Zanim kupisz wycieczkę sprawdź dobrze biuro podróży

fot. sxc
fot. sxc
Wybierając ofertę wypoczynku w biurze podróży, nie kierujmy się jedynie jej niską ceną. Ważniejsza jest marka i renoma sprzedawcy oraz to, czy i na jaką kwotę ubezpieczył swoich klientów.

Głośna latem 2009 plajta Biura Podróży Kopernik spowodowała, że Polaków wypoczywających w Egipcie i Tunezji musiał sprowadzać mazowiecki urząd marszałkowski i Ministerstwo Spraw Zagranicznych, bo firma nie miała już pieniędzy na opłacenie przelotu. W takich momentach zapala się w głowie lampka: co zrobić, żeby wypoczynek odbył się bez takich dodatkowych - nieprzyjemnych i stresujących - atrakcji.

Dlaczego biura plajtują

Firmy sprzedające pakiety turystyczne rok wcześniej podpisują umowy z dostawcami usług (hotele, transport) oraz wpłacają ustalonej wysokości zaliczkę.

- Następnie powstaje oferta touroperatora, która zostaje wprowadzona na rynek - tłumaczy Albert Lange z serwisu eSKY.pl. - Jeżeli cena została dobrze skalkulowana i sprzedaż przebiega zgodnie z planem oraz nie ma bardzo dynamicznych wahań kursów walutowych, wówczas operator nie powinien mieć problemów z płynnością finansową.

Kłopoty mogą pojawić się w momencie, gdy kurs walutowy jest bardzo niestabilny, jak miało to miejsce między innymi w ostatnich miesiącach.

Wówczas wielu klientów rezygnuje z wyjazdu z powodu wzrostu wydatków, jakie musieliby ponieść za granicą, a jednocześnie usługi zarezerwowane rok wcześniej przez firmę drożeją.
W rezultacie touroperator zaczyna dopłacać do sprzedawanych pakietów. Wszystko to może prowadzić do utraty płynności finansowej, a w następstwie nawet do bankructwa biura podróży.

- Różnice w kursach walut w tym sezonie turystycznym sięgały 50-60 proc. - przyznaje Piotr Henicz z opolskiej Itaki. - Szczególnie dotkliwie mogły to odczuć małe biura podróży.

Jak klient może się przed tym zabezpieczyć

Ważne

To, że biuro będzie wpisane np. w rejestrze wojewody, nie oznacza, że jest wiarygodne finansowo. Piotr Henicz z Itaki sugeruje, że warto przy wyborze oferty zażądać okazania ważnej gwarancji bankowej lub ubezpieczenia. Ich wysokość jest równoznaczna z informacją o obrotach handlowych firmy (nie może być niższa niż 6 proc.).

Powinniśmy wybierać jedynie sprawdzonych touroperatorów o wysokiej renomie - uważają eksperci. - Duże biura podróży nie mają problemów z płynnością finansową i nawet gdy koniunktura na rynku ulega pogorszeniu, mogą spłacać swoje zobowiązania przez długi czas - podkreśla Albert Lange z serwisu eSKY.pl.

Niestety, w takich momentach warto również pamiętać o zasadzie, że za jakość najczęściej przychodzi nam więcej zapłacić. Wielu klientów, płacąc możliwie najmniej, już na etapie zakupu wycieczki zgadza się niejako na ryzyko niedotrzymania warunków przez biuro podróży.

Przed wybraniem oferty dobrze jest zawsze zasięgnąć informacji na temat danego biura podróży oraz jego kondycji i dopiero wówczas podjąć decyzję.

Jak sprawdzić wiarygodność biura podróży

Najważniejsze jest ustalenie, czy biuro podróży działa legalnie, tzn. czy zostało wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Informację możemy uzyskać:

u wojewody właściwego dla siedziby przedsiębiorcy (oddział turystyki urzędu wojewódzkiego). Biuro musi być wpisane do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, a zakres jego działalności musi obejmować kraj naszego wyjazdu (grupa I obejmuje Polskę, gr. II większość krajów europejskich, gr. III - m.in. Wyspy Kanaryjskie, a gr. IV - kraje, z którymi graniczy Polska, w Rosji jedynie obwód kaliningradzki
w Departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie - tel. (22) 693 46 47
w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych na stronie: http://turystyka.crz.mg.gov.pl

I znów nasuwa się wniosek, że im większe biuro podróży, tym wyższą gwarancją czy kwotą ubezpieczenia będzie się mogło wylegitymować. To z tej puli pokrywany jest m.in. koszt sprowadzenia turystów z zagranicy w przypadku ogłoszenia upadłości.

Możemy skorzystać też z pomocy pośredników, czyli agentów turystycznych.
Dysponują oni ofertą wielu biur podróży i są w stanie profesjonalnie doradzić, którego touroperatora wybrać. Pośrednicy mają też dokładne informacje na temat swoich partnerów.

Źródłem informacji o kondycji finansowej biura może być także internet. Jeśli biuro otrzymało różne nagrody, było notowane w rankingach, osoby korzystające z jego pośrednictwa piszą o nim dobrze na forach - to wydaje się, że warto mu zaufać.

Na co zwrócić uwagę, przeglądając ofertę biura podróży

cena - jeżeli jest w obcej walucie, musimy uzyskać informację, według kursu jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z którego dnia, tj. dnia wpłaty zaliczki czy wpłaty ostatecznej kwoty; czy cena obejmuje wszystkie usługi czy za niektóre - i jakie - będziemy musieli zapłacić na miejscu;

położenie hotelu - gdzie tak naprawdę jest usytuowany - tuż przy plaży czy przy ruchliwej ulicy w centrum miasta, a może przy lotnisku;

kategoria hotelu - nie ma jednolitych standardów kategoryzacji obiektów hotelarskich, trzy gwiazdki w różnych krajach mogą oznaczać co innego; poprośmy zatem o podanie wyposażenia danego hotelu oraz pokoju;

wyżywienie - czy posiłki będą serwowane w restauracji hotelowej czy np. otrzymamy talony do sieci restauracji samoobsługowych.

Co powinna zawierać umowa z biurem podróży

Przede wszystkim musi być zawarta na piśmie i powinna określać m.in.:
1. Organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru, NIP, a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała.

2. Miejsce pobytu lub trasę wycieczki.

3. Czas trwania imprezy turystycznej.

4. Program obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług:

rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu;
położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów nie zaliczanych do rodzajów i kategorii;
liczbę i rodzaj posiłków.

5. Cenę wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny.

6. Rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela.

7. Sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji.

Kiedy biuro podróży może podwyższyć cenę wycieczki

Ważne

Na 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, bez względu na okoliczności.

W zasadzie nie może być ona podwyższona. Wyjątkowo, jeżeli taką możliwość przewiduje umowa oraz biuro to udokumentuje (powinno klientowi przedstawić kalkulację podwyżki), na podwyższenie ceny może wpłynąć jedna z następujących okoliczności: wzrost kosztów transportu, wzrost kursów walut, wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak: lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska