Tak przygotowaną rybę podawano na Wołyniu podczas uroczystych posiłków - pisze pani Wanda i poleca wszystkim ów przepis.

Choć doskonale wiemy, że dania rybne należą do zdrowych, wciąż jemy ryb za mało. Polacy spożywają ich rocznie około 10 kilo, a Japończycy na przykład - ponad 60 kg.

A przecież ryby to źródło zdrowego białka, poza tym - kwasów omega-3, które mają m.in. działanie antyrakowe, wpływają korzystnie na kondycję naszego oka (wzmacniają nerwy wzrokowe i siatkówkę oka), wreszcie - dieta bogata w ryby zapobiega anemii.

Nic, tylko jeść ryby, korzystając choćby z receptury pani Wandy.
Podany przepis można modyfikować, dodając do smażonej cebuli odrobinę pomidorów lub papryki.

Czekamy na Wasze rodzinne receptury!

> Przysyłajcie przepisy (składniki oraz sposób przygotowania) na ebilicka@nto.pl lub adres: nto, ul. Powstańców Śl. 9, 45-086 Opole z dopiskiem "Opolskie smaki".

Składniki:

> kilogram ryby (ulubionego gatunku)
> kilogram cebuli
> mąka
> woda na zalewę
> liść bobkowy, pieprz, ziele angielskie, ocet, sól, cukier.

Zalewa:
> 5 szklanek wody wymieszać z 1 szklanką octu,dodać przyprawy (2 listki bobkowe, kilka ziarenek pieprzu i ziela angielskiego, troszkę soli i cukru). Całość gotować na małym ogniu około 15 minut.

Sposób przygotowania:

> Rybę pokroić, posolić, obtoczyć w mące.
> Usmażyć na oleju.
> Cebulę pokroić w talarki, usmażyć na oleju na szklisty kolor, posolić. Do usmażonej cebuli wsypać odrobinę mąki, wymieszać i jeszcze chwilę posmażyć.
> Wystudzoną rybę i cebulę ułożyć w rondlu warstwami: cebula - ryba, cebula - ryba itd.
> Zalać przygotowaną wcześniej ostudzoną zalewą. Powinna ona zakryć całą zawartość rondla.
> Tak przygotowaną rybę gotować na małym ogniu 15-20 minut. Następnie odstawić, aby wystygła.