Ważne zmiany na egzaminie ósmoklasisty i nie tylko. O tym muszą wiedzieć rodzice i nauczyciele. Rezygnacja z jednej części egzaminu

Magdalena Konczal
Magdalena Konczal
Zmiany na egzaminie ósmoklasisty i maturze. Nie będzie planowanej czwartej części egzaminu?
Zmiany na egzaminie ósmoklasisty i maturze. Nie będzie planowanej czwartej części egzaminu? Pawel Relikowski / Polska Press
Stała zmiana terminu i zrezygnowanie z czwartej części egzaminu ósmoklasisty, oparcie egzaminów wyłącznie o wymagania określone w rozporządzeniu, a także większa liczba psychologów i pedagogów w szkołach – to zakłada rządowy projekt złożony w Sejmie pod koniec marca, a uchwalony na początku kwietnia. Czego dokładnie możemy spodziewać się po nowelizacji ustawy o systemie oświaty? Wyjaśniamy. Najwięcej wątpliwości wzbudziła chęć zrezygnowania z wprowadzenia czwartej części egzaminu ósmoklasisty – z historii, biologii, geografii, fizyki czy chemii (do wyboru).

Zmiany na egzaminie ósmoklasisty

Przed pandemią egzamin ósmoklasisty odbywał się zawsze pod koniec kwietnia. W związku ze zdalnym nauczaniem został on tymczasowo przeniesiony na drugą połowę maja. Egzamin ósmoklasisty 2022 również odbędzie się w maju. Rządowy projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty zakłada, że termin ten miałby zostać przesunięty już na stałe – z kwietnia na maj.

– Przesunięcie terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty o około miesiąc umożliwi uczniom szkoły podstawowej lepsze przygotowanie się do tego egzaminu – czytamy w uzasadnieniu projektu.

W związku z tym zmianom mogą ulec także terminy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, bo wyniki egzaminu ósmoklasisty uczniowie poznają dopiero po zakończeniu roku szkolnego. Okres zapisów będzie więc krótszy, ale czynności rekrutacyjne miałby zostać uproszczone (niektóre z nich będzie można wykonać elektronicznie).

Kolejną ważną zmianą, która została uwzględniona w projekcie ustawy jest rezygnacja z czwartej części egzaminu ósmoklasisty. Dotychczas uczniowie przystępowali do testów z języka polskiego, matematyki i języka obcego. Od tego roku szkolnego ósmoklasiści mieli zdawać także egzamin z kolejnego, wybranego przez siebie przedmiotu. Z powodu pandemii chwilowo zrezygnowano z tego pomysłu. Jeśli jednak ustawa wejdzie w życie, czwarta część egzaminu ósmoklasisty w ogóle nie będzie obowiązywała.

– Wynika [to] przede wszystkim z postulatów zgłaszanych do Ministerstwa Edukacji i Nauki przez środowiska nauczycieli i rodziców, którzy wyrażali obawy, że egzamin ósmoklasisty z czwartego przedmiotu do wyboru powoduje konieczność skupienia się ucznia na jednym (wybranym) przedmiocie kosztem przedmiotów pozostałych. Nie bez znaczenia w tej sprawie pozostaje fakt, że do przeprowadzenia postępowania rekrutacyjnego do szkół ponadpodstawowych w sposób sprawny, obiektywny i sprawiedliwy wystarczą wyniki egzaminu ósmoklasisty przeprowadzanego na dotychczasowych zasadach, tj. wyniki egzaminu ósmoklasisty z trzech przedmiotów: języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego – tak pomysłodawcy projektu uzasadniają swoją decyzję.

Matura i egzamin ósmoklasisty na podstawie wymagań egzaminacyjnych

W czasie pandemii i zdalnego nauczania zmienione zostały także wymagania egzaminacyjne. Początkowo oparte były one o podstawę programową kształcenia ogólnego. W ostatnich latach obowiązywały jednak wymagania egzaminacyjne, które określone zostały w rozporządzeniu ministra edukacji. Projekt, który znalazł się w Sejmie, zakłada, że w kolejnych latach zarówno egzamin ósmoklasisty, jak i egzamin maturalny oparty byłby wyłącznie o wymogi egzaminacyjne, a nie o podstawę programową.

W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie pierwszy raz przystąpią do matury w nowej formule. Chcąc go zdać, maturzysta będzie musiał otrzymać minimum 30 proc. ze wszystkich przedmiotów obowiązkowych i przystąpić do co najmniej jednego przedmiotu dodatkowego. Zgodnie z nowymi przepisami uczniowie powinni otrzymać także minimum 30 proc. z jednego przedmiotu dodatkowego. Jednak wymóg ten miałby zostać zniesiony w przyszłym roku szkolnym, by wyrównać szanse między absolwentami w rekrutacji na uczelnie wyższe.

Więcej psychologów i pedagogów w szkołach

Projekt zakłada także zwiększenie liczby psychologów i pedagogów w placówkach oświatowych. Im większa liczebność szkoły czy przedszkola, tym miałoby być więcej etatów dla nauczycieli specjalistów.

– Celem projektowanych regulacji jest poprawa dostępu do pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci i uczniów, dlatego określenie minimalnej łącznej liczby etatów nauczycieli specjalistów nie powinno zachęcać do obniżania dotychczasowego wymiaru zatrudnienia nauczycieli realizujących zadania w tym zakresie – można przeczytać w uzasadnieniu do projektu.

Źródło: sejm.gov.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska