Zapadł się peron na stacji Opole Wschodnie. Co z ruchem pociągów?

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Centrum przesiadkowe Opole Wschodnie. Peron zapadł się w miejscu, w którym wykonywany jest nowy tunel w nasypie. Piotr Guzik
Peron stacji Opole Wschodnie zapadł się w miejscu, w którym pod nim wykonywany jest tunel w nasypie kolejowym. Lampy stoją krzywe i podparte, aby się nie przewróciły. Przez to miejsce nadal jednak kursują pociągi. Drogowcy przekonują, że sytuacja nie powoduje konieczności wstrzymania prac.

Stacja Opole Wschodnie została zmodernizowana w 2019 roku. Powstała tam nowa konstrukcja peronu, odnowiono wiatę, wykonano nowe wnętrze dworca, powstało nowe oświetlenie oraz ławki.

Z kolei od jesieni 2020 roku trwa przebicie tunelu w nasypie kolejowym pod stacją Opole Wschodnie. Ma to związek z przebudową układu komunikacyjnego w tym miejscu. I właśnie w miejscu, w którym segmenty tunelu przeciskane są przez nasyp, pojawił się problem.

- Kilkadziesiąt metrów odnowionego peronu nadaje się już do kapitalnego remontu. Chodniki zapadły się kilkanaście centymetrów poniżej pierwotnego poziomu, lampy są niebezpiecznie przechylone i podparte, a co najdziwniejsze odbywa się tam normalny ruch kolejowy - zaalarmował "nto" jeden z mieszkańców Opola.

Opole Wschodnie. Krzywe lampy i zapadnięty peron

Byliśmy na miejscu i faktycznie, wyraźnie widać, że teren w rejonie przecisku tunelu jest zapadnięty. Lampy stoją krzywe. Nawierzchnia peronu jest nierówna, każda płytka zdaje się leżeć luźno. Problemowe miejsce wygrodzono siatką, zdemontowano też już część płyt peronu.

Zanim rozpoczęto wciskanie segmentów w nasyp, pod torami wykonano pipe roofing - specjalne rusztowanie z rur. Czy to rozwiązanie zawiodło?

- Pipe roofing minimalizuje osuwanie się ziemi w nasypie, jednak trzeba pamiętać, że wciskane są tam teraz tak naprawdę dwa segmenty, z których każdy waży około 1200 ton. To gigantyczna konstrukcja i olbrzymie siły działające w tym miejscu - odpowiada Adam Leszczyński, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg.

- Sytuacja nie wpływa ani na ruch pociągów w tym miejscu, ani na postęp prac przy budowie tunelu. Przeciskanie jest już na ostatniej prostej i za kilka tygodniu cała konstrukcja będzie umieszczona w nasypie - zapowiada Adam Leszczyński.

Opole Wschodnie. Co z ruchem pociągów?

Przez stację Opole Wschodnie nie przejeżdża wiele składów pasażerskich, ale kursują tamtędy pociągi towarowe do cementowni Odra, Energetyki Cieplnej Opolszczyzny oraz Elektrowni Opole. Czy obecna sytuacja nie stwarza zagrożenia wstrzymania ich kursowania?

- Roboty są na bieżąco monitorowane przez PLK pod względem bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz stanu obiektu - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Obecnie obowiązuje ograniczenie prędkości 20 km/h na długości prowadzonych robót. Zabezpieczony jest fragment peronu. W zależności od sytuacji będą podejmowane odpowiedzenie decyzje. Zastosowana technika prac ma zapewnić stały przejazd pociągów - stwierdza.

Obaj rzecznicy wskazują, że po zakończeniu prac peron stacji Opole Wschodnie oraz jej wyposażenie mają być przywrócone do stanu pierwotnego. Koszty ma pokryć wykonawca inwestycji - firma Banimex.

Centrum przesiadkowe Opole Wschodnie. Postępują prace przy tunelu

Obecnie oprócz wykonania nowego tunelu w nasypie, na terenie budowy centrum przesiadkowego Opole Wschodnie trwają prace nad tunelem, który prowadzić będzie pod ulicami Oleską oraz Katowicką wydłużoną do ul. Rataja.

- Roboty ziemne są już bardzo zaawansowane, na poziomie około 77 procent. Jeszcze trochę i "tunel" będzie gotowy na docelowej głębokości. Potem zostaną już tylko prace drogowe na poziomach -1 i na 0 - wylicza Adam Leszczyński.

Inwestycja kosztuje około 140 mln zł. Obecnie obowiązujący termin realizacji to koniec sierpnia tego roku.

Banki chcą naszych pieniędzy. Zapłacimy ujemne odsetki?

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
7 kwietnia, 22:01, Maciek:

Obserwowalem te dziwne roboty "tunelowe", z powodu swojego zawodu, bylo to dla mnie dziwne, ze sie to wszystko trzymalo, a przyznam sie, ze "troche" tuneli w Niemczech zrobilem. Ale takiej techniki budowy tuneli niestety nie poznalem, wszystko bylo robione tradycyjnie i nigdy sie nic zlego nie dzialo...

Panie Maciek. cytuję

"Pipe roofing nie jest metodą nową, choć w Polsce jest nadal mało znana. Będą jednak pojawiać się potrzeby wykorzystania jej podczas budowy kolejnych tuneli, choćby w przypadkach przekraczania nasypów kolejowych – mówił podczas III Konferencji Budownictwo Podziemne dr inż. Andrzej Kolonko z Politechniki Wrocławskiej.

Czytaj więcej na: https://inzynieria.com/tunele/konferencja_budownictwo_podziemne/wiadomosci/52028,budowa-tuneli-metoda-pipe-roofing © inzynieria.com"

To po pierwsze. Po drugie PKP wiedząc że będą tam wykonywane prace robi nowy peron. A wiedzieli o tym bo przebicie w nasypie kolejowym miało wyglądać zupełnie inaczej. Nasyp miał być w całości rozkopany a segmenty posadzone na miejscu. Niestety tak się nie stało i wykonawca musiał znaleźć sposób żeby zrealizować inwestycję. Więc zamiast pisać peany na własną cześć najpierw proszę poczytać skąd takie a nie inne podejście a potem ewentualnie pisać. Pozdrawiam

M
Maciek

Obserwowalem te dziwne roboty "tunelowe", z powodu swojego zawodu, bylo to dla mnie dziwne, ze sie to wszystko trzymalo, a przyznam sie, ze "troche" tuneli w Niemczech zrobilem. Ale takiej techniki budowy tuneli niestety nie poznalem, wszystko bylo robione tradycyjnie i nigdy sie nic zlego nie dzialo...

A
Anty

Proponuję pestki z wiśni pod tory położyć są twarde i nie pękną.....buhaha

G
Gość

W tym czasie co budowa kilkunastometrowego tunelu pod torami w Opolu w Alpach wykonano tunel o długości prawie 0,5 kilometra. "Szpecjalisty" z budowy w Opolu są oburzeni, że krytykują ludzie, którzy się na tym nie znają. Może się nie znają ale mają oczy i potrafią czytać ze zrozumieniem co niekoniecznie jest dostępne "szpecjalistom".

P
Piotr

Opole musi być bardziej ekologiczne!

Przez zmiany klimatyczne ziemia się w kwietniu rozmrozila...

Ale co tam tego wcale nie trzeba od nowa robić...kijem się podeprze i jakoś będzie...wszystkie wielkie sfuszerowane inwestycje przechodziły bez reklamacji...tylko ludzie marudzili niewiadomo czemu. Dlaczego teraz ma być inaczej?

Przecież to standart "Wiśniewski"

Tylko nie zapomnijcie zapłacić swoich podatków..bo wiecie...rozumiecie....Opole ma duuuuzo kredytów..potrzeb.

A
Anty wiśnia

Mamy wiśniowe wielkie Opole. Czy ta sama firma miała tyle wpadek na Zaodrzu?

K
Kierbud

Jak się nie umie w pipe roofing, to się robi najpierw tunel, a dopiero później remont torowiska i peronów, kiedy podłoże jest już ustabilizowane.

Z
Złodziej Podolski

Polska...

Dodaj ogłoszenie