Związek Przedsiębiorców i Pracodawców apeluje o przepisy jednoznacznie zezwalające na nieobsługiwanie klientów bez osłony nosa i ust

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
ZPP zwraca uwagę, że przepisy powinny pozwalać jednoznacznie pozwalać ekspedientom egzekwowanie obowiązku zasłaniania nosa i ust w sklepach i punktach usługowych.
ZPP zwraca uwagę, że przepisy powinny pozwalać jednoznacznie pozwalać ekspedientom egzekwowanie obowiązku zasłaniania nosa i ust w sklepach i punktach usługowych. Fot. Mariusz Kapala / Gazeta Lubuska
Przedsiębiorcy i personel muszą mieć możliwość odmowy obsługi klienta nierealizującego obowiązku osłony nosa i ust bez narażania się na konsekwencje prawne - argumentują przedstawiciele ZPP.

W obrocie prawnym nie funkcjonuje norma wprost umożliwiająca przedsiębiorcy bądź personelowi odmówienie wstępu do lokalu klientowi nie stosującemu się do wskazanego obowiązku. Ta niejasna sytuacja generuje liczne konflikty – zarówno pomiędzy obsługą lokali i klientami, jak i pomiędzy przedsiębiorcami a personelem - argumentują przedstawiciele ZPP.

Czytaj także

- Uważamy wobec tego za zasadne, by zmodyfikować przepisy przedmiotowego rozporządzenia w taki sposób, aby uwzględnić w nim regulację wprost uprawniającą przedsiębiorców i ich personel do odmowy wpuszczenia do lokalu i odmowy obsługi klientów niestosujących się do nakazu zakrywania nosa i ust - informują dalej.

Mowa o rozporządzeniu Rady Ministrów z 7 sierpnia 2020 roku w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wprowadza obowiązek zakrywania nosa i ust w przestrzeniach zamkniętych, w tym m.in. lokalach gastronomicznych (do momentu zajęcia miejsca przy stoliku), czy w sklepach.

- Opisywany problem nie jest nowy i biznes musi się z nim mierzyć w zasadzie od momentu wprowadzenia obowiązku zakrywania ust i nosa - przypominają przedstawiciele ZPP.

I podają, że jeszcze na początku sierpnia zwrócili się do Ministra Zdrowia z prośbą o wykładnię obowiązujących przepisów w zakresie noszenia masek w sklepach. "Zgodnie z przedstawioną przez resort interpretacją, konieczność zakrycia ust i nosa w lokalu powinna być rozumiana jako warunek początkowy dla skutecznego skorzystania z oferty sprzedaży przez kupującego. Opierając się na klauzulach generalnych zawartych w Kodeksie cywilnym oraz przywołując orzecznictwo Sądu Najwyższego, ministerstwo wywodziło, że już na gruncie obowiązujących przepisów pracownik obiektu handlowego ma możliwość odmowy dokonania sprzedaży w przypadku, w którym klient sklepu, wbrew obowiązkowi, nie zakrywa ust i nosa" - napisano w komentarzu.

Nie rozwiało to wątpliwości przedsiębiorców i ich personelu. Tym bardziej po tym, jak w sierpniu br. sąd w Suwałkach ukarał grzywną 100 zł ekspedientkę, która odmówiła obsługi klientki bez maseczki. Doszło do tego po tym, jak klientka złożyła zawiadomienie na policję.

- Znane są przypadki, w których zwrócenie uwagi na konieczność zakrycia ust i nosa spowodowało agresywne zachowanie klientów twierdzących, że personel nie ma prawa odmówić im obsługi - kontynuują przedstawiciele ZPP.

I dalej: "Pandemia koronawirusa to szczególne okoliczności, w ramach których przedsiębiorcy muszą się mierzyć ze znacznym stopniem niestabilności otoczenia, w którym funkcjonują. Powiat, w którym prowadzą firmę, może z tygodnia na tydzień trafić do strefy objętej dodatkowymi obostrzeniami. Co więcej, w niektórych branżach popyt na usługi i towary wciąż stanowi ułamek popytu odnotowywanego przed pandemią. Mając to na uwadze, prawodawca powinien działać tak, by tam gdzie jest to możliwe, zapewniać firmom i pracownikom pewien poziom komfortu i bezpieczeństwa. Jeśli częścią polityki „antycovidowej” jest utrzymanie obowiązku noszenia masek w przestrzeniach zamkniętych, przedsiębiorcy i personel muszą mieć możliwość odmowy obsługi klienta nierealizującego tego obowiązku, bez narażania się na konsekwencje prawne".

Czytaj także

ZPP apeluje o pilne znowelizowanie rozporządzenia z 7 sierpnia w taki sposób, by przedsiębiorcy i ich pracownicy byli wprost uprawnieni do odmowy wstępu do lokalu bądź obsługi osób, które nie zastosowały się do obowiązku zakrywania ust i nosa.

W ocenie ZPP przedsiębiorcy i personel powinni być w tych przypadkach uprawnieni również do weryfikacji dokumentów potwierdzających ewentualną niemożność realizacji powyższego obowiązku.

- Odpowiednich modyfikacji, uwzględniających powyższe zmiany w rozporządzeniu, należałoby dokonać również w zakresie wytycznych dla funkcjonowania gastronomii w trakcie epidemii opublikowanych przez Ministerstwo Rozwoju i Główny Inspektorat Sanitarny. Jesteśmy przekonani, że wprowadzenie postulowanych zmian pomoże skutecznie przeciwdziałać rozwojowi epidemii, a jednocześnie zapewni przedsiębiorcom i ich personelowi możliwość realizowania postanowień rozporządzenia bez konieczności narażania się na ewentualne konsekwencje prawne - sugerują przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Michał Tomechna, zarządzający dwoma sklepami w powiecie opolskim, mówi, że w sklepach lokalnych, gdzie klienci i personel raczej dobrze się znają egzekwowanie obowiązku zasłaniania nosa i ust podczas zakupów nie rodzi problemów. - Mamy bodaj dwóch klientów, którzy mają zaświadczenie lekarskie, że nie mogą nosić osłon. Zostali wylegitymowani przez policję, która pojawiła się w sklepie na kontrolę i sytuację mamy jasną - mówi Michał Tomechna.

Na niezdyscyplinowanie klientów nie uskarża się też personel sklepu w Lędzinach. Aleksandra Wojtasik, właścicielka, także wskazuje na to, że ekspedientki znają klientów, a klienci znają obsługę. - Myślę, że większy problem jest w dużych sieciowych sklepach, więc problem braku jednoznacznego prawa rzeczywiście powinien zostać rozwiązany - ocenia Wojtasik.

Zaostrzenie restrykcji. Cała Polska w strefie czerwonej

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3