Za zniszczony bagaż dostaniesz odszkodowanie

Redakcja
W przypadku zniszczenia walizki większość linii lotniczych zwykle prosi o rachunek za zakup nowej i zwraca koszty. (fot. sxc)
W przypadku zniszczenia walizki większość linii lotniczych zwykle prosi o rachunek za zakup nowej i zwraca koszty. (fot. sxc)
Pasażer, który stwierdził, że zniszczono lub zagubiono mu bagaż, może domagać się od przewoźnika odszkodowania.

Na pytanie odpowiada Stanisław Pakos, powiatowy rzecznik praw konsumentów w Opolu.

Norbert W. z Kędzierzyna- Koźla: - Wracałem z rodziną z wakacji samolotem z Włoch do Polski. Na lotnisku przy odbiorze bagażu stwierdziłem, że jedna z walizek jest przedarta i ma uszkodzone rolki jezdne. Zgłosiłem reklamację i wypełniłem odpowiedni druk. Czy mogę domagać się zwrotu pieniędzy za uszkodzoną walizkę?

Zobacz: Wybierasz się na urlop? Może skusisz się na samolot?

- Pasażer który stwierdził, że zniszczono lub zagubiono mu bagaż może domagać się od przewoźnika odszkodowania. Reguluje tę kwestię art.17 pkt 2 Konwencji Montrealskiej “ przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkody wynikłe w razie zniszczenia, utraty lub uszkodzenia przyjętego bagażu jedynie pod warunkiem, że wydarzenie które spowodowało zniszczenie, utratę lub uszkodzenie bagażu nastąpiło na pokładzie samolotu lub w czasie dowozu w którym przyjęty bagaż był pod opieką przewoźnika”.

Zobacz: Gdzie Europejczycy wybierają się na urlop?

Zgodnie z tą konwencją można domagać się odszkodowania do wysokości 1000 SDR/ międzynarodowa jednostka walutowa/ tj. około 1150 Euro. Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy:

  • wykonać dokumentację (w przypadku zniszczenia) np. zrobić zdjęcie,
  • wypełnić na lotnisku formularz reklamacyjny tzw. PIR /Property Irregularity Report/,
  • zapoznać się z warunkami reklamacji przewoźnika, może on żądać dołączenia innych dokumentów np. karty pokładowej.

Reklamacje należy złożyć do biura przewoźnika w ciągu 7 dni w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia i 21 dni jeżeli bagaż się zagubienił.

Zobacz: Polki coraz częściej wsiadają do samolotów

W przypadku zniszczenia walizki większość linii lotniczych zwykle prosi o rachunek za zakup nowej i zwraca koszty. Przewoźnicy z zasady wyłączają w swoich regulaminach odpowiedzialność z tytułu przewozu cennych rzeczy wkładanych do bagażu. Warto zapoznać się z regulaminem przed odlotem lub zapytać przewoźnika o możliwość zabezpieczenia cennych rzeczy jak: laptop, kamera czy biżuteria. 

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska