Wały przeciwpowodziowe w Brzegu wreszcie gotowe

Jarosław Staśkiewicz
Jarosław Staśkiewicz
Podczas częściowego odbioru technicznego strażacy sprawdzali możliwość montażu przegród łączących dwie części wału na drodze powiatowej, które będą zakładane, gdy miastu zagrozi powódź.
Podczas częściowego odbioru technicznego strażacy sprawdzali możliwość montażu przegród łączących dwie części wału na drodze powiatowej, które będą zakładane, gdy miastu zagrozi powódź. Urząd Miasta Brzeg
Po 20 latach od wielkiej powodzi mieszkańcy brzeskiej dzielnicy Rataje doczekali się wałów przeciwpowodziowych.

Większa część miasta leży wprawdzie na wysokim brzegu Odry i żadna powódź jej nie zagraża, ale jedną dzielnicę - obejmującą ul. Oławską i dawną wieś Rataje - rzeka regularnie zalewała. Nie tylko podczas powodzi w 1997 i 2010 roku, ale także w czasie mniejszych wiosennych roztopów.

Dzięki inwestycji wartej prawie 9 mln złotych, zakończonej dziś oficjalnie przez Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych, mieszkańcy mogą wreszcie odetchnąć. Że jest bezpiecznie przekonali się już na początku maja, kiedy ogłoszono stan alarmowy, a wały i mur oporowy, które były już na ukończeniu, skutecznie powstrzymały wysoką wodę.

Ulica Oławska już nie będzie brzeską Wenecją

- Sukces ma wielu ojców. To nie my znaleźliśmy pieniądze na inwestycję, ale przyłożyliśmy do niej rękę, pisząc apele i petycje do władz na różnym szczeblu - mówi Robert Karlikowski, mieszkaniec tej dzielnicy, a dziś miejski radny, który od trzech lat wzmacniał argumenty samorządowców poprzez zbieranie podpisów i słanie pism do urzędów. - Najważniejsze, że ulica Oławska nie będzie już brzeską Wenecją.

Zabezpieczenia przeciwpowodziowe to mur oporowy, który w każdej chwili można podwyższyć poprzez montaż specjalnych ścianek, ciągnący się od mostu na Odrze przez 900 metrów oraz wały wzniesione na długości ponad kilometra.

O ile po powodzi stulecia zmodernizowano wały na obszarze dziesiątek kilometrów w całym regionie, to na Brzeg ciągle brakowało pieniędzy. Wały na Ratajach nie rozwiązują jednak wszystkich problemów, bo nadal zagrożona jest wyspa między Odrą a kanałem, gdzie usytuowanych jest wiele zakładów przemysłowych.

Na modernizację wałów wciąż czeka również Bierawa, gdzie każdy wyższy stan rzeki oznacza podtopienia pól i dróg.

Info z Polski - przegląd najciekawszych informacji ostatnich dni w kraju 15.06.2017

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska