ZUS kontaktuje się z osobami, które popełniły błąd we wniosku o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy

Iwona Kłopocka-Marcjasz
Iwona Kłopocka-Marcjasz
Najczęstszym błędem jest podanie zamiast numeru PESEL dziecka, na które ubiegają się o świadczenie, numeru PESEL innego członka rodziny. Rodzice podają również zamiast numeru PESEL dziecka, dowód tożsamości lub inny dokument oraz załączają do wniosku odpis aktu urodzenia dziecka. W takie sytuacji nie jest możliwe automatyczne sprawdzenie czy dana osoba jest rodzicem dziecka na podstawie rejestru PESEL, ale konieczne jest sprawdzenie aktu urodzenia przez pracownika.
Najczęstszym błędem jest podanie zamiast numeru PESEL dziecka, na które ubiegają się o świadczenie, numeru PESEL innego członka rodziny. Rodzice podają również zamiast numeru PESEL dziecka, dowód tożsamości lub inny dokument oraz załączają do wniosku odpis aktu urodzenia dziecka. W takie sytuacji nie jest możliwe automatyczne sprawdzenie czy dana osoba jest rodzicem dziecka na podstawie rejestru PESEL, ale konieczne jest sprawdzenie aktu urodzenia przez pracownika. pixabay
Nieprawidłowy PESEL lub złożenie kilku wniosków na to samo dziecko - to najczęstsze błędy we wnioskach o rodzinny kapitał opiekuńczy. ZUS kontaktuje się z osobami, które popełniły taki błąd.

Na Opolszczyźnie złożono nieco ponad 11 tys. wniosków. W regionie liczba wypłaconych świadczeń sięgnęła 9,6 tys., a na konta rodziców trafi z tego tytułu około 29,5 mln zł. W całej Polsce rodzice i opiekunowie złożyli wnioski na ponad 502 tys. dzieci.

- Wnioski o rodzinny kapitał opiekuńczy staramy się rozpatrywać jak najszybciej, by pieniądze trafiały na konta rodziców bez zwłoki. Jednak we wnioskach pojawiają się błędy, a to ma wpływ na tempo ich rozpatrzenia. W takich przypadkach kontaktujemy się z osobą, która złożyła niepoprawny wniosek. Jeśli jest konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, to na profilu PUE ZUS klienta zamieszczamy wezwanie do uzupełnienia wniosku. O tym, że prosimy o wyjaśnienie informujemy wnioskodawcę smsem oraz informacją przesłaną na adres poczty elektronicznej – mówi Sebastian Szczurek, rzecznik prasowy w opolskim oddziale ZUS.

Każdy wniosek o RKO wymaga sprawdzenia w odpowiednich rejestrach. Zdarzają się sytuacje, że rodzice lub opiekunowie złożyli po kilka wniosków na to samo dziecko, często ze sprzecznymi danymi. W niektórych wnioskach występują również błędy w numerze PESEL dziecka.

Najczęstszym błędem jest podanie zamiast numeru PESEL dziecka, na które ubiegają się o świadczenie, numeru PESEL innego członka rodziny. Rodzice podają również zamiast numeru PESEL dziecka, dowód tożsamości lub inny dokument oraz załączają do wniosku odpis aktu urodzenia dziecka. W takie sytuacji nie jest możliwe automatyczne sprawdzenie czy dana osoba jest rodzicem dziecka na podstawie rejestru PESEL, ale konieczne jest sprawdzenie aktu urodzenia przez pracownika.

ZUS notuje też wnioski w złożonych i skomplikowanych sprawach. Chodzi np. o sytuacje, kiedy rozwodzący się rodzice składają odrębne wnioski na to samo dziecko i nie mogą się w tej sprawie porozumieć.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska