reklama

Wizja przyszłości agrobiznesu rysuje się technologiami

RedakcjaZaktualizowano 
pixabay.com
Wyzwania dla firm branży agro to przede wszystkim stabilne finansowanie, niedobory wody, rozwój automatyzacji - tak wynika z badania, które wśród przedsiębiorców związanych z wytwarzaniem surowców i gotowej żywności, firm świadczących usługi związane z funkcjonowaniem agrobiznesu przeprowadził AgriTechHub.

 

1/3 badanych wskazała na niejasną perspektywę finansowania polityki rolnej jako czynnik, który wpłynie na biznes. - To sygnał, że przedsiębiorcy oczekują stabilnego finansowania. W polskiej branży agro cały czas widoczny jest brak doświadczenia w biznesowym podejściu do rolnictwa - komentuje dr Maciej Pasternak, Główny Ekspert ds. B+R w AgriTech Hub. - Przejawia się to choćby w niewielkim zainteresowaniu usługami doradczymi i szkoleniowymi, jak również w niewystarczającym dostępie do branżowych platform informacyjnych. Dodatkowo nakłada się na to również rynkowy deficyt w obszarze usług doradczych, związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem rolnospożywczym, niewystarczająca ilość firm oferująca audyty technologiczne, rynkowe czy innowacyjne w obszarze nowych technologii.

Respondenci zwracają uwagę na niedostatki dostępu do wody jako głównego czynnika ograniczającego produkcję rolną, a także na rosnące niszczenie plonów przez agrofagi i choroby roślin. Przedstawiciele firm są zdania, że wpływ na ich przyszły biznes, będzie wywierał także rozwój automatyzacji i innych technologii zwiększających precyzję i wydajność zarządzania rolnictwem oraz rozwój rolnictwa precyzyjnego

Kolejny wniosek płynący z badania? 50% respondentów jest spokojnych o swój biznes w ciągu najbliższych 10 lat. Wedłuch nich zmiany czekające rolnictwo w najbliższych latach są szansą i wyzwaniem. Autorzy raportu podsumowującego badanie zaznaczają jednak: "Postrzeganie przyszłości różni się jednak w zależności od segmentu badanych. Wytwórcy produktów żywnościowych i gotowej żywności zdecydowanie mniej optymistycznie patrzą w przyszłość niż respondenci związani z pozostałymi obszarami agrobiznesu".

 

- Polskie rolnictwo jest mocno zróżnicowane na poziomie regionalnym, ale w większości województw można zaobserwować rosnący poziom przedsiębiorczości w regionach wiejskich - zaznacza dr Pasternak. - Przedsiębiorcy z rejonów rolniczych chcą wdrażać nowe technologie i innowacje, ale niestety często te plany krzyżuje brak narzędzi i wiedzy, jak ten cel osiągnąć. Na poziomie instytucjonalnym, ofertę wsparcia zapewniają Agencje Rozwoju Rolnictwa czy Agencje Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

 

Jako sposób reakcji na wyzwania czekające rolnictwo w przyszłości, respondenci przede wszystkim zawiązują bliższe relacje w grupach producenckich/dystrybucyjnych.

 

Dr Maciej Pasternak: - Warto zwrócić uwagę na to, że przedsiębiorcy otwierają się na nowe możliwości technologiczne i biznesowe, dostępne dzięki wspólnemu działaniu w kołach producenckich, konsolidacji producentów oraz integracji wzdłuż łańcucha wartości, gdzie producenci, przetwórcy żywności oraz przykładowo firmy logistyczne – łączą siły. Wzrasta kooperacyjność wśród drobnych producentów i przetwórców, więc i tu można zaobserwować potrzebę rozwijania usług szkoleniowych skierowanych do tej grupy. 

Przyszłość rolnictwa to technologie kosmiczne, obrazowanie satelitarne, drony, roboty, IoT, aplikacje mobilne dla rolników i hodowców

 

Naukowiec przypomina też, że Polska została zakwalifikowana do krajów z ograniczonymi zasobami wodnymi. - Jeśli dodamy do tego wyniki badań, które wskazują, że rolnictwo w naszym kraju zużywa ponad 70% zasobów wody pitnej, problem staje się poważny. W tym przypadku, wdrażanie nowych rozwiązań i technologii ograniczających zużycie wody, takich jak innowacyjne praktyki irygacyjne oraz systemy nawadniania, staje się działaniem koniecznym. Sposobem na rozwiązanie tych problemów mogą być również bardziej odporne na suszę odmiany roślin.

__________________________________________

Badanie (R)ewolucja Agrobiznesu przeprowadzono w okresie 10 mja  - 24 lipca 2016 wśród przedstawicieli firm branż związanych z agrobiznesem - 88 respondentów.  - Zależało nam z jednej strony na poznaniu aktualnej oceny sytuacji w sektorze rolno-spożywczym, z podziałem na specjalizacje, z drugiej zaś na informacji zwrotnej dotyczącej potrzeb w zakresie innowacji i nowych technologii – mówi Marcin Woźniak, Prezes Zarządu AgriTech Hub. 

 

- Cieszy mnie świadomość i wskazywany przez ankietowanych kierunek potrzebnych zmian w rolnictwie oraz chęć wdrażania rozwiązań technologicznych wśród producentów rolno-spożywczych. Stanowi to w mojej ocenie przykład kreatywnego i przedsiębiorczego podejścia oraz chęć wspierania rozwoju innowacji – komentuje Maciej Pasternak, Główny Ekspert ds. B+R w AgriTech Hub. Zwraca również uwagę, że na tym polu jest jeszcze wiele do zrobienia. Cały czas niezbędne jest dodatkowe wsparcie poprzez wprowadzanie usług doradczo-szkoleniowych, audytu technologicznego oraz wsparcia we wdrażaniu innowacji – dodaje.

 

Żródło: AgriTechHub

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Materiał oryginalny: Wizja przyszłości agrobiznesu rysuje się technologiami - Gazeta Pomorska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3