Za dwa lata kozielski port znów może tętnić życiem

    Za dwa lata kozielski port znów może tętnić życiem

    Tomasz Kapica

    Aktualizacja:

    Nowa Trybuna Opolska

    „Sucharski”, statek szkoleniowy Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej, to praktycznie jedyna jednostka, jaka w ostatnich latach się tu pojawiała. Kiedyś

    „Sucharski”, statek szkoleniowy Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej, to praktycznie jedyna jednostka, jaka w ostatnich latach się tu pojawiała. Kiedyś takich statków pływały tu setki. ©Tomasz Kapica

    Gmina znalazła inwestorów, a rada miasta dała zielone światło na przekształcenia własnościowe w porcie. Biznes chce tu przeładowywać węgiel i materiały płynne.
    „Sucharski”, statek szkoleniowy Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej, to praktycznie jedyna jednostka, jaka w ostatnich latach się tu pojawiała. Kiedyś

    „Sucharski”, statek szkoleniowy Zespołu Szkół Żeglugi Śródlądowej, to praktycznie jedyna jednostka, jaka w ostatnich latach się tu pojawiała. Kiedyś takich statków pływały tu setki. ©Tomasz Kapica

    O tym, że są chętni do zainwestowania w kozielski port, tutejszy magistrat przekonywał już kilka tygodni temu, ale informacje przyjmowano z dużym dystansem.

    M.in. z tego powodu rada miasta początkowo nie zgodziła się na przekazanie nabrzeży, gruntów i infrastruktury Kędzierzyńsko-Kozielskiemu Parkowi Przemysłowemu, który został powołany do ściągania inwestorów i bezpośredniej współpracy z nimi.

    W ostatnich dniach wszystko się zmieniło. KKPP ujawnił wreszcie, choć wcześniej się przed tym wzbraniał, kim konkretnie są nie określeni wcześniej inwestorzy.

    Pierwszy to grupa inwestycyjna Warsaw Equity, która współpracuje z zakładami chemicznymi Baltchem w Szczecinie.

    Przeczytaj też: Barki mogą pływać aż do Szczecina
    - Są zainteresowani przeładunkiem materiałów płynnych - wyjaśnia Wiesław Skwarko, prezes KKPP. Skwarko zdradza, że rozmowy z tym inwestorem prowadzone były już od ponad roku. Po kilku miesiącach dołączyli do nich przedsiębiorcy ze Śląska. - Oni chcą z kolei przeładowywać węgiel - mówi Wiesław Skwarko.

    Rada miasta zgodziła się na przekazanie portu do KKPP, który teraz będzie uzgadniał szczegóły współpracy z inwestorami. - Myślę, że w ciągu dwóch, trzech lat port ponownie może być wykorzystywany - dodaje Skwarko.

    Szans na inwestycje prawdopodobnie by nie było, gdyby nie tzw. rejs prawdy, który zorganizowano kilka tygodni temu Odrą ze Szczecina do Koźla. Barka wypełniona kontenerami bez większych problemów przepłynęła ten odcinek, udowadniając, że żegluga na Odrze - wbrew obiegowym opiniom - już jest możliwa. Jednocześnie mają ruszyć inwestycje, które systematycznie będą poprawiać jakość żeglugi.

    Zaangażowani w rozmowy z przedsiębiorcami urzędnicy dopiero teraz zdradzają, że na testowej barce przez cały czas przebywał przedstawiciel głównego inwestora.

    - Inwestor prowadzi zaawansowane rozmowy z PKP w sprawie odbudowy linii kolejowej do portu i wpięcia się w istniejącą sieć kolejową. Po stronie miasta byłoby przystosowanie ul. Elewatorowej do ciężkiego transportu kołowego - zdradza prezydent miasta Tomasz Wantuła. Na razie nie wiadomo, ile miasto mogłoby zarobić na dzierżawie portu.

    Czytaj treści premium w Nowej Trybunie Opolskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Forum tylko dla zalogowanych.

    Załóż konto / Zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Warto zobaczyć

    Kwartalny dostęp do prenumeraty cyfrowej NTO za POŁOWĘ CENY! ▶▶ KUP ◀◀

    Kwartalny dostęp do prenumeraty cyfrowej NTO za POŁOWĘ CENY! ▶▶ KUP ◀◀

    GAZ-SYSTEM realizuje program społeczny „GAZ-SYSTEM dla edukacji”

    GAZ-SYSTEM realizuje program społeczny „GAZ-SYSTEM dla edukacji”

    Pokaż się w internecie! >> Zapisz się za darmo do lokalnej bazy firm.

    Pokaż się w internecie! >> Zapisz się za darmo do lokalnej bazy firm.

    Szukasz architekta? A może kosmetyczki? Sprawdź mapę handlu i usług (Materiał Partnera)

    Szukasz architekta? A może kosmetyczki? Sprawdź mapę handlu i usług (Materiał Partnera)