MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zamurowane wyspy

Fot. Paweł Stauffer
Na wyspie mur oporowy będzie gotowy jeszcze w tym roku.
Na wyspie mur oporowy będzie gotowy jeszcze w tym roku. Fot. Paweł Stauffer
W Opolu rozpoczęła się budowa przeciwpowodziowego muru wzdłuż brzegów wyspy Pasieka.

Pierwsze prace na Pasiece rozpoczęły się w połowie ubiegłego tygodnia na terenie nieczynnej bazy przedsiębiorstwa Odra 1 przy "zielonym mostku".
- Zaczynamy od budowania ściany ze stalowych pali zwanych larsenami - powiedział nam Kazimierz Lachowicz, kierownik budowy. - Będzie ich około 2,5 tys. Zostaną wbite wzdłuż rzeki na długości 1,5 km. Ostatni znajdzie się w pobliżu mostu Piastowskiego. Drugim elementem umocnienia będzie umieszczona wyżej żelbetowa ściana wysokości 1,5 m. Spełni funkcję muru oporowego. Pokryją płyty z piaskowca.

JAK SKUTECZNIE BĘDZIEMY TERAZ CHRONIENI
Dzięki tym ścianom, a także dzięki zmodernizowaniu Kanału Ulgi i wałów na lewym brzegu, przez Opole może przejść fala powodziowa niosąca 1,1 tys. m sześciennych wody na sekundę. Miasto powinno więc przetrwać nawet dużą powódź. Pełna ochrona (przed wodą taką jak na przykład w 1997 r.) możliwa będzie dopiero po zamknięciu kanału Młynówka. (Uniemożliwi to cofanie się wezbranej wody do Odry i ewentualne przelewanie przez wały). Trzeba też wybudować w pobliżu miasta polder zalewowy, a przede wszystkim uruchomić system retencji. Będzie on działał dopiero po wybudowaniu zbiornika w Raciborzu, do którego będzie można odprowadzać nadmiar wody powodziowej z Odry.

Roboty zakończą się w lecie 2003 r. Ich inwestorem jest Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. Wykonawcą - firma Energopol 7 z Poznania.

Również WZMiUW został inwestorem budowy umocnień wyspy Bolko. Te prace zbliżają się do końca. Także i w tym wypadku zdecydowano się na ścianę z larsenów i mur oporowy. Będzie mieć 1,3 kilometra długości. Zostanie usytuowany na prawym brzegu Odry. Początek na wysokości wejścia do ogrodu zoologicznego, koniec w okolicy "zielonego mostku". Także tu żelbetowa konstrukcja zostanie wyłożona piaskowcem. Dodatkowym elementem będzie jeszcze wał ziemny o długości 700 m.

Roboty zaczęto na przełomie lipca i sierpnia tego roku. Wał jest na ukończeniu. Pozostały ostatnie prace na koronie, gdzie znajdzie się wyłożona kostką droga. Brakuje jeszcze 300-350 metrów ściany z larsenów. Zrobiono natomiast 180 metrów muru.
- Prace przy jednym i drugim elemencie przebiegają niemal równolegle. W tym roku zrobimy wszystko niemal w całości. Na wiosnę przyszłego zostawiamy prace porządkowe, uprzątnięcie gruntu i posianie trawy na wale i wokół umocnień - zapewnia Stanisław Majcher, zastępca dyrektora MZMiUW.

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska