WSZiA zbada ilu Opolan będzie za 10 lat

Artur  Janowski
Artur Janowski
Joanna Żurawska
Joanna Żurawska
Rozmowa z Joanną Żurawską, zastępcą dyrektora Opolskiego Centrum Badań Regionalnych w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji.

- Skąd pomysł na przygotowanie prognozy demograficznej dla Opola do 2020 roku?- Inicjatywa była po stronie urzędu miasta. Do końca listopada prognoza będzie gotowa. W naszym zespole pracują m.in. prof. Robert Rauze-Rauziński i dr Kazimierz Szczygielski, specjalizujący się w demografii. - Ktoś może zapytać: po co taka prognoza? Przecież tego, co będzie za 10 lat, nie da się przewidzieć.- Oczywiście, ale z dużym prawdopodobieństwem możemy określić liczbę opolan w 2020 roku. Nie chodzi jednak tylko o liczbę mieszkańców, lecz także o potrzeby przyszłego rynku pracy. Naszym celem jest również dokładne pokazanie, jak kształtowała się populacja Opola w latach 1989-2009. To będzie ważne i przydatne źródło informacji dla władz miasta.
- Czy to jedyny projekt, na jaki centrum zdobyło pieniądze?
- Nie. Choć działamy dopiero od maja 2008 r., to zdobyliśmy pieniądze już na 11 projektów. Osiem finansowanych jest z Unii Europejskiej, dwa dotuje samorząd województwa, a jeden miasto Opole. Łączna kwota to prawie 4 mln zł.
- Jakie projekty dominują?- Przede wszystkim promocja przedsiębiorczości. Dobrym przykładem jest tu projekt "Wykorzystaj potencjał uczelni - załóż firmę". Organizowaliśmy warsztaty i indywidualne konsultacje dotyczące przygotowywania biznesplanów. We wrześniu zwycięzcami konkursu na najlepszy biznesplan zostali dwaj studenci: z WSZiA i Politechniki Opolskiej oraz absolwentka Uniwersytetu Opolskiego. Mają duże szanse na sukces. - Kogo jeszcze wspieracie?
- Mamy ofertę dla administracji rządowej i samorządowej. W ramach projektu "Profesjonalne kadry Opolszczyzny" dzielimy się wiedzą z zakresu prawa budowlanego, pomocy publicznej i przetargów.
- Właśnie rusza kolejny projekt.**
- Będziemy profesjonalnie promować przedsiębiorczych naukowców z naszego regionu. Jest co promować i warto to robić, trzeba tylko wiedzieć jak. Zaplanowaliśmy badania marketingowe, zarówno przed kampanią, jak i po. Zapraszamy wszystkie uczelnie i jednostki naukowe do współpracy.


Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska