Wynajem.pl: Czego latem możemy spodziewać się u deweloperów?

(oprac. dora)
Małgorzata Kędzierska, analityk rynku nieruchomości Wynajem.pl (fot. archiwum wynajem.pl)
Małgorzata Kędzierska, analityk rynku nieruchomości Wynajem.pl (fot. archiwum wynajem.pl)
Wiosna jest najlepszym czasem na zmiany. Widać to także na rynku nieruchomości. Zainteresowanie mieszkaniami rośnie. Okres wakacyjny jednak może być w tym roku wyjątkowo bolesny dla deweloperów.

Od dłuższego już czasu deweloperzy zmagają się z zastojem na rynku wynikającym w głównej mierze z ograniczonej dostępności bankowego źródła finansowania – mówi Małgorzata Kędzierska, analityk rynku nieruchomości Wynajem.pl. - Teraz dojdzie do tego jeszcze sezonowe osłabienie popytu na deweloperskie mieszkania.

W ostatnim czasie sprzedaż mieszkań w głównej mierze możliwa była dzięki rządowemu programowi „Rodzina na swoim”.

Zobacz: Wszystko o kredycie mieszkaniowym: Rodzina na swoim

Wielu deweloperów dostosowało ceny wybranych mieszkań do kryteriów rządowego programu, co dodatkowo zwiększyło ich podaż na rynku. Z informacji Banku Gospodarstwa Krajowego wynika, że w maju padł kolejny rekord sprzedaży preferencyjnych kredytów mieszkaniowych. Udzielono 2858 kredytów z dopłatą na łączną kwotę ponad 511,8 mln zł, co stanowi ponad czterokrotny wzrost w porównaniu do danych z początku roku.

Podtrzymywanie sprzedaży poprzez program rządowy może być dobrym rozwiązaniem krótkoterminowym. Nie wiadomo jednak, jak długo dopłaty państwa do części oprocentowania kredytów mieszkaniowych będą realizowane. Właściwie co miesiąc BGK informuje nas o kolejnym rekordzie udzielonych kredytów. Jednocześnie zapewnia, że nie ma możliwości, by zabrakło w tym roku na ten cel środków. Trudno jednak przewidzieć dalsze losy programu.

Zobacz: Wynajem.pl: Czy Państwo powinno wspierać rynek mieszkaniowy?

Segment deweloperski coraz bardziej zaznacza się na polskim rynku nieruchomości

Teraz co prawda jego aktywność, zwłaszcza w zakresie budownictwa mieszkaniowego, zmniejszyła się, ale jest to efekt ogólnych zawirowań na rynkach. Zainteresowanie mieszkaniami jest bardzo duże, więc deweloperom pozostaje stworzenie odpowiednich do potrzeb klientów nowych projektów i czekanie na ponowną chęć współpracy ze strony banków.

Czym skuszą deweloperzy w tym sezonie wakacyjnym?

W poprzednich okresach stosowali różnego rodzaju dodatki m.in. wyposażenie kuchni, garaż, samochód, czy wycieczka. Stało się to na tyle powszednie, że dziś nie robi już takiego wrażenia, jak na początku. Klientom zależy na zakupie dobrego mieszkania w przystępnej cenie, a nie na wachlarzu bonusów (choć niewątpliwie uatrakcyjniają one ofertę i pozwalają wyróżnić się na rynku).

Deweloperzy starają się więc przyciągnąć klientów niższą ceną mieszkania. Okazuje się jednak, że takich lokali w atrakcyjnej cenie jest bardzo niewiele i pełnią raczej rolę magnesu przyciągającego do siedziby firmy. Może niektórzy deweloperzy zastosują podczas wakacyjnych miesięcy specjalne akcje promocyjne obejmujące nowe lokale?

Zobacz: Używane mieszkania będą nadal tanieć

Katowicki deweloper podczas targów mieszkaniowych zastosował aromamarketing, a teraz podczas dni otwartych swojego osiedla postanowił połączyć je z mini targami aranżacyjnymi. Coraz częściej jesteśmy więc świadkami niestandardowych działań deweloperów. I nie ma w nich niczego złego, ale dla klienta najważniejsza jest cena mieszkania i o niej przede wszystkim należy pamiętać w strategii marketingowej.

 

W czerwcu zapłaciliśmy w sklepach mniej niż w maju

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie