Zanim zdecydujesz się na diesla, pamiętaj. On nie zawsze jest oszczędny

Bartosz Gubernat [email protected] 77 44 32 500
Zanim zdecydujemy się na zakup diesla, warto zastanowić się, czy oszczędności poczynione na paliwie pozwolą zrekompensować ewentualne naprawy. (fot. sxc)
Zanim zdecydujemy się na zakup diesla, warto zastanowić się, czy oszczędności poczynione na paliwie pozwolą zrekompensować ewentualne naprawy. (fot. sxc)
Rozmowa ze Stanisławem Płonką, mechanikiem samochodowym.

- Na rynku wtórnym lepszym wzięciem cieszą się w tej chwili samochody napędzane silnikami Diesla. Dlaczego?

Zobacz: Już latem cena benzyny przekroczy 5 zł - ostrzegają analitycy

- Przede wszystkim ze względów ekonomicznych. Silnik wysokoprężny w średniej klasy aucie zadowala się 7-8 litrami oleju napędowego w cyklu miejskim. Takie samo auto z jednostką benzynową spali o ok. 3 litry benzyny więcej. Ponieważ to drugie paliwo jest droższe nawet o ok. 40-50 groszy, koszty podróżowania dieslem są nieporównywalnie mniejsze.

- Ale ropniaki mają także minusy. Np. droższe koszty napraw.

- Rzeczywiście. Np. sprzęgło do średniej klasy auta benzynowego kosztuje dzisiaj ok. 400-500 zł. Gdybyśmy chcieli wymienić je w dieslu, należy nastawić się na wydatek rzędu 2-2,5 tys. zł. Do sprzęgła trzeba bowiem doliczyć koszt koła dwumasowego. Kolejny problem to delikatne układy wtryskowe.

W nowych dieslach lubią się psuć wtryski oraz pompy wtryskowe. W niektórych modelach koszt naprawy jednego wtrysku to nawet 2-2,5 tys. zł. Dlatego zanim zdecydujemy się na zakup diesla, warto zastanowić się, czy oszczędności poczynione na paliwie pozwolą zrekompensować ewentualne naprawy.

Zobacz: Za paliwo musimy zapłacić więcej

- A co sądzi pan o wozach napędzanych gazem LPG?

- Tu także opinie są bardzo różne. Z punktu widzenia oszczędności rzeczywiście montaż gazu ma sens. Bo nawet, jeśli auto spali go o 3-4 litry więcej, i tak jest tańszy o połowę od benzyny. Pamiętajmy jednak, że w samochodzie zasilanym gazem szybciej zużywa się silnik, co wiąże się niejednokrotnie z drogimi remontami.

Dlatego podobnie jak w przypadku diesli, tu także radzę zastanowić się, czy na pewno jazda na gaz nam się opłaci. Według mnie tylko wówczas, gdy kierowca jeździ bardzo dużo i najczęściej pokonuje długie trasy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska