Zanim kupisz wycieczkę, zainteresuj się biurem podróży

Edyta Hanszke [email protected] 077 44 32 587
Wybierając ofertę wypoczynku w biurze podróży, nie kierujmy się jedynie jej niską ceną. (fot. sxc)
Wybierając ofertę wypoczynku w biurze podróży, nie kierujmy się jedynie jej niską ceną. (fot. sxc)
Wybierając ofertę wypoczynku w biurze podróży, nie kierujmy się jedynie jej niską ceną. Ważniejsza jest marka i renoma sprzedawcy oraz to, czy i na jaką kwotę ubezpieczył swoich klientów.

Głośna latem br. plajta Biura Podróży Kopernik spowodowała, że Polaków wypoczywających w Egipcie i Tunezji musiał sprowadzać mazowiecki urząd marszałkowski i Ministerstwo Spraw Zagranicznych, bo firma nie miała już pieniędzy na opłacenie przelotu.

W takich momentach zapala się w głowie lampka: co zrobić, żeby wypoczynek odbył się bez takich dodatkowych - nieprzyjemnych i stresujących - atrakcji.

Dlaczego biura plajtują?

Firmy sprzedające pakiety turystyczne rok wcześniej podpisują umowy z dostawcami usług (hotele, transport) oraz wpłacają ustalonej wysokości zaliczkę.

- Następnie powstaje oferta touroperatora, która zostaje wprowadzona na rynek - tłumaczy Albert Lange z serwisu eSKY.pl. - Jeżeli cena została dobrze skalkulowana i sprzedaż przebiega zgodnie z planem oraz nie ma bardzo dynamicznych wahań kursów walutowych, wówczas operator nie powinien mieć problemów z płynnością finansową.

Kłopoty mogą pojawić się w momencie, gdy kurs walutowy jest bardzo niestabilny, jak miało to miejsce między innymi w ostatnich miesiącach.

Wówczas wielu klientów rezygnuje z wyjazdu z powodu wzrostu wydatków, jakie musieliby ponieść za granicą, a jednocześnie usługi zarezerwowane rok wcześniej przez firmę drożeją.

W rezultacie touroperator zaczyna dopłacać do sprzedawanych pakietów. Wszystko to może prowadzić do utraty płynności finansowej, a w następstwie nawet do bankructwa biura podróży.

- Różnice w kursach walut w tym sezonie turystycznym sięgały 50-60 proc. - przyznaje Piotr Henicz z opolskiej Itaki. - Szczególnie dotkliwie mogły to odczuć małe biura podróży.

Przeczytaj: Jak klient może się przed tym zabezpieczyć i Jak sprawdzić wiarygodność biura podróży

Na co zwrócić uwagę, przeglądając ofertę biura podróży:

  • cena - jeżeli jest w obcej walucie, musimy uzyskać informację, według kursu jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z którego dnia, tj. dnia wpłaty zaliczki czy wpłaty ostatecznej kwoty; czy cena obejmuje wszystkie usługi czy za niektóre - i jakie - będziemy musieli zapłacić na miejscu;
  • położenie hotelu - gdzie tak naprawdę jest usytuowany - tuż przy plaży czy przy ruchliwej ulicy w centrum miasta, a może przy lotnisku;
  • kategoria hotelu - nie ma jednolitych standardów kategoryzacji obiektów hotelarskich, trzy gwiazdki w różnych krajach mogą oznaczać co innego; poprośmy zatem o podanie wyposażenia danego hotelu oraz pokoju;
  • wyżywienie - czy posiłki będą serwowane w restauracji hotelowej czy np. otrzymamy talony do sieci restauracji samoobsługowych.

Co powinna zawierać umowa z biurem podróży

Przede wszystkim musi być zawarta na piśmie i powinna określać m.in.:

1. Organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru, NIP, a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała.

2. Miejsce pobytu lub trasę wycieczki.

3. Czas trwania imprezy turystycznej.

4. Program obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług:

  • rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu;
  • położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu lub opis wyposażenia obiektów nie zaliczanych do rodzajów i kategorii;
  • liczbę i rodzaj posiłków.

5. Cenę wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeżeli nie są zawarte w cenie, oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny.

6. Rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela.

7. Sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji.

Kiedy biuro podróży może podwyższyć cenę wycieczki

W zasadzie nie może być ona podwyższona. Wyjątkowo, jeżeli taką możliwość przewiduje umowa oraz biuro to udokumentuje (powinno klientowi przedstawić kalkulację podwyżki), na podwyższenie ceny może wpłynąć jedna z następujących okoliczności: wzrost kosztów transportu, wzrost kursów walut, wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak: lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych.

Ważne

Na 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, bez względu na okoliczności.

Przeczytaj więcej: Czy można złożyć reklamację oferty „last minute”?

Kiedy zgłosić reklamację?

Niezwłocznie. Powinniśmy zawiadomić wykonawcę usługi oraz organizatora o wadach imprezy turystycznej. Umowa musi określać sposób oraz termin zgłaszania reklamacji. Pilot wycieczki ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji. Jeżeli jej nie załatwi, musi ją niezwłocznie przekazać organizatorowi turystyki.

W jakim terminie biuro podróży powinno odpowiedzieć na reklamację? Organizator turystyki powinien pisemnie ustosunkować się do reklamacji w terminie 30 dni od dnia zakończenia imprezy turystycznej, a gdy zgłaszamy reklamację po zakończeniu imprezy – w terminie 30 dni od jej złożenia. Brak odpowiedzi w terminie powoduje uznanie reklamacji za uzasadnioną.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska