Za kanalizację zapłacą wszyscy mieszkańcy gminy Krapkowice

Radosław Dimitrow
Szykowana podwyżka cen za odprowadzanie ścieków jest drastyczna, ale konieczna, żeby gmina mogła dokończyć budowę kanalizacji.
Szykowana podwyżka cen za odprowadzanie ścieków jest drastyczna, ale konieczna, żeby gmina mogła dokończyć budowę kanalizacji.
Żeby położyć kanalizację w Żywocicach, gmina musi drastycznie podnieść mieszkańcom opłaty za ścieki i sprzedać udziały w spółce wodociągowej za 10 mln zł.

Tak wzrosną opłaty w gminie Krapkowice

Woda (metr sześc.):
przed podwyżką - 2,79 zł
po podwyżce - 2,89 zł

Ścieki (metr sześc.):
przed podwyżką - 4,32 zł
po podwyżce - 6,24 zł

Dzięki dodatkowym pieniądzom budowa kanalizacji we wsi będzie mogła ruszyć jesienią tego roku. Inwestycja pochłonie gigantyczną sumę 20 mln złotych. Część tej kwoty gmina zamierza pozyskać z unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, część wyłoży z budżetu wodociągów, część ściągnie od mieszkańców, a największa suma (ok. 10 mln złotych) będzie pochodzić ze sprzedaży udziałów spółki Wodociągów i Kanalizacji. Andrzej Kasiura, burmistrz Krapkowic przekonuje, że to jedyne wyjście, żeby inwestycję w ogóle można było przeprowadzić.

- Jesteśmy na etapie przygotowywania formalności - mówi. - Udziały wykupi zewnętrzny fundusz, którego nazwy nie możemy jeszcze zdradzić. My będziemy je co roku skupywać, tak żeby spółka pozostała naszą własnością.

Finansową operację, którą przygotowuje urząd, można porównać z gigantycznym kredytem. Różnica polega jednak na tym, że banki pożyczają samorządom pieniądze zazwyczaj na 5-8 lat. W tym przypadku gmina będzie mogła zaciągnąć kredyt nawet na 15 lat. W zamian za pożyczone 10 mln zł, gmina będzie musiała oddać kilkanaście milionów złotych.

Jerzy Delewicz, prezes wodociągów mówi, że ten ruch ostatecznie zamknie sprawę kanalizowania gminy. Obecnie z szamb nie muszą korzystać mieszkańcy Krapkowic, Dąbrówki Górnej, Gwoździc, Rogowa Opolskiego i Steblowa.

- Przepisy mówią, że kanalizację muszą mieć wszystkie miejscowości, w których liczba mieszkańców wynosi ponad 120 osób na jeden kilometr sieci - mówi Delewicz. - Żywocice są ostatnią taką wsią w naszej gminie. Musimy ją skanalizować.

Gminy, które nie uporają się z kanalizacją do 2015 roku narażają się na kary finansowe. Dlatego samorząd spieszy się z pracami. W małych wsiach, gdzie nie opłaca się kłaść rur, urzędnicy będą zachęcać mieszkańców do budowania przydomowych oczyszczalni.

Rozbudowę sieci odczują także mieszkańcy gminy. W środę (gdy zamykaliśmy ten numer) radni debatowali na sesji nad nowymi taryfami za wodę i ścieki. Projekt uchwały zakłada, że woda zdrożeje o 4 proc. natomiast odprowadzanie ścieków o blisko 45 proc za metr sześcienny. W górę o 50 groszy pójdzie także opłata abonamentowa, którą trzeba płacić co miesiąc.

W praktyce czteroosobowa rodzina, która zużywa miesięcznie 15 m sześć. wody zapłaci wyższy rachunek o ok. 25 złotych. Zdaniem pani Iwony z Krapkowic to sporo.
- Gdyby to była jedyna podwyżka to bym nie narzekała, ale w górę idzie ponadto prąd, gaz i paliwo - mówi. - Pracuję w sklepie, a mąż za granicą. Gdyby nie jego pensja, nie byłabym w stanie zapłacić nawet rachunków.

Decyzja gminy o sfinansowaniu budowy kanalizacji w ten sposób to efekt rozpadu tzw. "Aglomeracji krapkowickiej". W jej ramach Krapkowice, Gogolin i Strzeleczki miały pozyskać na budowę kanalizacji kilkadziesiąt milionów złotych z Unii Europejskiej. Samorządowcy złożyli wniosek, ale dotacji nie zdobyli i trafili na listę rezerwową. W ubiegłym roku burmistrzowie i wójt zdecydowali, że każdy z nich będą budować kanalizację w pojedynkę.

Wideo

Komentarze 69

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ja kąpię się tylko raz dziennie
Mój sąsiad raz w tygodniu,mam wziąć z Niego przykład ?

G
Gość

Zaczniemy lub już zaczęliśmy oszczędzać zużycie wody, bo wielu ludzi nie stać na wciąż rosnące koszty utrzymania i pewnie w małym stopniu przyczynimy się do wzrostu dochodu WIK.

m
maruda1
A kiedy zostanie zakończona kanalizacja Krapkowic?

Za sto lat jak dobrze pójdzie jak pieniądze ktoś nie rozwali na nowy budynek nowych urzędników których zawsze za mało na premie podwyżki samochody dotacje do biednych kościołów itd
G
Gość
Kto jest ta pani Irenka ,skąd sie wzieła ,ładna chociaż ?

Jak to nie znasz pani Irenki?? Na stronie internetowej Krapkowic ostatnio można dużo jej zdjęć zobaczyć.
G
Gość

Kto jest ta pani Irenka ,skąd sie wzieła ,ładna chociaż ?

c
czołem
Ja myślałem, że jak rodzina byłego burmistrza przestała pracować, to powiązań rodzinnycj juz nie ma w urzędzie.

nie, teraz prym wiedzie Pani Irenka, która szuka ludzi do roboty, by sama się pokazywać w mediach i chwalić się, a nic pieniędzy unijnych dawno nie ściągnęła, ale stanowisko naczelnika za to dostała
n
niezorientowany
Powiazania koleżeńskie i rodzinne nabrały juz takich rozmiarów,że nie sposób coś zrobić.
Przedałby sie ktos niezalezny,odważny i majacy choćby cień zaufania społecznego....
Jednak teraz gdy ludzie zajmują sie tylko wiązaniem końca z końcem ,trudno im nawet
zastanowic się porządnie

Ja myślałem, że jak rodzina byłego burmistrza przestała pracować, to powiązań rodzinnycj juz nie ma w urzędzie.
G
Gość

Powiazania koleżeńskie i rodzinne nabrały juz takich rozmiarów,że nie sposób coś zrobić.
Przedałby sie ktos niezalezny,odważny i majacy choćby cień zaufania społecznego....
Jednak teraz gdy ludzie zajmują sie tylko wiązaniem końca z końcem ,trudno im nawet
zastanowic się porządnie

G
Gość

Promocja uprawiana przez tą panią przypomina propagandę sukcesu z czasów PRL. Lanie wody lub chwalenie się cudzymi sukcesami. Ta pani żyje w oderwaniu od rzeczywistości a z jej opowiadań i bajek o rozwoju Krapkowic i dobrobycie wynika, że chyba tylko urzędnikom z jej grona wiedzie się dobrze. A radio Vanessa i Tygodnik Krapkowicki należy bojkotować. Urząd zamiast ulżyć ludziom pociska autopromocyjne pierdoły na koszt podatnika. Drodzy urzędnicy UMIG, za dobrze się wam żyje na nasz koszt, mam nadzieję, że za kilka lat wielu z was stanie w jednym rzędzie z tymi, którzy nie mogą znaleźć pracy w tym mieście. Wasz egoizm i rozwarstwienie społeczne do którego doprowadzacie w końcu was zgubi. Życzę więc wszystkim egoistycznie i populistycznie nastawionym urzędasom UMIG aby w najbliższych wyborach przegrała ich opcja, myśl polityczna i stosunek do mieszkańców, podatników. Ja odkąd w TK i Radio Vanessa rządzi "jedynie słuszna prawda" głoszona przez burmistrza i panią Irenkę przestałem ich czytać i słuchać. Teraz zastanawiam się tylko jak przestać płacić podatki by nie sponsorować tych urzęd melodii i bajek. Sic !

c
czołem
Uważam, że Pani Naczelnik Irenka winna zakasać rękawy i pisać projekty o dotacje unijne dla tej inwestycji.

Pani Irenka woli się wychwalać w radio Vanessa. Posłuchajcie czasem jej aż się dziwie że wcześniej jej nie powołano na stanowisko naczelnika, czy sekretarza, skoro jest taka mądra. Efektów brak. Dużo szumu i wrzasków, nic więcej!
c
czołem
może wpierw zmieni warunki płacy i pracy swojemu zastępcy tak na 1/10 etatu (bo więcej ten chłop i tak nie robi) a potem zwolni tych drogich urzędników co powinni byli wystarać sie o dotacje unijne w celu budowy kanalizacji.

zgadzam się w pelni
c
czołem
... "Finansową operację, którą przygotowuje urząd, można porównać z gigantycznym kredytem. Różnica polega jednak na tym, że banki pożyczają samorządom pieniądze zazwyczaj na 5-8 lat. W tym przypadku gmina będzie mogła zaciągnąć kredyt nawet na 15 lat. W zamian za pożyczone 10 mln zł, gmina będzie musiała oddać kilkanaście milionów złotych..."
Gmina już oszczędnie balansuje na granicy wypłacalności, a więc z czego będzie miała pieniądze na powtórny wykup udziałów - kroi się niezła i kosztowna przewalanka, chyba jeszcze lepsza niż z basenem. W efekcie, wodociągi i kanalizacja zostaną miastu wyrwane i wypadną w łapki prywatnej spółki ... i jak sądzicie, kto w podobnej sytuacji zostanie jej nowo narodzonym prezesem ? Burgemajster zdecydowanie rżnie głupa !

Jak ma pakie osoby na stanowiskach, jak Z-ca, skarbnik, p. Irena, p. Małgorzata, co się dziwić
G
Gość
Ciekawa kwestia jest wyliczenie wzrostu kosztu na rodzine 25 zl na miesiac. Skad to ??
Jesli teraz scieki kosztuja 4, 57 zl brutto za m3. To zakladajac ze wzrosnie oplata o 45 proc. czyli o jakies 2,05 zl.
To przy 15 m3 (jak zaklada autor artykulu) mamy wzrost o 31 zl plus do tego 4 procent za wode (jakies 1,2zl dla 15m3)), a nie jak sie pisze o max 25 zl.

Po co sie pisze takie bzdury. Oczywiscie co tam kilka zloty wiecej ale te kilka zloty to juz chleb albo i dwa , klka mlek. A sa ludzie dla ktorych to juz jest bardzo duzo.

Piszmy , zetelnie !!! Nie oszukujmy !!! panowice redaktorzy.

jesli jestem w bledzie prosze o skrygowanie i z gory przepraszam

Błędne wyliczenia świadczą tylko o matematycznej niedołężności autora artykułu.
Po to mamy mózgownicę, aby nią pracować, a nie bezkrytycznie łykać czyjeś przekazy (choćby TVN ,GW itd) obojętnie czego dotyczą.
G
Gosc

Ciekawa kwestia jest wyliczenie wzrostu kosztu na rodzine 25 zl na miesiac. Skad to ??
Jesli teraz scieki kosztuja 4, 57 zl brutto za m3. To zakladajac ze wzrosnie oplata o 45 proc. czyli o jakies 2,05 zl.
To przy 15 m3 (jak zaklada autor artykulu) mamy wzrost o 31 zl plus do tego 4 procent za wode (jakies 1,2zl dla 15m3)), a nie jak sie pisze o max 25 zl.

Po co sie pisze takie bzdury. Oczywiscie co tam kilka zloty wiecej ale te kilka zloty to juz chleb albo i dwa , klka mlek. A sa ludzie dla ktorych to juz jest bardzo duzo.

Piszmy , zetelnie !!! Nie oszukujmy !!! panowice redaktorzy.

jesli jestem w bledzie prosze o skrygowanie i z gory przepraszam

G
Gość

To ja proponuję by przy następnych wyborach burmistrz "zapłacił" za tą podwyżkę utratą stanowiska. Może dopiero gdy straci stanowisko zrozumie problemy biedniejszych mieszkańców.

Dodaj ogłoszenie