozycje miejsc, gdzie można by stworzyć śluzy i zaprezentować je komisji - przyznaje Tomasz Zawadzki, naczelnik biuro organizacji transportu zbiorowego w urzędzie miasta.

Pierwsza z nich mogłaby powstać na skrzyżowaniu ulicy Ozimskiej i Reymonta. Umożliwiałaby ona szybszą jazdę autobusów w stronę Solarisa.

- Przy okazji możliwe by było stworzenie nowego przystanku - zdradza Tomasz Zawadzki.

W ocenie naczelnika śluzy są także możliwe na skrzyżowaniach ulicy Niemodlińska-Wrocławska czy na skrzyżowaniu Nysy Łużyckiej-Luboszycka. W obu przypadkach jest na to miejsce.

Jeszcze w tym roku te propozycje mają być szczegółowo opracowane. Tak, aby którąś z nich można było stworzyć w przyszłym roku.

- Będą za nimi lobbował - deklaruje Tomasz Kaliszan. - W ostatnich latach sporo dzieje się w kwestii ułatwiania życia rowerzystom, ale oprócz tego musimy także uatrakcyjniać ofertę komunikacji miejskiej, a ona musi mieć preferencje, aby opolanie wybierali autobusy, a nie samochody.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
M&M

Niestety, projekt śluzy przy przystanku Niemodlińska-Koszyka został zmiażdżony przez KBRD, ku naszemu wielkiemu niezadowoleniu. Piszę to jako osoba, w której głowie rodził się pomysł tej śluzy. Stawianie na ruch samochodów prywatnych i strach, by czasem nie utrudnić im życia odbijać się będzie czkawką coraz bardziej. Dobrze, że temat wreszcie drgnął - lobby rowerzystów jest o wiele silniejsze (trudno nie przyznać słuszności prowadzonym przez nich działaniom, życzę im jak najlepiej) i popularniejsze. Ale przecież proporcje użytkowników rowerów i komunikacji miejskiej są jasne, a dla rowerzystów wręcz miażdżące.

b
blop

W imię poprawy przepustowości zlikwidowali przejście dla pieszych na Niemolińskiej przy skrzyżowaniu z Krapkowicką. Poza cholernym utrudnieniem dla pieszych nie zmieniło to kompletnie nic! Ciekaw jestem czy osoba odpowiedzialna za takie decyzje poświęciła choćby 5 min na zastanowienie się nad tematem. W moim odczuciu kompletnie bezmyślne i nieuzasadnione posunięcie a ludzie przebiegają w tej chwili z drugiej strony skrzyżowania tam gdzie nie ma łańcuchów bo przejście w tym miejscu było, jest i będzie potrzebne!

a
asd

Jazda MZK jest cholernie droga. Nic nie jest w stanie uatrakcyjnić ich usług. Chyba, że autobusy z kontrolerkami topless, albo coś w tym stylu :-D.

k
komuna

Jesteś na malince czy gdzieś w tych okolicach jedź na budowlanych i wróć.Bilet w jedną stronę to 3 zł a że jadę dwoma autobusami to w jedną wychodzi 6 zł , troszkę taniej jak się kupi w kiosku bilet ale to wciąż dużo kasy...
To wolę faktycznie Kaszlakiem jakimś tam dojeżdżać, oczywiście są bilety 2 tygodniowe czy miesięczne ale jeśli ktoś potrzebuje tam jeździć tylko przez parę dni to niestety opłaca się jechać autem....

n
niktanikt

sposob na zakorkowane Opole: przezucic urzednikow na gondole!

K
Krzysiek

"Niestety projektu nie zaakceptowała komisja ds. bezpieczeństwa i ruchu drogowego. W jej ocenie śluza akurat na tym skrzyżowaniu spowodowałaby duże utrudnienia i zbyt mocno spowolniła ruch samochodów."

Chciałbym poznać raport komisji, w którym zawarte byłyby: obecny program sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu, obliczenia przepustowości możliwej dla zachodniego wlotu ul. Niemodlińskiej wraz z oceną warunków ruchu na tym wlocie. Takie gadanie ogólnikowe to można sobie w buty włożyć.

Śluzy autobusowe tworzy się właśnie na skrzyżowaniach, na których są już utrudnienia, aby uprzywilejować transport zbiorowy. Chciałbym poznać przedstawione przez komisję przykłady śluz z innych miast, które nie spowodowały spadku przepustowości dla komunikacji indywidualnej. Takie jest już prawo natury, że gdy mamy ograniczony zasób czasu zielonego i przydzielimy go uprzywilejowanej grupie pojazdów, to komuś będzie trzeba go zabrać. Wnioski komisji są wprost powalające i jak na wybitnych inżynierów ruchu piastujących odpowiedzialne stanowiska w urzędzie miasta wymagają co najmniej postawienia pomnika w dowód zasług dla mojego bezpieczeństwa na ulicach Opola.

Przy takim ciasnym myśleniu dalej będzie w ratuszu i podległych mu urzędach panowało rozdwojenie jaźni w myśleniu: taaak, Opole jest przyjazne autobusom, popieramy komunikację miejską, kupujemy autobusy, ale niee, nie wolno dać przywilejów autobusom, bo to by stworzyło mityczne niemożebnie duże utrudnienia w ruchu dla nas wszystkich którzy jeździmy osobówkami.
Nie pomoże i dziesięć obwodnic, jeśli w centrum nie będzie uprzywilejowania komunikacji zbiorowej i rowerowej. Wydaje mi się, że obecna komisja do tzw. bezpieczeństwa ruchu musi odejść na niezasłużoną emeryturę i dopiero coś się ruszy...

R
Rafał

Maiłem okazję "sprawdzić się" w zawodzie kierowcy autobusy mzk - mimo różnych opinii nie jest to łatwa praca (między innymi wynagrodzenie też nie jest odpowiednie). Po pierwsze gdyby kultura innych użytkowników ruchu - kierowców samochodów osobowych - byłaby inna to śluzy byłyby niepotrzebne. Po drugie - jeżeli kierowcy nie potrfią w wyobraźni postawić się na miejscu kierowcy autobusu, to niestety musimy myśleć o śluzach. Rozkład jazdy i tak jest napięty i każdego denerwuje spóźniający się autobus. Żaden z pasażerów i innych kierowców nie pomyśly o obciążeniu nie tyle fizycznym co psychicznych kierowcy autobusu. A przerwa pomiędzy kolejnymi kursami staje się krótsza, obciążenie kierowcy większe - bezpieczeństwo ruchu i pasażerów mniejsze. Albo kultura albo śluzy.

o
opolanin

pomysly na lokalizacje sluz totalne chore. nowy przystanek na reymonta zablokuje i tak pelne skrzyzowanie. na nysy luzyckiej z luboszycka nie ma swiatel. panie radny trzba myslec by zaistniec. teraz sie pan osmieszyl.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3