Kanał Gliwicki ma długość 40 kilometrów i 600 metrów. Bierze swój początek na wysokości portu w Koźlu, dokładnie w 98. kilometrze rzeki Odry. Kończy się w Gliwicach Łabędach. Jego budowę rozpoczęto w 1935 roku. Gotowy był na przełomie 1939 i 1940, ale użytkowany był dopiero od 1941 roku.
Inauguracja budowy była też posunięciem ważnym propagandowo, gdyż rządzący wówczas Niemcami naziści obiecywali dać zajęcie bezrobotnym w ramach robót publicznych. Budowa kanału była elementem realizacji tych zapowiedzi. Łopatami, kawałek po kawałku robotnicy kopali potężne doły, bądź formowali strome nasypy w zależności od ukształtowania terenu.
![Tak budowano Kanał Gliwicki. Pod jego dnem przepływa rzeka Kłodnica](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/a8/8b/630b122f93294_p.jpg?1661669935)
W efekcie powstał jeden z najnowocześniejszych - jak na tamte czasy - kanałów żeglugowych w Europie. Zastosowane w nim urządzenia wciąż są sprawne, a wiele do dziś zaskakuje ówczesną innowacyjnością.
Kanał Gliwicki aktualnie jest modernizowany.
W efekcie prac wartych 175 milionów złotych śluzy odrzańskie w Łabędach, Dzierżnie, Rudzińcu oraz Kłodnicy zostały przystosowane do III klasy drogi wodnej. Zwiększono przepustowość stopni wodnych, skrócono czas śluzowań i zwiększono bezpieczeństwo ruchu oraz poprawiono stan urządzeń pracujących na śluzach.
Równolegle kontynuowane były prace modernizacyjne w ramach II etapu projektu na opolskich śluzach Kanału Gliwickiego w Sławięcicach i Nowej Wsi.
![Przewiert pod kanałemW 2018 roku doszło do pierwszego w historii przewiertu pod Kanałem Gliwickim. Przeprowadziła go spółka Gaz System, która budowała](https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/a2/62/5fc94101c3b4f_p.jpg?1607024899)
W 2018 roku doszło do pierwszego w historii przewiertu pod Kanałem Gliwickim. Przeprowadziła go spółka Gaz System, która budowała gazociąg Tworóg-Kędzierzyn. Inżynierowie "przeszli" z rurą 25 metrów pod dnem kanału. Wody Polskie
Problem polega jednak na tym, że pomimo wydawanych setek milionów złotych na poprawę jakości żeglugi po Kanale Gliwickiej i całej tzw. Odrzańskiej Drodze Wodnej, jest ona wykorzystywana zdecydowane poniżej swojego potencjału.
Z kanałem związanych jest wiele bardzo ciekawych historii. Zobaczcie je na zdjęciach.
![od 12 lat](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.220.1/images/video_restrictions/12.webp)
Kraków - wymiana schodów ruchomych na dworcu głównym
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?