Ważne zmiany w korzystaniu z hulajnóg elektrycznych. "Pieszy na chodniku zawsze będzie miał pierwszeństwo"

Maciej Badowski
Maciej Badowski
E- hulajnogą trzeba będzie się poruszać po ścieżkach rowerowych z prędkością nie przekraczającą 25 km/h.
E- hulajnogą trzeba będzie się poruszać po ścieżkach rowerowych z prędkością nie przekraczającą 25 km/h. Pawel Relikowski / Polska Press
Ministerstwo Sprawiedliwości przedstawiło swoje propozycje dotyczące korzystania z elektrycznych hulajnóg. Zgodnie z nowymi przepisami po chodniku pojedziemy nie szybciej niż 8 km/h, a docelowo hulajnogą będziemy się poruszać po ścieżce rowerowej. Zmian jest więcej.

- Jak słyszymy w resorcie Zbigniewa Ziobry, ustawodawca musi zadbać przede wszystkim o bezpieczeństwo pieszych. A obecna sytuacja, gdzie e-hulajnogi pędzą po kilkadziesiąt kilometrów na godzinę chodnikami, jest nie do zaakceptowania" - podaje "Dziennik Gazeta Prawna

Propozycje dotyczące uregulowania korzystania z elektrycznych hulajnóg przedstawił we wtorek wiceszef resortu sprawiedliwości Michał Wójcik. Skąd takie działania? Jak tłumaczył Wójcik, przy korzystaniu z elektrycznych hulajnóg panuje "wolna amerykanka", dlatego musi ona zostać jak najszybciej uregulowana. Jednocześnie przyznał, że urzędnicy z jego ministerstwa wzorowali się na projekcie przedstawionym przez resort infrastruktury, do którego dodali swój "wkład".

Jak informuje DGP, zgodnie z propozycjami przedstawionymi przez Ministerstwo Sprawiedliwości, hulajnogą z napędem elektrycznym docelowo trzeba będzie się poruszać po ścieżkach rowerowych z prędkością nie przekraczającą 25 km/h. W przypadku kiedy taka ścieżka nie będzie wyznaczona, użytkownicy e- hulajnóg będą mogli korzystać z ulic. Tutaj również ustalono prędkość maksymalną, która wynosi 20 km/h. Jeżeli jednak jazda nie będzie możliwa ani ścieżką rowerową, ani ulicą, to wtedy elektryczną hulajnogą, czyli "w ostateczności" będzie można jechać po chodniku. I tutaj następują największe zmiany.

Jeżeli wjedziemy hulajnoga na chodnik, to prędkość podróżna nie może przekraczać 8 km/h. Skąd taka prędkość? - Eksperci stwierdzili, że nawet jeśli dojdzie do kolizji pieszego z hulajnogą, to nie dojdzie do poważnych obrażeń- tłumaczył Wójcik. Jednocześnie dodał, że ministerstwo dąży do tego, żeby pieszy na chodniku zawsze miał pierwszeństwo.

Hulajnogi elektryczne będą musiały być także wyposażone w odpowiednie oświetlenie, a także będzie obowiązywał zakaz przewożenia zwierząt. W przypadku stwierdzenia złego stanu technicznego pojazdu jego właścicielowi grozi nawet 5 tys zł grzywny. Ponadto wprowadzone ma zostać pojęcie ”urządzenia transportu osobistego (UTO)”. Do UTO oprócz hulajnóg zaliczają się jeszcze skutery, segwaye,rowery elektryczne czy samochody elektryczne.

Jednocześnie nad swoimi propozycjami w dalszym ciągu pracuje resort infrastruktury, więc nie wiadomo który zostanie wybrany. Z informacji DGP wynika, że nowe prawo miałoby zostać wdrożone jeszcze jesienią.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

NBP nowy do 14.07

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska