Sztuka niemiecka gościła w Opolu nie raz, nigdy jednak nie oglądaliśmy jej w wydaniu berlińskim. “Korespondencja" daje ku temu okazję. Wystawa pod tym tytułem, otwierana dzisiaj w Galerii Sztuki Współczesnej, inauguruje wymianę plastycznych dokonań artystów opolskich i niemieckich (7 lipca w Berlinie prace zaprezentuje 17 członków naszego oddziału ZPAP).
Siedemnastu berlińczyków z Verein Berliner Kunstler, wyłonionych z 50-osobowej grupy - wyboru dokonała komisja z udziałem historyków sztuki i twórców - prócz miejsca zamieszkania nic nie łączy. Nie wyznają jednej ideologii, reprezentują różne dziedziny sztuki. Ta okoliczność sprzyja wrażeniowemu odbiorowi ich sztuki, a tym samym zwiedzania wystawy wedle indywidualnych tropów.
W “Aneksie", po którym, zgodnie z nazwą, można byłoby się spodziewać, że dopełni treści wyłożone w głównych salach, tym razem będziemy mieli do czynienia z niewątpliwą osobowością. Monika Ortmann, która już gościła w Opolu, instalację przykroiła do jego gabarytów. W zbliżeniu widać, ze efektownie podświetlona, ażurowa kompozycja została wykonana z elastycznych rajstop. To rzadki przypadek trafnego i twórczego wyko-rzystania gotowców wbrew ich pierwotnej funkcji.
Moim kolejnym przystankiem był album rodzinny. Przetworzenie, polegające m. in. na zastąpieniu na starych zdjęciach “żywych" głów zawaluowanymi odpowiednikami, sprawiającymi wrażenie martwych skutkuje i ładunkiem ekspresji, i wyznacza dramatyczny dystans pomiędzy czasem przeszłym a teraźniejszym. Potęguje wrażenie przemijania. Szacunek wzbudza fakt, że nie jesteśmy świadkami eksperymentu dla eksperymentu, lecz mamy do czynienia ze sztuką, zmierzającą do określonego celu.
Natomiast walory w większym stopniu poznawcze niż artystyczne posiada forma przestrzenna “Barwy ziemi" autorstwa Jutty Barth. We wnętrzach niewielkich gipsowych torsów autorka zawarła ziarna piasku, zwiezionego z plaż europejskich, ale także z Izraela, z afrykańskiej pustyni. W licznej grupie figurek, uszeregowanych na opolskim piasku trudno byłoby znaleźć dwie identyczne barwy.
Na “Korespondencji" nie zabrakło także malarstwa z ludzką postacią jako motywem centralnym. Zarówno w kompozycjach figuratywnych, jak i wpisaną w abstrakcyjne tło. Na wernisaż GSW zaprasza 2 czerwca o godz. 18.00. Zamknięcie wystawy nastąpi 27 czerwca.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?