Wszędobylska furgonetka

Michał Wandrasz
W najbliższych dniach do polskich salonów sprzedaży Renault powinien trafić kangoo express 4x4, czyli samochód dostawczy z napędem na dwie osie.

Jest to pierwsza seryjnie produkowana furgonetka z napędem na wszystkie koła. Wyprodukowano go z myślą przede wszystkim o klientach prowadzących działalność w trudnych warunkach terenowych, na przykład pracownikach dyrekcji lasów, poczty, dostawców gazu itp.

Przy zaletach samochodu terenowego express 4x4 jest jednocześnie ładowną i przyjazną w użyciu furgonetką z ładownością wynoszącą 600 kilogramów, długością powierzchni ładunkowej do 2,50 metra oraz maksymalną przestrzenią ładunkową 2,9 metra sześciennego. Wszystko w pojeździe mierzącym mniej niż cztery metry długości.
Do jazdy w trudnych warunkach samochód wyposażono między innymi w specjalne zderzaki przednie i tylne oraz 15-calowe obręcze kół. Prześwit podwyższono o 40 milimetrów i wynosi on 200 mm przy pustym pojeździe oraz 180 mm przy załadowanym. Koło zapasowe przeniesiono do wnętrza i umieszczono pionowo.
Express 4x4 wyposażony został w sprzęgło hydrauliczne o zmiennej charakterystyce oraz most tylny pochodzący z nissana. Przejście do trybu 4x4 dokonuje się automatycznie, bez udziału kierowcy, kiedy przednie koła zaczynają się ślizgać. Skrzynia biegów z podwójnym wyjściem została zapożyczona ze scenica RX4.
Sprzęgło hydrauliczne steruje automatycznie rozdziałem momentu obrotowego na przednie i tylne zawieszenie, w zależności od warunków użytkowania i zgodnie z trzema trybami pracy, których użycie zależne jest od prędkości pojazdu. Te trzy tryby pozwalają osiągnąć optymalne przeniesienia momentu obrotowego, zużycia paliwa i osiągów. Ponadto sterowany elektronicznie system antypoślizgowy oddziaływuje na przednie koła, aby zapobiec utracie własności jezdnych.

W kangoo express 4x4 zachowano zawieszenie przednie typu MacPherson, ale zastosowano wzmocnione elementy i zwiększone wychylenie. Zawieszenie tylne jest natomiast zupełnie nowe. Skonstruowane w oparciu o podobną koncepcję jak w modelu Scenic RX4 przypomina ono zawieszenie z wleczonymi wahaczami, pozwalającymi uzyskać kompromis pomiędzy komfortem jazdy a przyczepnością do wszystkich typów nawierzchni. Zespół tylnego zawieszenia i przekładni jest umocowany na ramie silnika, która z kolei została połączona z nadwoziem przy pomocy tzw. silentblocków, czyli elementów tłumiących uderzenia i hałas.
Przy jeździe w trudnych warunkach terenowych blaszane elementy ochronne pod pojazdem zabezpieczają zespół napędowy, przewody hamulcowe i paliwowe oraz zbiornik.
Układ hamulcowy został wzmocniony przy pomocy czterech tarcz o średnicy 280 mm (tarcze z przodu są wentylowane). Uzupełnia go montowany seryjnie ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania.

Kangoo express 4x4 jest wyposażony w silnik turbo diesel 1,9 dCi Common Rail, specyficzny dla kangoo 4x4, pochodzący od wersji montowanej w modelach Megane i Scenic. Moc silnika docelowo ustalono na poziomie 80 koni mechanicznych, aby zapewnić mu optymalną relację między osiągami a kosztem eksploatacji. Dzięki dużemu momentowi obrotowemu 180 Nm, który jest osiągany przy 2000 obrotów na minutę, uzyskano optymalny komfort jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach. Spalanie wynosi 7,4 litra na 100 kilometrów w cyklu mieszanym.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie