Żeby do garażu wjeżdżało się wygodnie

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Godnym polecenia rozwiązaniem jest brama segmentowa.
Godnym polecenia rozwiązaniem jest brama segmentowa. Urszula Baumann
Odpowiednio dobrana brama garażowa oraz brama wjazdowa na teren posesji zapewniają nam sporą wygodę.

- Dziś bez automatyki nie ma komfortu i dotyczy to również tak prozaicznego zagadnienia jak bramy garażowe - mówi Krzysztof Ligęza, monter tego rodzaju wrót i systemów do ich otwierania i zamykania. - Po co na przykład moknąć, otwierając czy zamykając drzwi, jak można zrobić to, nie wysiadając z samochodu, naciskając jeden guzik w pilocie.

I właśnie takie rozwiązanie wybierane jest coraz częściej przez osoby budujące domy. - To nie jest skomplikowany system - dodaje Ligęza. - Potrzebny jest napęd elektryczny, przekładnie, szyna jezdna, łańcuch i cięgno łączące system napędowy z bramą.
Nowoczesne systemy napędowe uruchamia się przyciskiem, kluczykiem, zamkiem kodowym lub pilotem. - Możemy też zrobić tak, że w momencie gdy włączymy otwieranie bramy, otworzy się również brama wjazdowa i zapali się światło w garażu czy na podjeździe - mówi Krzysztof Ligęza.

Warto też system wyposażyć w fotokomórki, które zatrzymają bramę jeśli ktoś znajdzie się pod nią lub będzie przejeżdżał samochód.

- Oczywiście automatyka garażowa musi być wyposażona w system wysprzęglania siłownika i możliwość obsługi ręcznej. Umożliwi to dostęp do pomieszczenia w przypadku awarii urządzenia lub braku prądu - mówi Ligęza. - Ale można też pomyśleć o awaryjnym zestawie zasilanym baterią.

Zanim jednak wybierzemy odpowiedni system automatycznego otwierania garażu, musimy zastanowić się nad bramą garażową. A tych na rynku jest kilka rodzajów. Coraz rzadziej, ale jednak stosowane są wciąż drzwi skrzydłowe otwierane na zewnątrz.

- Takie bramy ma ją rację bytu na dłuższych podjazdach, bo utrudniają parkowanie - mówi Przemysław Gitlar, z opolskiej firmy zajmującej się montażem bram, drzwi i okien. - Przestrzeń między garażem a ogrodzeniem musi być długa na szerokość bramy plus długość samochodu.

Lepszym rozwiązaniem jest brama uchylna podnoszona do góry. Ten rodzaj stosuje się głównie do garaży na jeden samochód, ponieważ ich standardowa szerokość nie przekracza zwykle 3 m. Godnym polecenia rozwiązaniem jest brama segmentowa.

W czasie otwierania, jej segmenty przemieszczają się wzdłuż prowadnic, chowając się wewnątrz garażu. Dzięki temu, podczas pracy konstrukcja nie wychodzi poza obrys budynku, zapewniając oszczędność przestrzeni.

Podobny sposób działania maja bramy rolowane, czyli rolety zbudowane z masywnych profili, które podczas otwierania nawijają się na bęben.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska