W przyszłym roku możliwy wzrost opłaty paliwowej

Szymon Szadkowski (AIP)
Wojciech Matusik (O)
W przyszłym roku możliwe jest podniesienie opłaty paliwowej - o takiej możliwości poinformował resort infrastruktury i budownictwa. Z szacunków ministerstwa wynika, że podniesienie opłaty o 10 groszy za litr paliwa przyniesie w ciągu 10 lat dodatkowe ok. 20 mld zł na inwestycje.

- Podniesienie opłaty paliwowej jest jedną z propozycji wypracowanych przez Komitet sterujący ds. optymalizacji procesu realizacji inwestycji drogowych, która pozwoli na zwiększenie puli środków na inwestycje infrastrukturalne - powiedział minister Andrzej Adamczyk. - Środki te nie trafią do budżetu, w związku z tym sfinansują wyłącznie infrastrukturę w podziale 80 proc. na drogi, 20 proc. na kolej.

- Środki uzyskane z podwyższenia opłaty paliwowej będą w całości przeznaczone na inwestycje realizowane w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 i Krajowego Programu Kolejowego - podkreślał wiceminister Jerzy Szmit.

Opłata paliwowa to jedna z wielu danin, jakie składają się na cenę paliwa w Polsce. W resorcie zaprezentowano w czwartek także pomysły jak budować w Polsce drogi szybciej i taniej. Ministerstwo uznało, że głównym problem hamującym inwestycje i powodującym nadmierne koszty są przede wszystkim nadmierne wymagania środowiskowe. Na spełnienie tych wymogów wydaje się ok 10 proc. wartości kontraktów.

Przykładowo w latach 2007-2013 łączny koszt kontraktów wyniósł 59 mld zł, z czego 5,5 mld wydano na ochronę środowiska. Same ekrany akustyczne warte są 5 proc. wartości kontraktów. Wobec tego resort proponuje żeby poza miastami ograniczyć stawianie ekranów wzdłuż dróg. A część kosztów związanych z urządzeniami ochrony środowiska stojącymi przy drogach finansować z funduszy ochrony środowiska, a nie z drogowych.

Mosty, kładki czy przejścia dla pieszych będą stawiane według określonych standardów. Ministerstwo chce też zwężenia pasów zieleni oddzielających jezdnie, korzystanie przy budowie dróg z miejscowych kruszyw i większe wykorzystanie surowców z recyklingu.

Podwyżka opłaty paliwowej czy oszczędności przy spełnieniu wymogów środowiskowych mają przynieść ok. 29 mld zł oszczędności. Dodatkowo urzędnicy planują pozyskać od 2 do 5 mld zł w ciągu 10 lat przez zwiększenie wpływów z opłat elektronicznych za drogi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska