Anastasia Kobekina jest jedną z najbardziej ekscytujących wiolonczelistek młodego pokolenia. Jej repertuar obejmuje dzieła od baroku aż po muzykę współczesną, swoją grą potrafi jednak zachwycić zarówno grając na instrumentach współczesnych, jak i dawnych. Jako solistka koncertuje na całym świecie z najbardziej renomowanymi orkiestrami.
Urodzona w rosyjskiej rodzinie muzyków, swoje pierwsze lekcji gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 4 lat. Po ukończeniu nauki w Moskwie, przyjęła zaproszenie na studia na Kronberg Academy w Niemczech. Następnie kontynuowała studia na University of Arts w Berlinie. Obecnie jest studentką Paryskiego Konserwatorium oraz Frankfurter Hochschule (w klasie wiolonczeli barokowej). Gra na wiolonczeli Giovanniego Baptisty Guadagniniego z 1743 roku.
Orkiestrę Filharmonii Opolskiej poprowadzi Bar Avni, laureatka 2. nagrody oraz nagrody orkiestry na X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Artystka urodziła się w 1989 roku w Izraelu. Niedawno otrzymała posadę asystentki dyrygenta Petera Kuhna w orkiestrze Bergische Symphoniker. Wykłada dyrygenturę dla kompozytorów na Hochschule für Music und Theater w Hamburgu jest też nauczycielem dyrygentury w Menschmusik Schule w Hamburgu.
W programie koncertu usłyszymy muzykę z epoki romantyzmu i postromantyczną, granica tych okresów dla muzyki jest płynna i nie zawsze dostrzegalna. Repertuar tego koncertu został pomyślany chronologicznie, a zabieg ten może ukazać drogę rozwoju symfoniki w przestrzeni czasowej i geograficznej. Najpierw – Czajkowski. "Romeo i Julia" to dzieło o trudnej do określenia formie (ale za to wybitnie łatwo wpadającej w ucho melodyce) znalazło się w przynajmniej kilkudziesięciu filmowych ścieżkach dźwiękowych, pisano i śpiewano na bazie tej partytury jazzowe piosenki.
W zupełnie innej stylistyce osadzone są "Wariacje Rokoko". Czajkowski jedynym swoim utworem na wiolonczelę z towarzyszeniem orkiestry złożył hołd Mozartowi. Wykorzystał dość skromny, nawiązujący do osiemnastowiecznego aparat wykonawczy, a temat i siedem wariacji odznaczają się klasyczną elegancją niepozbawioną jednak indywidualnego charakteru autora. Kompozycją napisaną u schyłku XIX wieku są kolejne wariacje tego wieczoru – Enigma Edwarda Elgara.
Bilety dostępne w kasie i na stronie Filharmonii
Filip Chajzer o MBTM
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?