Wypadek pendolino w Schodni pod Opolem. Przejazd został przebudowany

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Przejazd kolejowy pomiędzy Schodnią a Nowa Schodnią, na którym w kwietniu 2017 roku rozbił się pociąg Pendolino, został przebudowany. Gmina Ozimek
Na przejeździe w Schodni pod Ozimkiem nie ma już załomu, na którym 7 kwietnia 2017 roku zawisła ciężarówka. Po chwili uderzył w nią pociąg pendolino.

Przejazd kolejowy pomiędzy Schodnią a Nową Schodnią, na którym w kwietniu 2017 roku rozbił się pociąg pendolino, został przebudowany. To właśnie na nim zawisła naczepa ciężarówki, na której przewożona była inna ciężarówka, a chwilę potem uderzył w nią z prędkością prawie 120 km/h skład relacji Wrocław - Opole - Warszawa. Ranne zostały 24 osoby.

Wypadek pendolino w Schodni pod Ozimkiem. Pociąg zderzył się...

Na złe wyprofilowanie przejazdu zwrócili uwagę autorzy raportu Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, którzy wzięli pod lupę tę katastrofę.

Choć w raporcie napisane jest, że kierowca ciągnika siodłowego z naczepą wjechał na drogę i przejazd, na które nie powinien, to komisja wskazała też na kilka innych nieprawidłowości i uchybień związanych z infrastrukturą drogową i kolejową na feralnym przejeździe w Schodni. Jedną z nich jest niewłaściwy profil przejazdu.

W związku z przeprowadzoną kilka lat temu generalną przebudową linii kolejowej Opole - Lubliniec, zmieniony został profil toru, a to przy jednoczesnym braku zmiany geometrii drogi dojazdowej do przejazdu spowodowało powstanie załomu, na którym 7 kwietnia 2017 roku zawisła naczepa ciężarówki.

W swoich zaleceniach Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych zaleciła PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Zarządowi Dróg Powiatowych w Opolu likwidację załomu oraz postawienie dodatkowego oznakowania informującego o zakazie wjazdu samochodów ciężarowych, a przed samym przejazdem, z obu jego stron, znaków ostrzegawczych „inne niebezpieczeństwo” z tabliczkami ostrzegającymi o przejeździe kolejowym, na którym są warunki powodujące szczególne niebezpieczeństwo powstawania wypadków.

Co ciekawe, choć od wypadku pendolino pod Ozimkiem doszło już prawie dwa lata temu, to rozbity skład nie został jeszcze naprawiony. Dopiero pod koniec 2018 roku PKP Intercity podpisała z firmą Alstom (producent pendolino), umowę na jego naprawę.

Czas remontu to 584 dni od chwili przekazania składu. Jej koszt wyniesie 10,5 mln euro brutto (około 45 milionów złotych). To połowa ceny nowego składu pendolino, bo za 20 takich pociągów przewoźnik zapłacił 400 mln euro, czyli 20 mln euro za jeden.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zofian

Jakoś o zaporach nie pomyślano zwłaszcza na trasie kolejowej gdzie pociągi jadą po 160 km/h. 

V
Vogel

A nie można po polsku napisać wprost "Przejazd kolejowy w Schodni pod Opolem przebudowany po wypadku z udziałem pendolino"  ???

G
Gnido

A nie pisałem zaraz po wypadku że oznakowanie i droga na przejeździe była skaszaniona ;)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3