Zielona rewolucja MZK w Opolu. Wkrótce po ulicach jeździć będą elektryczne autobusy. Wiemy, na jakich liniach

Mateusz Majnusz
Mateusz Majnusz
Na ul. Prószkowskiej autobusy będą doładowywane podczas wykonywania trasy, natomiast w nocy pojazdy będą zasilane za pomocą ładowarek, które znajdują się na zajezdni
Na ul. Prószkowskiej autobusy będą doładowywane podczas wykonywania trasy, natomiast w nocy pojazdy będą zasilane za pomocą ładowarek, które znajdują się na zajezdni Mateusz Majnusz
Już za kilka tygodni pierwsze autobusy elektryczne wyjadą na opolskie drogi. Będzie to jednak jedynie przedsmak ekologicznej rewolucji w zajezdni MZK, ponieważ spółka ogłosiła właśnie przetarg na dostarczenie kolejnych ośmiu sztuk zeroemisyjnych pojazdów.

Elektryczne autobusy są ciche, nie emitują żadnych spalin, a dzięki płynnej pracy silnika elektrycznego i niskiemu poziomowi generowanych wibracji, zapewniają kierowcom i pasażerom komfort jazdy.

Czas ładowania autobusu to jedynie 15 minut

Opole zakupiono 5 elektrycznych autobusów, które będą obsługiwały trasę linii 25. Za nieco ponad 21 mln zł (z czego 14 mln zł to unijne dofinansowanie) oprócz pojazdów wykonana została także infrastruktura potrzebna do ich ładowania i obsługi na terenie zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego, a także na pętli przy ul. Prószkowskiej, gdzie pojawiła się ładowarka pantografowa.

- Moc takiego urządzenia to 300 kW. Umożliwi ono szybkie doładowywanie pojazdów w trakcie postoju – mówi Tomasz Zawadzki, Naczelnik Wydziału Transportu i Zarządzania Ruchem UM Opola.

– Zasada ładowania jest taka, że autobus najpierw ustawiany jest pod tzw. zbierakiem mocy. Jest to pantograf, opuszczany na szynę, która znajduje się na dachu pojazdu. Czas takiego ładowania to tylko 15 minut. W przeciwieństwie do tramwajów czy pociągów, autobus nie potrzebuje linii trakcyjnej, więc może swobodnie poruszać się po drogach Opola – wyjaśnia.

Jak wyjaśnia urząd miasta, na Prószkowskiej autobusy będą doładowywane podczas wykonywania trasy, natomiast w nocy pojazdy będą zasilane za pomocą ładowarek, które znajdują się na zajezdni. To pierwsze tego typu rozwiązanie na Opolszczyźnie i wciąż jedno z niewielu w Polsce.

Kolejne zelektryfikowane linie to 3 i 11

MZK Opole chce jednak, aby coraz więcej miejskich linii było zelektryfikowanych. Wkrótce rozstrzygnie się przetarg na dostarczenie 8 sztuk zeroemisyjnych pojazdów. Będę to nowe fabrycznie autobusy niskopodłogowe - sześć o długości 12 m i dwa o długości 18 m, które będą obsługiwały linie 3 i 11.

- Firmy, które złożą oferty, muszą także zapewnić dostawę i montaż infrastruktury do ładowania, czyli jednej ładowarki pantografowej o maksymalnej mocy 300kW, 4 sztuk ładowarek dwustanowiskowych, które będą znajdowały się w zajezdni, a także ładowarki serwisowej. Dostawca ma zapewnić także konfigurację nowych autobusów z systemami informatycznymi - wyjaśnia Daria Strąk z opolskiego ratusza.

Oferty do przetargu można składać do 26 sierpnia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska