Wagony "COMBO" pojadą przez Opolszczyznę. To pierwsze tego typu pojazdy w Polsce. PKP Intercity odebrała je właśnie od producenta

Sławomir Draguła
Tak wyglądają nowe wagony na polskich torach. PKP Intercity
Mają podwyższony standard, zadbano w nich o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wydzielono przedziały rodzinne i dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku, jest też część bezprzedziałowa oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Z wagonów o podwyższonym standardzie pasażerowie będą korzystać na wielu popularnych trasach w tym przez Opolszczyznę.

PKP Intercity odebrało pierwsze 4 z 60 wielofunkcyjnych wagonów COMBO, które dla przewoźnika modernizuje Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki.

- To pierwsze takie pojazdy w Polsce. Mają podwyższony standard, zadbano w nich o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wydzielono przedziały rodzinne, dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku, jest też część bezprzedziałowa oraz przestrzeń, w której można przewieźć rowery - wylicza Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Jeśli chodzi o część dla niepełnosprawnych to przedział posiada dwa fotele oraz dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa, przyciski SOS czy panel sterowania oświetleniem i klimatyzacją.

Do wagonu osoby na wózkach mogą wjechać po specjalnej rampie. Co ważne posiadają one też automatycznie otwierane i zamykane drzwi do przedziałów.

Dwa kolejne przedziały wydzielone są dla opiekunów z dzieckiem. Są one przyjazne dla najmłodszych - ściany i wykładzinę podłogową zdobi grafika ze zwierzętami.

- Natomiast siedziska foteli łączą się ze sobą, dzięki czemu powstaje jedna płaszczyzna, która może być użyteczna np. podczas drzemki malucha natomiast toaleta wyposażona jest w przewijak dla dzieci - mówi Katarzyna Grzduk.

Pozostałą część wagonu tworzy przestrzeń bezprzedziałowa. Do dyspozycji każdego pasażera są gniazdka elektryczne i USB, zapewniony jest też dostęp do bezprzewodowego internetu oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Kontrakt warty ponad 300 mln złotych

PKP Intercity i Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki podpisały kontrakt na modernizację 40 wagonów w kwietniu 2018 roku.

W listopadzie tego samego roku przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i rozszerzył zamówienie o modernizację kolejnych 20 pojazdów. Wartość kontraktu wzrosła wówczas z 207,6 mln zł brutto do 310 mln zł brutto i objęła dostawę łącznie 60 wagonów.

Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi ponad 91,5 mln złotych. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało już ponad 653,7mln złotych dotacji.

Odbiór wszystkich 60 wagonów przewidziany jest do końca grudnia 2021 roku.

Kryzys wieku średniego. Skąd się bierze i czy dotyka wszystkich?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie