Wiosenny brak witamin

Redakcja
Skończyła się zima, a my czujemy się nie najlepiej. Narzekamy na zmęczenie, senność i ogólny brak energii. Z czego to wynika?

JAK ZARADZIĆ WIOSENNEMU ZMĘCZENIU
- ograniczyć suplementy witaminowe w tabletkach - na rzecz owoców, warzyw
- pić dużo soków, np. szczególnie polecany jest sok z czarnej porzeczki: ma dużo witaminy C oraz zawiera tzw. rutynę, która pomaga utrzymać odpowiednią temperaturę ciała, właściwy poziom ciśnienia, uszczelnia naczynia krwionośne, sok z aronii - ma podobne właściwości, oraz sok pomidorowy - jest bogaty w potas, który m.in. hamuje zaburzenia rytmu serca i też stabilizuje ciśnienie
- ograniczyć spożywanie kawy, gdyż "wypłukuje" ona z organizmu magnez; rano zamiast niej można wypić szklankę ciepłej, przegotowanej wody z łyżką miodu i sokiem z cytryny
- unikać nowalijek, natomiast zjadać surówki z kiszonej kapusty (skarbnicy witaminy C), selera, marchewki, buraków
- zadbać o odpowiednią ilość snu, w zależności od indywidualnych potrzeb
- chodzić na spacery, jeździć na rowerze, natomiast nie przystępować od razu do zbyt gwałtownych ćwiczeń, aby nie sforsować organzimu i sobie nie zaszkodzić
- regularnie wietrzyć mieszkanie

Zdaniem fizjologów okres zrównania dnia z nocą, co ma miejsce wiosną, to czas kryzysu dla ludzkiego organizmu. Gdy dzień i noc trwają jednakowo długo - w organizmie ludzkim coś się załamuje i zaczyna on gorzej funkcjonować. Do tej pory jednak nie odkryto, dlaczego tak się dzieje. Natomiast wiadomo, jak można sobie jakoś pomóc.

- Na pewno należy zmienić styl życia - radzi Małgorzata Żymełka, lekarz rodzinny z Nowej Cerekwi. - Zamiast nadal przesiadywać przed telewizorem, powinniśmy więcej spacerować na świeżym powietrzu, jeśli jest sprzyjająca pogoda. Trochę ruchu, a nawet wykonywanie prostych ćwiczeń fizycznych sprawi, że od razu poczujemy się lepiej. Gdy odwiedzam swoich pacjentów w domach, to widzę, a dotyczy to zwłaszcza emerytów i rencistów, że mają oni włączony telewizor od rana do wieczora. A ruch, dla zdrowia, też by się im przydał. Nie wszyscy chcą jednak korzystać z dobrych rad.
Na przemęczenie wiosenne duży wpływ ma zimowa dieta, w której brakowało odpowiedniej ilości witamin oraz najważniejszych mikroelementów, zwłaszcza magnezu, natomiast dominowały w niej potrawy mięsne, tłuszcze i słodycze.
- Zalecam przestawienie się na lżejsze posiłki, zawierające większą ilość warzyw i owoców, dania przygotowywane na bazie tłuszczów roślinnych - radzi dr Żymełka. - Nie należy natomiast przesadzać z zażywaniem witamin w tabletkach, lepiej dostarczać je sobie w postaci owocowych i warzywnych soków.
Okazuje się, że tzw. zespół zmęczenia wiosennego nie jest zjawiskiem charakterystycznym dla całej kuli ziemskiej. Na przykład na południu Europy podobno ono nie występuje, gdyż jest tam inny klimat - nawet zimą jest dużo dni słoneczne. Przede wszystkim jednak ludzie inaczej się tam odżywiają. Preferują oni tzw. dietę śródziemnomorską, w której dominują warzywa, owoce, produkty zbożowe, tłuszcze roślinne (smażą na oliwie z oliwek) oraz występuje niewielka ilość czerwonego mięsa.

Początek wiosny charakteryzuje się zwiększoną ilością przeziębień, gdyż układ odpornościowy człowieka jest po zimie mocno osłabiony. Cierpią też mocno meteoropaci, czyli osoby niekorzystnie reagujące na każdą zmianę pogody, ponieważ zmiany aury o tej porze roku są częste i nagłe.
- Przede wszystkim - ostrzega dr Żymełka - nie należy nagle się "wyletniać", tylko trzeba pozbywać się zimowego ubrania stopniowo, gdyż pierwsze promienie słoneczne mogą być oszukańcze.
W okresie wiosennym następuje też nasilenie dolegliwości żołądkowych - u wielu osób "odzywają" się wrzody - a także reumatycznych. Niektórzy, z powodu długiego niedoboru światła słonecznego, cierpią na depresję, mają obniżony nastrój lub są drażliwi. - Ale niebawem to wszystko minie, tylko trzeba wziąć się w garść i popracować nad sobą - dodaje dr Żymełka.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3