O inicjatywie władze Opola poinformowały w połowie marca. Ratusz postanowił zapytać mieszkańców, co sądzi o wprowadzeniu dodatkowych ograniczeń w ruchu samochodowym w ścisłym centrum Opola.
Internetowa ankieta prowadzona była przez tydzień. Głosy oddały w niej 1494 osoby. Oprócz wskazania preferencji w ankiecie ponad 600 osób zdecydowało się podzielić opinią na temat inicjatywy.
Dominowały głosy pozytywne i sugerujące, by utworzyć więcej parkingów poza ścisłym centrum wprowadzając w nim ograniczenia dla aut. Oprócz tego były też głosy, że należy całkowicie zamknąć ruch, jak i krytyczne, w myśl których zwiększanie atrakcyjności centrum miasta dla pieszych nie powinno odbywać się kosztem miejsc parkingowych - mówi Łukasz Śmierciak, naczelnik wydziału promocji ratusza.
Jakie będą zmiany w centrum Opola?
- Wyniki ankiety są jednoznaczne. Blisko trzy czwarte jej uczestników wskazało, że chce rozszerzenia strefy przyjaznej dla pieszych i rowerzystów na terenie Starego Miasta.
- Podobnie było w przypadku pytania o stworzeniem jeszcze lepszych warunków dla rozwoju działalności restauracyjnej, w tym tworzenia nowych ogródków letnich.
- Nieco mniej, bo blisko 70 proc. respondentów, poparło ograniczeniem ruchu „tranzytowego”, czyli skracanie drogi przez kierowców ulicami Starego Miasta.
- Mając na uwadze te wyniki, w pierwszym etapie planujemy rozszerzenie strefy zamieszkania na obszar wyznaczony ulicami: Koraszewskiego, Rynek, Książąt Opolskich, Krupniczą, Młyńską oraz Szpitalną. Projekt nowej organizacji ruchu, poparty opiniami mieszkańców, będzie przygotowany w najbliższych tygodniach. Planujemy wprowadzić go już w maju, choć konkretnej daty jeszcze nie mamy - przyznaje Łukasz Śmierciak.
Naczelnik wydziału promocji wskazuje, że miasto zamierza stopniowo poszerzać strefę o następne obszary Starego Miasta, szczególnie w rejonie Małego Rynku.
Strefa zamieszkania oznacza, iż piesi mają prawo do korzystania z całej szerokości drogi i pierwszeństwo przed pojazdami, auta mogą się tam poruszać maksymalnie z prędkością 20 km/h, wszystkie skrzyżowania w strefie są skrzyżowaniami równorzędnymi, na których obowiązuje zasada „prawej ręki”, zaś postój możliwy jest tylko w wyznaczonych miejscach - wylicza Łukasz Śmierciak.
Likwidacja miejsc parkingowych na rynku
Już w maju mają być zlikwidowane miejsca parkingowe przy kamienicach na rynku, naprzeciwko Urzędu Stanu Cywilnego.
- Przy czym rozmawiamy jeszcze z tamtejszymi restauratorami na temat tego, jak będą wyglądały ich ogródki. Chcemy, aby prezentowały się atrakcyjnie i były estetyczne - zaznacza Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola.
Na tym plany miasta się nie kończą. Docelowo na ulicach w ścisłym centrum mają być tworzone tzw. woonerfy, na wzór tych, które funkcjonują już w Łodzi czy Toruniu.
- Oczywiście przejazd dla samochodów uprzywilejowanych będzie na nich zachowany. Chodzi nam jednak o to, aby centrum oddać pieszym i rowerzystom, bowiem sprzyja to atrakcyjności miasta oraz ochronie powietrza - mówi Arkadiusz Wiśniewski.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?