Wszędobylska furgonetka

Michał Wandrasz
W najbliższych dniach do polskich salonów sprzedaży Renault powinien trafić kangoo express 4x4, czyli samochód dostawczy z napędem na dwie osie.

Jest to pierwsza seryjnie produkowana furgonetka z napędem na wszystkie koła. Wyprodukowano go z myślą przede wszystkim o klientach prowadzących działalność w trudnych warunkach terenowych, na przykład pracownikach dyrekcji lasów, poczty, dostawców gazu itp.

Przy zaletach samochodu terenowego express 4x4 jest jednocześnie ładowną i przyjazną w użyciu furgonetką z ładownością wynoszącą 600 kilogramów, długością powierzchni ładunkowej do 2,50 metra oraz maksymalną przestrzenią ładunkową 2,9 metra sześciennego. Wszystko w pojeździe mierzącym mniej niż cztery metry długości.
Do jazdy w trudnych warunkach samochód wyposażono między innymi w specjalne zderzaki przednie i tylne oraz 15-calowe obręcze kół. Prześwit podwyższono o 40 milimetrów i wynosi on 200 mm przy pustym pojeździe oraz 180 mm przy załadowanym. Koło zapasowe przeniesiono do wnętrza i umieszczono pionowo.
Express 4x4 wyposażony został w sprzęgło hydrauliczne o zmiennej charakterystyce oraz most tylny pochodzący z nissana. Przejście do trybu 4x4 dokonuje się automatycznie, bez udziału kierowcy, kiedy przednie koła zaczynają się ślizgać. Skrzynia biegów z podwójnym wyjściem została zapożyczona ze scenica RX4.
Sprzęgło hydrauliczne steruje automatycznie rozdziałem momentu obrotowego na przednie i tylne zawieszenie, w zależności od warunków użytkowania i zgodnie z trzema trybami pracy, których użycie zależne jest od prędkości pojazdu. Te trzy tryby pozwalają osiągnąć optymalne przeniesienia momentu obrotowego, zużycia paliwa i osiągów. Ponadto sterowany elektronicznie system antypoślizgowy oddziaływuje na przednie koła, aby zapobiec utracie własności jezdnych.

W kangoo express 4x4 zachowano zawieszenie przednie typu MacPherson, ale zastosowano wzmocnione elementy i zwiększone wychylenie. Zawieszenie tylne jest natomiast zupełnie nowe. Skonstruowane w oparciu o podobną koncepcję jak w modelu Scenic RX4 przypomina ono zawieszenie z wleczonymi wahaczami, pozwalającymi uzyskać kompromis pomiędzy komfortem jazdy a przyczepnością do wszystkich typów nawierzchni. Zespół tylnego zawieszenia i przekładni jest umocowany na ramie silnika, która z kolei została połączona z nadwoziem przy pomocy tzw. silentblocków, czyli elementów tłumiących uderzenia i hałas.
Przy jeździe w trudnych warunkach terenowych blaszane elementy ochronne pod pojazdem zabezpieczają zespół napędowy, przewody hamulcowe i paliwowe oraz zbiornik.
Układ hamulcowy został wzmocniony przy pomocy czterech tarcz o średnicy 280 mm (tarcze z przodu są wentylowane). Uzupełnia go montowany seryjnie ABS z systemem wspomagania nagłego hamowania.

Kangoo express 4x4 jest wyposażony w silnik turbo diesel 1,9 dCi Common Rail, specyficzny dla kangoo 4x4, pochodzący od wersji montowanej w modelach Megane i Scenic. Moc silnika docelowo ustalono na poziomie 80 koni mechanicznych, aby zapewnić mu optymalną relację między osiągami a kosztem eksploatacji. Dzięki dużemu momentowi obrotowemu 180 Nm, który jest osiągany przy 2000 obrotów na minutę, uzyskano optymalny komfort jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach. Spalanie wynosi 7,4 litra na 100 kilometrów w cyklu mieszanym.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3