W połowie lat 70. Zakłady Azotowe Kędzierzyn dawały pracę 7300 ludzi, a ZakładyChemiczne Blachowni - 4300. W "Metalchemie" zatrudnionych było 850 osób, tyle samo w "Kofamie", niewiele mniej w stoczni i Instytucie Ciężkiej Syntezy Organicznej. Nigdy wcześniej i nigdy później firmy nie miały się tak dobrze, jeśli chodzi o poziom zatrudnienia. Na rozwoju przemysłu korzystało całe miasto.
To właśnie z powodu rozwoju Azotów tuż obok zakładów powstał kompleks sportowy z lodowiskiem i basenem. W Śródmieściu zbudowano halę sportową, a także dom kultury "Chemik".
W latach 70. rozpoczęto również przebudowę okolic dworca PKP, to wówczas powstał jedyny w tej części miasta wieżowiec, o którym popularnie mówi się do "blok kolejowy", gdyż stoi w bezpośrednim sąsiedztwie szlaku.
Jedną z największych i najbardziej strategicznych inwestycji tamtych lat miała być budowa Kanału Kędzierzyńskiego, który został oddany do użytku 25 czerwca 1970 roku. Co prawda, był to tylko krótki 4,5-kilometrowy odcinek, ale w praktyce miał on być początkiem wielkiej drogi wodnej prowadzącej aż do Wiednia.
Położenie Kędzierzyna-Koźla jako bardzo ważnego europejskiego węzła kolejowego i żeglugowego miało być impulsem do dalszego rozwoju. W 1975 roku Kędzierzyn, Koźle,Sławięcice i Kłodnica m.in. w tym celu połączyły się nawet w jeden organizm miejski, ale ostatecznie kryzys gospodarczy lat 80. sprawił, że miasto przestało się rozwijać.
Korzystałem z Monografii Miasta (Opole 2001) pod red. E Nycza i S.Senfta.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?