Zmiany w kodeksie drogowym: Piesi mają mieć pierwszeństwo zanim wejdą na pasy. Nie wszyscy popierają pomysł Rzecznika Praw Obywatelskich

Redakcja
Na przejściach dla pieszych dochodzi do wypadków
Na przejściach dla pieszych dochodzi do wypadków Mariusz Kapala
Czy piesi będą mieli pierwszeństwo, jeszcze zanim wejdą na pasy? Taką propozycję przedstawił rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar, ale nie wszyscy popierają takie rozwiązanie. - Wyrobienie u pieszych nawyku, że mają pierwszeństwo w każdej sytuacji, to proszenie się o nieszczęście - mówi Andrzej Łukasik, prezes Polskiego Towarzystwa Kierowców. W ubiegłym roku w naszym regionie zginęło 81 pieszych. O 9 mniej niż w 2017 roku.

Trzeba zmienić przepisy tak, by piesi mieli pierwszeństwo, zanim wejdą na pasy - apeluje rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar. To efekt jego rozmów z przedstawicielami stowarzyszeń „Miasto Jest Nasze” i „Piesza Masa Krytyczna”.

CZYTAJCIE KONIECZNIE
KIEDY PIESI GINĄ NAJCZĘŚCIEJ? POZNAJCIE WYNIKI BADAŃ

W tej sprawie RPO zwrócił się już do ministra infrastruktury. Obecnie pieszy ma pierwszeństwo na jezdni, gdy wejdzie na przejście. Nie wcześniej. Kierowcy są natomiast zobligowani do zachowania szczególnej ostrożności, kiedy zbliżają się do pasów.
Rzecznik praw obywatelskich uważa, że zmiana przepisów poprawiłaby bezpieczeństwo pieszych, a kierowca musiałby zachować jeszcze większą ostrożność i w większym stopniu zmniejszyć prędkość.

CZYTAJCIE KONIECZNIE
KIEROWCA STRACI PRAWO JAZDY PRZEZ LEKI NA ASTMĘ

Jak podkreśla Adam Bodnar, przepis, zgodnie z którym pieszy ma pierwszeństwo jeszcze przed wejściem na pasy, obowiązuje w krajach skandynawskich i w większości państw Europy Zachodniej.

- Według ustawodawstwa norweskiego i francuskiego, kierowca ma obowiązek zatrzymania się przed przejściem dla pieszych nawet, jeśli osoby znajdujące się w jego pobliżu nie wykazują wyraźnego zamiaru przejścia przez jezdnię, a jedynie zbliżają się do niej. Natomiast prawodawstwo szwajcarskie zobowiązuje kierowcę do zatrzymania się i ustąpienia pierwszeństwa pieszemu w przypadku, gdy pieszy znajduje się już na przejściu bądź stoi przed przejściem, lecz ma oczywisty zamiar przejścia przez jezdnię. We wspomnianych państwach liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w przeliczeniu na milion mieszkańców jest zdecydowanie niższa niż w Polsce - wskazuje rzecznik praw obywatelskich.

ZOBACZCIE FILMIK: CO SIĘ DZIEJE NA PRZEJŚCIU DLA PIESZYCH

Nie wszystkim podoba się jednak koncepcja przedstawiona przez Adama Bodnara. - To nie jest dobry pomysł - uważa Andrzej Łukasik, prezes Polskiego Towarzystwa Kierowców. - Jeśli nauczymy pieszych, że mogą bez odpowiedzialności wchodzić na jezdnię, to będzie jeszcze gorzej. Być może kierowcy będą ostrożniejsi, ale gdybyśmy rozszerzyli taki przepis o to, że pieszy miałby sygnalizować zamiar wejścia na pasy, np. przez podniesienie ręki, to można byłoby przyjrzeć się takiej propozycji. Wyrobienie u pieszych nawyku, że mają pierwszeństwo w każdej sytuacji, to proszenie się o nieszczęście - podkreśla Andrzej Łukasik.

Nowe znaki drogowe: Odcinkowy pomiar prędkości - dwa nowe znaki poinformują o fotoradarach

Nowe znaki drogowe powodują zamieszanie? Znaki D-51a i D51b ...

Jak wyglądają statystyki w województwie śląskim? Z policyjnych danych wynika, że od 2014 do 2018 roku zmniejszyła się liczba wypadków z udziałem pieszych. Z 1258 do 917.

CZYTAJCIE KONIECZNIE
PRAWO JAZDY STRACISZ PRZEZ LEKI NA ASTMĘ

Mniej jest także ofiar śmiertelnych. W ubiegłym roku odnotowano 81 takich przypadków, w 2017 roku - 90, a jeszcze w 2014 roku - aż 111. Zmniejszyła się również liczba rannych. Pięć lat temu ucierpiało 1183 pieszych, a patrząc na ubiegły rok, to ta liczba wyniosła 868.

Policjanci mają także dane dotyczące wyłącznie zdarzeń na przejściach dla pieszych. Do największej liczby wypadków, w ciągu ostatnich 5 lat, doszło w 2016 roku (536). W ostatnich latach takich zdarzeń było już jednak mniej - odpowiednio 523 i 451 wypadków w 2017 i 2018 roku. W wypadkach na pasach ucierpiało także mniej osób. W latach 2014-2017 łączna liczba rannych i zabitych przekraczała 500. W 2018 roku na pasach ucierpiało natomiast 469 pieszych.

Sprawdź swoje motoryzacyjne IQ! QUIZ dla autoznawców

Z nowych analiz Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że ryzyko wypadku z udziałem pieszego po zapadnięciu zmierzchu, poza terenem zabudowanym, jest 12-krotnie większe niż za dnia.

Gala Plebiscytu Sportowiec Roku woj. śląskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska