Witaminy dla malucha

Redakcja
Małe dziecko potrzebuje szczególnie dużo witaminy C i żelaza.
Małe dziecko potrzebuje szczególnie dużo witaminy C i żelaza.
W drugim i trzecim roku życia u dziecka występuje bardzo wysokie zapotrzebowanie na witaminy i biopierwiastki.

Co mogą pić?
Innym ważnym biopierwiastkiem jest cynk, uczestniczący w tworzeniu się m.in. białek i hormonów. Ma on duży wpływ na procesy wzrastania małego dziecka. We wczesnym dzieciństwie zalecane dzienne spożycie cynku jest dwukrotnie wyższe niż u niemowląt i wynosi 10 miligramów na dobę.
Jego źródłem w tym okresie jest mleko i mieszanki mleczne typu "junior" oraz: mięso, jajka, ryby, owoce morza.

Zapotrzebowanie na płyny u dzieci jest większe niż u dorosłych i wzrasta jeszcze wtedy, kiedy maluch jest niezwykle ruchliwy lub choruje i ma wysoką temperaturę. Dziecko kilkuletnie potrzebuje w ciągu doby ok. 2 litrów płynów, wliczając w to wodę zawartą w sokach, owocach, warzywach i zupach.
Podstawowymi płynami w diecie malucha powinny być soki owocowo-warzywne (będące środkami spożywczymi specjalnego przeznaczenia, o czym informuje stosowna naklejka), jogurty, kefiry, koktajle mleczno-owocowe, wody mineralne niegazowane, herbatki owocowo-ziołowe. Nie należy im podawać słodkich, sztucznie barwionych napojów gazowanych typu cola oraz innych zawierających w swym składzie sacharozę lub sorbiotol oraz napojów typu tonik z zawartością chininy.
Wybierając dla małego dziecka wodę mineralną, należy zwrócić uwagę, żeby nie zawierała ona azotynów, natomiast dopuszczalne są w niej jedynie śladowe ilości azotanów (0,29 mg/100 ml).

Źródłem tych niezbędnych składników powinien być przede wszystkim dobrze skonstruowany jadłospis - podkreśla doc. dr hab. med. Janina Danuta Piotrowska-Jastrzębska, kierownik Zakładu Propedeutyki Pediatrii Akademii Medycznej w Białymstoku, członek Rady Naukowej Akademii Gerber. - Przyjmowanie preparatów farmakologicznych jest wskazane jedynie wtedy, gdy u dziecka zostaną wykryte niedobory witamin lub nie ma możliwości pokrycia dziennego zapotrzebowania na nie przy pomocy diety.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C (inaczej kwas askorbinowy) u małego dziecka wynosi 50 miligramów. W dużych ilościach występuje ona w natce pietruszki i koperku oraz w owocach cytrusowych. Lekarze przypominają jednak, iż przy sporządzaniu posiłków oraz przechowywaniu pokarmów łatwo może dojść do utraty tej witaminy, gdyż jest ona bardzo wrażliwa na działanie wysokiej temperatury oraz innych czynników zewnętrznych. Dlatego lepiej jest podawać pokarmy bogate w kwas askorbinowy w postaci surowej, a nie - gotowanej.
- W przypadku witaminy A bezpieczniejsze jest jej spożywanie w postaci beta-karotenu, który następnie ulega przekształceniom w organizmie małego dziecka - radzi doc. Piotrowska-Jastrzębska. - Znaczne jego ilości występują w marchwi, pomidorach i dyni.

We wczesnym dzieciństwie nasila się mineralizacja kości, czyli odkładanie się w nich związków wapnia. Stąd bierze się wysokie zapotrzebowanie u małego dziecka na składniki mineralne, czyli biopierwiastki.
- Ponieważ każdy składnik mineralny spełnia jakąś istotną funkcję w małym organizmie, to nie można określić, który makro- czy mikroelement jest najważniejszy dla zachowania zdrowia malucha - dodaje pani docent.
Na przykład liczne badania medyczne niezbicie potwierdziły, że w prawidłowym rozwoju fizycznym i psychicznym dziecka ważną rolę odgrywa żelazo. Maluch powinien otrzymywać w codziennych posiłkach 10 miligramów tego biopierwiastka. Natomiast jego niedobór może doprowadzić do opóźnienia rozwoju ruchowego i poznawczego, a także do zaburzeń procesów uczenia się, pamięci czy zachowania. Bogatym źródłem żelaza są: mięso, wątroba, jajka. Znajdziemy je także w pokarmach roślinnych np. w sałacie czy szpinaku, ale stopień wchłaniania tego minerału z warzyw i owoców jest znacznie niższy niż z pokarmów mięsnych. W przypadku szpinaku wchłanianie wynosi mniej niż 2 proc., a mięsa - 22 proc.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3